Przejdź do serwisu tematycznego

Wojskowy certyfikat MFR dla eT-7A Red Hawk

Amerykańska spółka Boeing ogłosiła, że opracowany wspólnie ze szwedzką Saab Defence and Security samolot szkolenia zaawansowanego eT-7A Red Hawk otrzymał wojskowy certyfikat zdatności do lotu MFR.

W poniedziałek, 12 czerwca br., amerykańska spółka Boeing ogłosiła, że opracowany dla rodzimych wojsk lotniczych (US Air Force, USAF), wspólnie ze szwedzką Saab Defence and Security, samolot szkolenia zaawansowanego eT-7A Red Hawk otrzymał wojskowy certyfikat zdatności do lotu MFR (Military Flight Release).

Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG

Decyzja USAF oznacza, że seryjne samoloty, których montaż końcowy rozpoczęto w kwietniu 2022 mogą rozpocząć loty testowe w ramach etapu prób i ewaluacji, którego sfinalizowanie pozwoli na rozpoczęcie w 2025 dostaw do zamawiającego (miały rozpocząć się do października 2024, ale w marcu br. informowano, że nastąpią później, czyli w roku fiskalnym 2025 – powodem opóźnień są problemy techniczne oprogramowania wykryte podczas testów).

Przy okazji poinformowano, że pierwsze dwa egzemplarze prototypów, BTX-1 i BTX-2, w konfiguracji seryjnej wykonało już 500 lotów testowych. 28 kwietnia ub. r. Boeing zaprezentował pierwszy produkcyjny egzemplarz eT-7A, który został włączony do programu testów. USAF ma otrzymać jeszcze 2 z zamówionych 5 prototypów.

Podczas prezentacji w Saint Louis Boeing zaprezentował eT-7A Red Hawk wybranym dziennikarzom z Europy. W ramach briefiengu przedstawiciele Boeinga wyjaśnili założenia jakie przyświecały tworzenie tej platformy. To na co zwrócono uwagę to ergonomia rozmieszczenia foteli instruktora i ucznia w kabinie samolotu. Kabinę można łatwo dostosować do potrzeb pilotów o wysokim wzroście poprzez wymianę foteli, co zajmuje jedynie 30 minut. Zgodnie z informacją, której udzielił Dan Yeates odpowiedzialny za program, projektując eT-7A Boeing skupił się na uproszczeniu procesu szkolenia przyszłych pilotów myśliwskich. W kabinie znajduje się około 60 przełączników, zamiast średnio 200. Konfiguracja przyrządów sterowniczych umożliwia pilotowanie bez zdejmowania rąk z drążka sterowniczego i przepustnicy (HOTAS). Co więcej, samolot ma w przyszłości mieć ograniczone zdolności do atakowania rzeczywistych celów.

Samolot jest kluczowym komponentem kompleksowego systemu szkoleniowego, w skład którego wchodzą również symulatory z wyświetlaczami o wysokiej rozdzielczości (8K). Mają one zapewnić odwzorowanie otoczenia w jakości zbliżonej do rzeczywistej. W przyszłości piloci odbywający rzeczywiste loty mają mieć możliwość odbywania wspólnych misji ze szkolącymi się na symulatorze. Dodatkowo, jak podkreślił Dan Yeates, eT-7A ma być łatwy w obsłudze; wymiana silnika ma zajmować nie dłużej, niż godzinę.

Jak poinformował Redakcję MILMAG Dan Draeger, Szef pilotów w Programach dla Sił Powietrznych Boeinga, eT-7A ma pozwolić na opanowanie zaawansowanego pilotażu (LIFT, Lead-in-Fighter-Training) przyszłym pilotom myśliwskim. Wprawdzie samolot szkolny nie jest w stanie wykonywać tak dynamicznych manewrów jak choćby F-35 (zwłaszcza przy najwyższych kątach natarcia), to jednak jego charakterystyki umożliwiają trening pilotów najbardziej zaawansowanych samolotów takich jak F-15, F-35 czy też F-18E.

USAF planuje zakup od 351 do nawet 475 egzemplarzy eT-7A Red Hawk w ramach programu T-X (Trainer-X) o szacowanej wartości nawet 9,2 mld USD jako następców około 500 samolotów Northrop T-38 Talon, użytkowanych od 1961 roku. Umowa produkcyjna zakłada również dostarczenie 46 symulatorów szkolenia naziemnego. Montaż końcowy odbywa się w zakładach Boeinga w St. Louis w Luizjanie.

W roku fiskalnym 2024 zaplanowano zakup partii 14 egzemplarzy seryjnych za 322 mln USD. Pierwsze samoloty wraz z symulatorami trafią do połączonej bazy San Antonio-Randolph w Teksasie, gdzie stacjonuje 99. Eskadra Szkolna (99th Flying Training Squadron), a następnie baz lotniczych Columbus w Missisipi, Laughlin i Sheppard w Teksasie oraz Vance w Oklahomie.

eT-7A Red Hawk ma 14,15 m długości, 10 m rozpiętości skrzydeł i 4 m wysokości. Jest napędzany pojedynczym silnikiem turbowentylatorowym GE Aviation F404-GE-402 o ciągu z dopalaniem na poziomie 79 kN, który zapewnia prędkość maksymalną 1300 km/h, zasięg 1839 km, prędkość wznoszenia 170 m/s i pułap praktyczny 15 000 m.

Przed rozpoczęciem szkoleń praktycznych na eT-7A Red Hawk, USAF planuje wydzierżawić partię 4-8 samolotów szkolno-bojowych o kryptonimie F/T-7X. Ma to pozwolić na realizację szkoleń pilotów do walk powietrznych w ramach programu RFX (Reforge proof of concept).

Boeing i Saab chcą oferować Red Hawka dla innych użytkowników, w tym amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy) w ramach programu Tactical Surrogate Aircraft. Jeśli chodzi o eksport, to wstępnie była mowa o Australii, Serbii, Szwecji i Brazylii.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X