26 lipca 2022. Podczas serii prób w locie spółka Airbus Defence and Space pomyślnie przetestowała prototyp demontowalnego zestawu przeciwpożarowego, przenoszonego przez samolot transportowo-tankujący nowej generacji A400M-180 Atlas (Niemieckie A400M-180 Atlas na biopaliwie).
Airbus pomyślnie przetestował prototyp demontowalnego zestawu przeciwpożarowego, przenoszonego przez samolot transportowo-tankujący A400M-180 Atlas
Załoga A400M wykonującego loty doświadczalne zrzucała w czasie krótszym niż 10 sekund do 20 ton wody, pilotując maszynę w dzień, na minimalnej wysokości 150 stóp przy prędkości zaledwie 125 węzłów. Głównym celem prób było sprawdzenie ilości możliwej do zrzutu wody, a także zdolności A400M do wykonywania zadań przeciwpożarowych i szybkości przystosowania samolotu do nowej roli przy użyciu zestawu strażackiego (Indonezja zamówiła A400M).
Prototypowy zestaw został zbudowany i przetestowany przez inżynierów Airbusa we współpracy z żołnierzami 43. Grupy wojsk lotniczych i kosmicznych Hiszpanii (Ejército del Aire y del Espacio), a także przedstawicielami europejskich władzami ds. operacji przeciwpożarowych oraz Ministerstwem ds. Zmian Ekologicznych i Wyzwań Demograficznych (MITECO).
Opracowanie zestawu przeciwpożarowego jest elementem naszych działań na rzecz bardziej zrównoważonego i bezpieczniejszego świata. Uważamy, że A400M może odegrać istotną rolę w walce z coraz większym zagrożeniem stwarzanym przez pożary i wesprzeć ochronę środowiska, powiedział Mike Schoellhorn, dyrektor generalny Airbus Defence and Space.
Zestaw strażacki Airbusa stworzony dla A400M to rozwiązanie roll-on/roll-off (RORO), nie wymagające modyfikacji maszyny i dlatego możliwe do zastosowania w dowolnym samolocie tego typu. Woda jest gromadzona w stałym zbiorniku w ładowni i utrzymywana przez parę niezależnych grodzi, połączonych z dwoma rurami wylewowymi. Po rozpoczęciu zrzutu woda jest wylewana przez dwie sekcje na końcu rampy. Wprowadzenie rozwiązania RORO pozwala na szybką reakcję na zaistniałe pożary i późniejsze przystosowanie samolotu do dowolnej z jego innych licznych ról.
Ze względu na zdolność lotu na niskim pułapie i zwrotność przy niskich prędkościach, A400M może precyzyjnie zrzucać wodę z bardzo małych wysokości, do 150 stóp. W przyszłości, oprócz opracowania wersji produkcyjnej tego zestawu strażackiego, Airbus oceni możliwość wykonywania misji gaśniczych w warunkach nocnych, co wzmocniłoby skuteczność i szybkość zadań przeciwpożarowych.
Informacja prasowa
Komentarz
Prezydent Francji Emmanuel Macron powiedział w zeszłym tygodniu, że w związku ze zmianami klimatu jego kraj będzie wyraźnie potrzebował więcej samolotów gaśniczych, aby nadążyć za rosnącą liczbą pożarów. Dodał, że powinny one należeć do europejskiej floty, którą można rozmieścić, aby pomóc 27 członkom Unii Europejskiej. Szacowane zapotrzebowanie to od 12 do 20 samolotów. Warto dodać, że poszczególne państwa Wspólnoty opracowują własne projekty lotniczych rozwiązań przeciwpożarowych.
W UE są obecnie używane kanadyjskie samoloty gaśnicze Canadair CL-415 w łącznej liczbie 76 egzemplarzy, w tym 6 w Chorwacji, 12. we Francji, 18 w Grecji, 19 we Włoszech, 21 w Hiszpanii, a 2 nowe zamówiła Portugalia.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.