5 lutego Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) poinformowała o podpisaniu listu intencyjnego (Letter Of Intent, LOI) z amerykańską spółką lotniczą Bell Textron dotyczący współpracy przy programie Kruk, mający wyłonić nowy śmigłowiec uderzeniowy dla Wojska Polskiego. Dokument podpisano w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 1 (WZL-1) w Łodzi.
 List intencyjny o współpracy podpisali Marcin Nocuń - prezes zarządu i dyrektor naczelny WZL-1,  Wojciech Netkowski - dyrektor programów śmigłowcowych w PGZ oraz Joel Best, dyrektor ds. europejskich programów wojskowych w Bell Textro. / Zdjęcie: PGZ

List intencyjny o współpracy podpisali Marcin Nocuń – prezes zarządu i dyrektor naczelny WZL-1, Wojciech Netkowski – dyrektor programów śmigłowcowych w PGZ oraz Joel Best, dyrektor ds. europejskich programów wojskowych w Bell Textro. / Zdjęcie: PGZ

Zgodnie z informacją PGZ, umowa potwierdza zamiar współpracy pomiędzy podmiotami w przypadku zawarcia przez Bell Textron kontraktu na dostawę nowych śmigłowców uderzeniowych dla Sił Zbrojnych RP. W przypadku wyboru śmigłowca AH-1Z Viper w ramach programu Kruk, Polska Grupa Zbrojeniowa i jej spółki zależne, w szczególności łódzkie WZL-1, może stać się polskim centrum kompetencyjnym w zakresie utrzymania, napraw, modyfikacji i modernizacji tych wiropłatów. Podjęte wspólnie działania mają służyć uzyskaniu przez Polskę zdolności we wsparciu produkowanych przez amerykańską spółkę śmigłowców. List intencyjny określa ramowe zasady współpracy pomiędzy PGZ a Bell w celu zidentyfikowania i przygotowania konkretnych, korzystnych dla obu stron projektów przemysłowych.

 AH-1Z jest uzbrojony w 20-mm działko M197 oraz kierowane i niekierowane 70-mm pociski rakietowe Hydra lub APKWS II, do 16 przeciwpancernych pocisków kierowanych AGM-114 Hellfire i dwa pociski powietrze-powietrze AIM-9 Sidewinder, łącznie na sześciu węzłach zewnętrznych / Zdjęcie: USMC

AH-1Z jest uzbrojony w 20-mm działko M197 oraz kierowane i niekierowane 70-mm pociski rakietowe Hydra lub APKWS II, do 16 przeciwpancernych pocisków kierowanych AGM-114 Hellfire i dwa pociski powietrze-powietrze AIM-9 Sidewinder, łącznie na sześciu węzłach zewnętrznych / Zdjęcie: USMC

Joel Best, dyrektor ds. europejskich programów wojskowych w Bell Textron, przy okazji podpisania LOI pogratulował Polsce zakupu 32 samolotów wielozadaniowych F-35A Lightning II, podkreślając, że spółka może pomóc w osiągnięciu dominacji w bitwie powietrzno-lądowej, jak posiada Korpus Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych (US Marine Corps, USMC). Jest to jedyna na świecie formacja zbrojna, która ma na wyposażeniu oferowane śmigłowce i samoloty F-35 (w wersji krótkiego startu i pionowego lądowania F-35B) (Umowa na F-35 dla Polski podpisana, 2020-01-31).

Ministerstwo Obrony Narodowej podtrzymuje wolę zamówienia śmigłowców uderzeniowych w ramach programu Kruk, co zawarto w podpisanym 10 października 2019 piętnastoletnim Planie Modernizacji Technicznej (PMT) Sił Zbrojnych RP na lata 2021-2035. Jednak wydaje się, że w pierwszej kolejności może zostać przeprowadzona modernizacja posiadanych śmigłowców Mi-24D/W (Modernizacja Mi-24 – najpierw badania, 2019-10-04).

Warto przypomnieć, że 18 lipca 2017 PGZ podpisała podobny list intencyjny z Bell Textron, ale dotyczący współpracy przy śmigłowcu wielozadaniowym UH-1Y Venom. Należy dodać, że AH-1Z i UH-1Y powstały wspólnie w ramach programu modernizacyjnego H-1 dla USMC i współdzielą 85% komponentów i podzespołów. Podobne porozumienie dotyczące współpracy przemysłowej przy śmigłowcach AH-1Z, spółka Bell podpisała z rumuńską grupą ROMARM i resortem obrony tego kraju 3 sierpnia 2017 (Czesi zamówili AH-1Z i UH-1Y, 2019-12-16).

Należy również pamiętać o zawarciu porozumienia 20 maja 2016 pomiędzy PGZ a konkurencyjną spółką Boeing, oferującą śmigłowce AH-64E Apache Guardian podczas 10. bydgoskich targów Air Fair 2016. Wcześniej, w marcu pojawiły się informacje o prowadzonych negocjacjach pomiędzy spółkami Bell Textron a należącymi wówczas do spółki Sikorsky Aircaft Corp. zakładami PZL-Mielec w sprawie ewentualnego uruchomienia montażu końcowego AH-1Z w Polsce. Po zakupie właściciela zakładów przez Lockheed Martin, negocjacje nie doczekały się pozytywnego finału (AH-1Z dla Bahrajnu, 2018-04-30).