3 marca br. włoska agencja prasowa Agenparl poinformowała, że Ministerstwo Obrony Włoch ma być zainteresowane pozyskaniem nawet 250 niemieckich czołgów Leopard 2A7. Z kolei według innych, nieoficjalnych doniesień, chodzi o jedynie 70 czołgów tego typu wraz z 100 szwedzkich bojowych wozów piechoty CV90 MkIV.
Najnowszy Leopard 2A7V w niemieckich wojskach lądowych / Zdjęcie: Bundeswehra
Według doniesień agencyjnych, powołujących się na dobrze poinformowane źródła, potencjalna umowa na zakup 250 czołgów Leopard 2A7 wraz z pakietem wsparcia logistycznego może wynieść nawet 8 mld EUR (37,44 mld zł), więc byłaby to największa w historii, według wartości, umowa na niemieckie czołgi.
Z kolei według nieoficjalnych doniesień z 6 marca br., w grę wchodzi zakup jedynie 70 czołgów Leopard 2A7, ale uzupełnionych o 100 bojowych wozów piechoty CV90 MkIV, które trafiłyby do 132. Brygady Zmechanizowanej Ariete wojsk lądowych Włoch (Esercito Italiano).
Obecnie, Esercito Italiano dysponują 200 czołgami C1 Ariete, z których według wcześniejszych planów 125 miało zostać poddanych modernizacji do standardu C1 Ariete AMV (Aggiornamento di Mezza Vita; pol. modernizacja w połowie cyklu życia). Pierwszy prototyp nowej konfiguracji, oznaczony jako PT 1, rozpoczął próby na początku ub. r. Wcześniej rozważano też zwiększenie łącznej liczby posiadanych czołgów do ok. 350 – w międzyczasie Włochy starały się przekonać Polskę i Hiszpanię do opracowania czołgu nowej generacji oraz dołączyć do niemiecko-francuskiego programu MGCS (Zmodyfikowany C1 Ariete AMV ujawniony).
Jeśli chodzi o kwestię bojowych wozów piechoty, to Esercito Italiano dysponują 198 VCC-80 Dardo, dla których następca jest poszukiwany co najmniej od marca 2020. Nowy opancerzony pojazd bojowy (Veicolo Corazzato da Combattimento, VCC) dla 1., 8. i 11. Pułku Bersalierów (w ramach Brygad Garibaldi i Ariete) miałby, według ówczesnych planów, zostać zakupiony w liczbie 661 pojazdów różnych wersji, w tym 375 bazowych bwp za nawet 2,1 mld EUR. We września 2021 swoją ofertę o nazwie AICS (Armored Infantry Combat System) zaprezentowało rodzime konsorcjum spółek Iveco Defence Vehicles i OTO Melara (Società CIO) wraz ze spółką FIAT (Włosi poszukują bwp nowej generacji).
Obecnie, wsparciem dla czołgów C1 Ariete i gąsienicowych bwp VCC-80 Dardo jest 259 kołowych wozów wsparcia ogniowego B1 Centauro (które są zastępowane przez zamawiane Centauro II) oraz 330 kołowych bwp VBM Freccia 8×8 (Przeciwpancerne Freccia dla Włoch, Kolejne Centauro II dla Włoch).
Leopard 2A7
Leopard 2A7 charakteryzuje się dłuższą 120-mm armatą gładkolufową RH-120/L55A1 o zwiększonym ciśnieniu maksymalnym w przewodzie z 670 do 700 MPa (w miejsce L44), zamontowano także interkom HTK, system zarządzania polem walki (BMS) typu SSFrontline i radiostację L3 Harris RF-7800H-MP. Zwiększany jest również poziom opancerzenia i mobilność. Co ciekawe, nowa zmodyfikowana armata została dostosowana do miotania amunicji programowalnej DM11 i podkalibrowej DM63/DM63A1 z 4,6-kg rdzeniem o średnicy 26 mm i długości 685 mm. Żywotność pozostała taka sama (1,5 tysiąca strzałów). Wozy otrzymują też 17-kW dodatkowy agregat prądotwórczy Steyr M12, system komunikacji Thales SOTAS, nowy układ klimatyzacji, oraz zmodyfikowane celowniki dowódcy i działonowego z kamerami termowizyjnymi Airbus ATTICA.
Obecnie wozy w tej najnowszej wersji są wdrażane w Niemczech (dostarczono 20 z 205 planowanych Leopardów 2A7V), Danii (docelowo 44 Leopardy 2A7DK) w formie modernizacji oraz jako fabrycznie nowe trafią do Węgier (44 Leopardy 2A7HU), Czech (ok. 40-50 wozów; ale umowa jeszcze nie podpisana) oraz Norwegii (54 Leopardów 2A7NO z opcją na 18 kolejnych).
CV90 MkIV
CV90 MkIV (Combat Vehicle 90), oferowany przez szwedzką spółkę BAE Systems Hägglunds (część międzynarodowej BAE Systems), otrzymał modułową wieżę serii D, zdolną do integracji uzbrojenia głównego od 30/40-mm i 35/50-mm armaty automatycznej po 120-mm gładkolufową armatę czołgową. Uzbrojenie dodatkowe stanowią wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk) Spike LR i 7,62-mm karabin maszynowy ze zwiększonym zapasem amunicji.
Wieża została wyposażona w skomputeryzowane systemy kontroli ognia i sensory wpięte w sieć wymiany informacji BAE Systems iFighting. Całość zaprojektowano zgodnie z najnowszą architekturę systemów elektronicznych NGVA Standard Electronic Architecture, zgodnych ze standardami NATO. Zapewnia ona efektywniejsze przekazywanie danych pochodzących z czujników i przetwarzanie ich w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem algorytmów bazujących na tzw. sztucznej inteligencji. Pozwala to na zwiększenie świadomości sytuacyjnej załogi poprzez wprowadzenie elementów rozszerzonej rzeczywistości (Augmented Reality; AR).
Mobilność bwp została zwiększona dzięki zastosowaniu nowemu układowi przeniesienia napędu i technologii aktywnego tłumienia, dostosowującej charakterystykę zawieszenia do chwilowego stanu nawierzchni. Serce zespołu napędowego stanowi silnik diesla o mocy 1000 KM oraz zmodernizowana skrzynia biegów Caterpillar X300. Dopuszczalna masa całkowita została zwiększona z 35 do 37 t, ograniczeń mobilności i poziomu ochrony balistycznej (zgodnego z normą STANAG 4569).
Oprócz standardowych, stalowych gąsienic, na życzenie klienta CV90 MkIV może zostać wyposażony w gąsienice kompozytowe typu Soucy, które są lżejsze, cichsze, zapewniają mniejsze wibracje, a także opór, co przekłada się na większy zasięg pojazdu. Nowy bwp może być oferowany z różnymi pakietami opancerzenia i ochrony balistycznej. Mogą być na nim zabudowane systemy ochrony aktywnej, takie jak izraelski IMI Systems Iron Fist, wcześniej zastosowany w niderlandzkich CV9035NL.
Demonstrator technologii CV90 MkIV miał premierę podczas Międzynarodowej Konferencji Pancernej (International Armoured Vehicles Conference) 22-25 stycznia 2018 w Londynie, a potem w czerwcu na paryskich targach Eurosatory 2018. Jak dotąd pierwszym i jedynym odbiorcą CV90 MkIV została Słowacja, która w czerwcu ub. r. ogłosiła zakup 152 pojazdów z 35-mm armatą automatyczną Northrop Grumman Northrop Grumman/ATK Bushmaster III (CV90 MkIV z 35-mm armatą dla Słowacji).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.