24 czerwca 2. Regionalna Baza Logistyczna (2. RBLog.) z Warszawy rozpoczęła przetarg na dostawę nawet 610 pojazdów osobowo-ciężarowych 4×4 ogólnego przeznaczenia dla Wojska Polskiego w latach 2019-2022. Zamówienie podstawowe obejmuje 485 pojazdów, a opcjonalne 125. Szacunkowa wartość kontraktu to 80,215 mln zł netto (98,664 mln zł brutto). Co ciekawe, pod kątem parametrów taktyczno-technicznych mają być zbliżone do nieopancerzonej wersji pojazdów wysokiej mobilności Mustang, których zakup trzykrotnie nie udał się Inspektoratowi Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej. Przetargi były rozpisywane w lipcu 2015, lipcu 2017 i sierpniu 2018.

Wojsko Polskie wykorzystuje 2,5 tys. pojazdów terenowych Tarpan Honker, Honker 2324, Honker 2000 i Honker 2000 2N, a także warianty wyspecjalizowane Honker Skorpion-3, ZWD-3, WD-2001 i ZWD-99bat. W niektórych jednostkach nadal wykorzystywane są także starsze UAZ-469B / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Narodowej

Wojsko Polskie wykorzystuje 2,5 tys. pojazdów terenowych Tarpan Honker, Honker 2324, Honker 2000 i Honker 2000 2N, a także warianty wyspecjalizowane Honker Skorpion-3, ZWD-3, WD-2001 i ZWD-99bat. W niektórych jednostkach nadal wykorzystywane są także starsze UAZ-469B / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Narodowej

Termin składania ofert minie 29 lipca 2019 o godz. 8.00. W 2019 przewiduje się zakup 10 pojazdów, w 2020 kolejnych 150 z opcją na 50, w 2021 następne 160 pojazdów z opcją na 40, natomiast do 31 października 2022 musi zostać dostarczonych ostatnie 165 pojazdów z opcją na 35. Realizacja opcji musi nastąpić do końca lipca każdego roku dostaw (Nadlatuje Pegaz, 2019-05-31).

Zgodnie ze Specyfikacją Istotnych Warunków Zamówienia, pojazdy o nadwoziu furgon lub pickup muszą być sześcioosobowe (w tym kierowca) z możliwością transportu ładunków o masie co najmniej 250 kg, holowania naczepy o masie 1500 kg i maksymalnej dopuszczalnej masie 3500 kg. Wymogiem jest silnik o mocy 110 kW (148 KM) oraz automatyczna lub półautomatyczna skrzynia biegów, przenosząca moc na wszystkie koła (bezdętkowe lub z wkładkami run flat) z możliwością blokowania mechanizmu różnicowego minimum jednej osi i reduktorem. Minimalny prześwit to 215 mm, a rozstaw osi co najmniej 3000 mm. Wymagane jest także wspomaganie kierownicy, ABS i podgrzewane lusterka. Zasięg ma wynosić minimum 650 km.

Dla porównania IU MON planował zakup 859 nieopancerzonych i 41 opancerzonych pojazdów Mustangz opcją na 1712 kolejnych w analogicznym terminie dostaw. Odmiana nieopancerzona o dopuszczalnej masie całkowitej 3500 kg miała być zdolna do przewożenia 7 osób (kierowca i 6 pasażerów) i mieć ładowność 1000 kg. Wśród odrzuconych ofert (na wariant nieopancerzony) był lekki pojazd wielozadaniowy LTMPV Dino 319 na bazie podwozia Mercedes-Benz Sprinter od konsorcjum spółek Polski Holding Obronny i Concept czy wcześniej Wielozadaniowy Samochód Terenowy na bazie Forda Rangera od konsorcjum Polskiej Grupy Zbrojeniowej i Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych (Mustang po raz trzeci, 2018-08-17).