Jak poinformował 12 lipca niderlandzki portal branżowy Scramble Magazine, ministerstwo obrony Wielkiej Brytanii ogłosiło, że odrzutowe samoloty szkolenia zaawansowanego BAe Hawk T1, należące do królewskich wojsk lotniczych (RAF, Royal Air Force), zostaną wycofane z eksploatacji do 31 marca 2022 – zamiast do 2025 jak wcześniej planowano. Data ta nie dotyczy samolotów zespołu akrobacyjnego Red Arrows, które jak zaplanowano – zostaną wycofane około 2030 (Eskadra RAF z Sentinel R.1 rozwiązana).
Ministerstwo obrony Wielkiej Brytanii ogłosiło, że odrzutowe samoloty szkolenia zaawansowanego BAe Hawk T1, należące do Royal Air Force, zostaną wycofane z eksploatacji do 31 marca 2022
Jak poinformował redakcję Scramble Magazine rzecznik prasowy brytyjskiego resortu obrony, wycofanie Hawk T1 odzwierciedla przejście do zwiększonego wykorzystania szkolenia syntetycznego, jak opisano w The Integrated Review of Security, Defence, Development and Foreign Policy, a uzyskane oszczędności zostaną ponownie zainwestowane w obronę, aby umożliwić dostarczenie nowych możliwości. W związku z powyższym personel RAF obecnie obsługujący samoloty tego typu zostanie przydzielony do innych zadań, a skala wsparcia floty samolotów Hawk zostanie zmodyfikowana we współpracy z partnerami przemysłowymi (spółką BAE Systems).
Decyzja jest o tyle zaskakująca, że data 2025, w kontekście końca eksploatacji tych samolotów w RAF, widniała w opublikowanym 16 i 23 marca br. dwuczęściowym, zintegrowanym przeglądzie polityki obronnej i zagranicznej (The Integrated Review of Security, Defence, Development and Foreign Policy). Wcześniej planowano, że usługi szkoleniowe po tej dacie będą realizować prywatne podmioty w ramach programu ASDOT (Air Support to Defence Operational Training), ale ten anulowano w marcu 2019 (przewidywano wtedy wycofanie Hawk T1 do 2030).
Warto dodać jednak, że 17 lutego br. biuro Royal Air Force ds. zasobów szybkiego reagowania (RAF Rapid Capabilities Office, RCO) zawarło porozumienie z lokalną spółką Aeralis w sprawie opracowania samolotu o modułowej konstrukcji, który bazowałby prawdopodobnie na ujawnionej w sierpniu 2019 koncepcji odrzutowego samolotu szkolenia podstawowego i zaawansowanego nowej generacji, opracowywanej w kooperacji ze spółkami Atkins i Thales (Brytyjczycy opracują nowe samoloty szkolne).
Samoloty BAe Hawk T1 są sukcesywnie zastępowane przez nowe Hawk Mk128, oznaczone jako Hawk T2 / Zdjęcia: ministerstwo obrony Wielkiej Brytanii
Użytkowane od kwietnia 1976 roku samoloty BAe Hawk T1, oznaczone obecnie jako Hawk T1A i opracowane przez British Aerospace (obecnie część BAE Systems), pozostają na wyposażeniu 100. Eskadry (No. 100 Squadron) w bazie RAF Leeming w angielskim hrabstwie North Yorkshire, gdzie pełnią rolę wsparcia szkolenia lotniczego (jako tzw. agresorzy) oraz szkolenia w zakresie bezpośredniego wsparcia lotniczego wojsk lądowych (Close Air Support, CAS). Są wyposażone w dwa pylony podskrzydłowe certyfikowane do przenoszenia rakietowych pocisków krótkiego zasięgu klasy powietrze-powietrze AIM-9L Sidewinder, zasobnika telemetrycznego do rejestrowania przebiegu misji lub ośmiu 3-kilogramowych bomb szkolnych. W latach 1990. i 2000. osiemdziesiąt samolotów Hawk T1 przeszło modernizację FRP (Fuselage Replacement Programme) polegającą na wymianie centralnej i tylnej części kadłuba w celu przedłużenia ich resursów technicznych.
BAe Hawk T1 są sukcesywnie zastępowane przez nowe Hawk Mk128, oznaczone jako Hawk T2, których pierwsze 24 egzemplarze zostały zamówione w 2004. Dostawy rozpoczęto w 2009, a pierwsze szkolenia rozpoczęto w kwietniu 2012. Do października 2017 dostarczono łącznie 28 samolotów Hawk T2 (w tym czasie w służbie RAF i Royal Navy było 75 Hawk T1). Ich ulepszona awionika pozwala na symulowanie wielu funkcji nowoczesnego samolotu wielozadaniowego, w tym zrzut uzbrojenia powietrze-ziemia, szkolenie w zakresie walki radioelektronicznej (WRE) przeciwko naziemnym zestawom obrony powietrznej i inne złożone scenariusze operacyjne.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.