Przejdź do serwisu tematycznego

Awaria F-22A Raptor na Okinawie

W bazie lotniczej Kadena na Okinawie w Japonii doszło do awarii podwozia przedniego samolotu przewagi powietrznej Lockheed F-22A Raptor, należącego do Sił Powietrznych USA.

W czwartek, 11 kwietnia 2024, kilka japońskich mediów oraz użytkowników na platformie społecznościowej X opublikowało zdjęcia samolotu F-22 Raptor należącego do Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (US Air Force, USAF), który miał wypadek w bazie lotniczej Kadena na Okinawie w Japonii (Sfotografowano zmodernizowanego Raptora?).

Zdjęcie: Okinawa TV

Nie wydano jeszcze oficjalnego komunikatu prasowego w tej sprawie, ale według doniesień około godziny 10:30 czasu lokalnego podczas holowania F-22A Raptor z pasa startowego z wyłączonymi silnikami, podwozie przednie złamało się, w wyniku czego nos samolotu przyziemił. Służby lotniskowe wysłały natychmiast wozy strażackie i ratunkowe, ale nie zgłoszono pożaru, a pilot jednomiejscowego samolotu nie odniósł obrażeń.

To nie pierwszy problem z podwoziem w F-22A. W marcu 2021 Raptor z 325. Skrzydła Myśliwskiego USAF bezpiecznie zakończył lądowanie z powodu awarii podczas lotu, ale później jego podwozie również złamało się. Z kolei w marcu 2022 w Internecie opublikowano zdjęcie podwozia uszkodzonego podczas lądowania F-22 z 96. Skrzydła Doświadczalnego USAF.

28 marca br. USAF rozmieściły w Japonii samoloty F-22A Raptor z 99. i 199. Eskadry Myśliwców w związku ze stopniowym wycofywaniem floty F-15C/D Eagle, co zaplanowano na lata 2022-2026. Jest to odpowiedź na eskalację napięć w regionie z Chinami. Rozmieszczenie F-22A Raptor w regionie Oceanu Spokojnego jest ważnym sygnałem USA dla ich sojuszników, zwłaszcza że produkcja chińskich samolotów 5. generacji J-20 osiąga ponad 100 egzemplarzy rocznie, zgodnie z niedawnym raportem.

Nie licząc pięciu wypadków w których całkowicie utracono samoloty, w poprzednich latach również odnotowano incydenty związane z awariami w locie lub podczas lądowania: 28 września 2004 (przeciągnięcie z utratą sterowności, lądowanie awaryjne), 31 maja 2012 (samolot uszkodzony podczas startu), 14 stycznia 2015 (samolot uszkodzony podczas lądowania), 12 kwietnia 2018 (awaria silnika F119 i awaryjne lądowanie), 13 kwietnia 2018 (samolot wypadł z pasa podczas startu) i 11 października 2018 (awaryjne lądowanie z uszkodzonym podwoziem) (Raport: O krok od kolizji F-22A z F-35A, Wypadek F-22A Raptor).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X