W piątek, 6 września 2024, europejska spółka Airbus Helicopters poinformowała o sfinalizowaniu umowy na 12 średnich śmigłowców wielozadaniowych H225M Caracal dla Iraku. Wcześniej, 31 lipca br., gen. dyw. pil. Tahseen Al-Khafaji, szef Połączonego Dowództwa Operacyjnego Sił Zbrojnych Iraku informował o zamówieniu 12 nowych i 2 używanych wiropłatów tego typu (używane mają pochodzić z nadwyżek francuskich).
Kontrakt został podpisany w Bagdadzie przez ministra obrony Iraku Thabeta al-Abbassiego, w obecności ambasadora Francji w tym kraju, Patricka Durela. Śmigłowce te będą eksploatowane przez dowództwa lotnictwa wojsk lądowych Iraku, zastępując starsze Mi-17 w szerszym zakresie misji: zwalczanie terroryzmu, operacje specjalne, taktyczny transport wojsk, operacje szturmowe, wsparcie ogniowe sił lądowych, ewakuacja medyczna (MEDEVAC) oraz bojowe misje poszukiwawczo-ratownicze (CSAR). Dostawy rozpoczną się w 2025.
Z wielką przyjemnością witamy nowego członka rodziny H225M — powiedział Bruno Even, dyrektor generalny Airbus Helicopters. H225M to sprawdzona w boju platforma używana na całym świecie przez wielu operatorów, w tym francuskie siły powietrzne, do bojowych misji poszukiwawczych i ratowniczych. Udowodnił swoją wartość i uratował wiele istnień ludzkich od momentu wejścia do służby, dodał. H225M nie ma sobie równych pod względem zasięgu, ładowności, a także systemów misji. Został zaprojektowany do wykonywania trudnych misji w najbardziej wymagających warunkach. Nie możemy się doczekać, aż H225M przyczyni się do bezpieczeństwa i suwerenności Iraku.
O ile Airbus Helicopters nie poinformowała o wartości umowy, to według szacunków niezależnych ekspertów z lipca br., kiedy ujawniono fakt zamówienia, może ona opiewać na około 800 mln EUR (3,44 mld zł).
O zainteresowaniu zakupem 12 Caracali przez Irak po raz pierwszy informował francuski dziennik La Tribune, 11 maja 2022. Jak wówczas informowano, negocjacje trwają od kilku tygodni. Później zostały jednak wstrzymane z powodu trudności politycznych i ekonomicznych. Chodziło o brak gwarancji bankowych Ministerstwa Gospodarki i Finansów Francji dla spółek prowadzących interesy z władzami Iraku.
Jak dotąd, jeśli chodzi o eksport H225M Caracal (wojskowego wariantu H225 Super Puma), to śmigłowce trafiły do Brazylii, Indonezji, Kuwejtu, Malezji, Meksyku, Singapuru, Tajlandii, Tanzanii i Węgier, a wkrótce dołączy do nich Królestwo Niderlandów. Z zakupu wycofały się Polska i Zjednoczone Emiraty Arabskie. W planach pozyskanie miały też Kazachstan i Indie, ale nie doszło do sygnowania umów. Na całym świecie w służbie znajduje się ponad 350 H225 Super Puma i H225M Caracal, których łączna liczba godzin nalotu przekroczyła 880 000 (Śmigłowce H225 Super Puma dla niemieckiej policji).
Dowództwu lotnictwa wojsk lądowych Iraku podlega obecnie flota śmigłowcowa złożona z 21 szturmowych Mi-35M (z czego 15 nie jest operacyjnych, 12 kolejnych pozostaje opcją do umowy) i 15 Mi-28NE/UB (żaden nie jest operacyjny, 19 kolejnych pozostaje opcją do umowy), natomiast w planach jest zakup 12 T129 ATAK.
Poza tym dysponują co najmniej 4 lekkimi Aérospatiale Gazelle SA342, 35 Bell 407M (+5 w ramach opcji), 23 Eurocopter EC635, 45 Mi-171 (38 nie jest operacyjnych; wcześniej pojawiały się doniesienia o negocjacjach ws. przekazania ich Ukrainie) i 16 UH-1H. Do szkolenia używane są: 10 Bell 206 i 10 OH-58A/C Kiowa. Najnowszym nabytkiem są wielozadaniowe jednosilnikowe lekkie śmigłowce Bell 505 Jet Ranger X. 25 lipca br. pojawiła się informacja na portalu branżowym Janes o odbiorze 7 z 15 z zamówionych tych wiropłatów (Amerykańskie wsparcie dla irackich śmigłowców Bell).
These #H225M helicopters will be operated by the Iraqi Army Aviation command for a wider range of missions: counter-terrorism, special operations, tactical troop transport, attack, ground fire support, MEDEVAC and combat search and rescue.
Deliveries will start in 2025. https://t.co/LbtvjN9PV7— Airbus Helicopters (@AirbusHeli) September 6, 2024
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.