26 lipca spółka BAE Systems poinformowała, że otrzymała zlecenie o wartości 117 mln USD (455,07 mln zł) od spółki Lockheed Martin na dostarczenie ulepszonego układu naprowadzania dla pocisków przeciwokrętowych AGM-158C LRASM (Long Range Anti-Ship Missile).
Amerykańska spółka Lockheed Martin zleciła BAE Systems opracowanie ulepszonego układu naprowadzania dla pocisków przeciwokrętowych AGM-158C LRASM / Grafika: BAE Systems
W ramach umowy w formule Diminishing Sources/Affordability wyprodukuje ulepszone układy naprowadzania w ramach 4. i 5. partii seryjnej, a prace będą realizowane w zakładach BAE Systems w Wayne (Nowy Jersey), Greenlawn (Nowy Jork) i Nashua (New Hampshire). Będą one przeznaczone dla użytkowników rodzimych (USAF i US Navy), jak i eksportowych (póki co tylko Australia i Japonia), a także ośrodków badawczo-rozwojowych (LRASM dla Australii).
Bruce Konigsberg, dyrektor działu biznesowego Radio Frequency Sensors w BAE Systems, powiedział:
Zobowiązaliśmy się do dostarczania niedrogich systemów, które zapewnią niezrównane możliwości USA i ich sojusznikom. Stworzyliśmy wydajne układy poszukiwawcze, które są prostsze do zbudowania i przetestowania bez uszczerbku dla wydajności.
Technologie BAE Systems pozwolą pociskom AGM-158C LRASM wykrywanie i rażenie wybranych celów morskich w środowisku silnego zakłócania nawigacji satelitarnej GPS, jak również pozwoli na obniżenie kosztów produkcji, dzięki mniej skomplikowanym procesom wytwarzania.
Obecnie stosowane układy naprowadzania oparte o głowice poszukiwawcze pracujące w paśmie radarowym pocisków LRASM, dostarczane od 2018 także przez BAE Systems, wykorzystują pół-autonomiczne algorytmy, co pozwala na wyeliminowanie potrzeby wsparcia ze strony powietrznych platform zwiadu i rozpoznania, dwukierunkowych łączy wymiany danych czy nawigacji GPS. Nowe głowice poszukiwawcze zostaną pozbawione przestarzałych komponentów i tych dostępnych w ograniczonej ilości.
Pociski przeciwokrętowe LRASM dotąd zostały zintegrowane z bombowcami strategicznymi B-1B Lancer i samolotami pokładowymi F/A-18E/F Super Hornet. Planowana jest ich integracja z samolotami wielozadaniowymi F-35 Lightning II, a także z samolotami patrolowymi i zwalczania okrętów podwodnych P-8A Poseidon. Z kolei w kooperacji z australijską spółką Thales Australia, Lockheed Martin opracuje technologie dla pocisków w wersji bazowania okrętowego LRASM-SL (Long Range Anti-Ship Missile – Surface Launch) (Lockheed Martin i Thales Australia opracują technologie pocisku LRASM-SL, LRASM na uzbrojenie Poseidonów).
LRASM wyposażono w głowicę odłamkowo-burzącą o masie 450 kg, a przy poddźwiękowej prędkości osiągać ma cele nawodne w odległości do 930 km. LRASM jest morskim wariantem lotniczych pocisków manewrujących AGM-158A JASSM o zasięgu 370 km i AGM-158B JASSM-ER o zasięgu ponad 925 km. Obecnie trwają prace nad trzecią generacją pocisków o zasięgu nawet 1600 km, oznaczoną jako Joint Air-to-Surface Standoff Missile Extreme Range (MC-145B Wily Coyote z JASSM, JASSM-XR o jeszcze większym zasięgu).