13 maja spółka BAE Systems poinformowała o postępach prac nad rozwojem rodziny bezzałogowych pojazdów podwodnych Riptide klasy UUV (Unmanned Underwater Vehicle). 3 czerwca 2019 dział badawczo-rozwojowy Fast LABS zakupił spółkę Riptide Autonomous Solutions z Plymouth w stanie Massachusetts, w celu zwiększenia kompetencji BAE Systems w zakresie bezzałogowych systemów morskich. Spółka weszła w skład działu Electronic Systems. Fast LABS ma swoje siedziby w Burlington w stanie Massachusetts, a także Arlington w stanie Wirginia (Wyniki BAE Systems w 2019, 2020-02-21).

Wśród wielu zastosowań komercyjnych i wojskowych dla rodziny bezzałogowych pojazdów podwodnych Riptide są nadzór dna morskiego, ochrona portów, gromadzenie danych wywiadowczych, nadzór infrastruktury krytycznej, badanie podwodnych złóż ropy i gazu oraz przenoszenie środków przeciwminowych / Grafika: BAE Systems

Wśród wielu zastosowań komercyjnych i wojskowych dla rodziny bezzałogowych pojazdów podwodnych Riptide są nadzór dna morskiego, ochrona portów, gromadzenie danych wywiadowczych, nadzór infrastruktury krytycznej, badanie podwodnych złóż ropy i gazu oraz przenoszenie środków przeciwminowych / Grafika: BAE Systems

Zakup Riptide Autonomous Solutions pozwolił na zwiększenie kompetencji BAE Systems w zakresie autonomii pojazdów podwodnych, nawigacji, łączności, przetwarzania danych zbieranych przez czujniki, prowadzenia walki radioelektronicznej i innych (Produkcja bezzałogowego Knifefisha, 2019-08-28).

W ciągu 11 miesięcy od zakupu spółki, BAE Systems zainwestowała w rozwój nowego zakładu produkcyjnego w Plymouth o wartości kilkudziesięciu milionów dolarów, ustanowiono model wyceny komercyjnej rodziny pojazdów oraz przeprowadzono pierwsze demonstracje działania systemu podczas ćwiczenia Advanced Naval Technology Exercise (ANTX) 2019, w zaledwie kilka miesięcy po przejęciu Riptide Autonomous Solutions (Bezzałogowa Orca, 2019-02-16).

Rodzina pojazdów Riptide ma docelowo obejmać trzy podstawowe przenośne wersje: Micro o średnicy 12,4 cm (4,875 cala) i masie 11,34 kg (25 funtów), 1MP o średnicy 19 cm (7,5 cala) u masie od 29,5 do 54,5 kg (65-120 funtów) i 2MP o średnicy 23,8 cm (9,375 cala) i masie od 54,5 kg do 109 kg (120-240 funtów). Dzięki działaniom Fast LABS, pojazd Micro uzyskał nowe możliwości, ukończono prototyp 1MP na bazie wcześniejszego projektu oraz ukończono projekt i budowę prototypu 2MP. Oprócz tego, na bazie doświadczeń z Riptide, BAE Systems opracowała pierwszy prototyp własnego małego pojazdu podwodnego, który może zejść na głębokość do 6000 m.

BAE Systems chce oferować pojazdy rodziny Riptide Departamentowi Obrony USA. Tego typu wyposażenie staje się coraz bardziej kluczowe dla amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy), która 26 września 2017 sformowała 1. Dywizjon Bezzałogowych Aparatów Podwodnych (Unmanned Undersea Vehicle Squadron 1, UUVRON 1) w Newport w stanie Rhode Island, w miejsce istniejącego od 1997 pododdziału aparatów podwodnych DET UUV (Detachment Unmanned Undersea Vehicles).

Co ciekawe, pod koniec sierpnia 2017 informowano o pracach nad pierwszymi na świecie podwodnymi stacjami ładowania akumulatorów pojazdów podwodnych. Eksperymentalne instalacje powstaną na dnie Oceanu Spokojnego. Wkrótce zostanie sformowany także drugi dywizjon UUVRON 2 na wschodnim wybrzeżu. Oba będą wpierać utworzony w maju ubiegłego roku eksperymentalny dywizjon niszczycieli rakietowych (Surface Development Squadron 1, SURFDEVRON 1) (Eksperymentalny dywizjon Zumwaltów, 2019-05-23).