Przejdź do serwisu tematycznego

USAF zamówiły pociski JSM dla samolotów F-35A

Departament Obrony USA podpisał umowę z norweską spółką Kongsberg Defence and Aerospace na produkcję i dostawę lotniczych pocisków manewrujących Joint Strike Missile (JSM).

W piątek, 31 maja 2024, Air Force Life Cycle Management Center Dowództwa Logistycznego USAF, w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowę o wartości 141 mln USD (555,39 mln zł) z norweską spółką Kongsberg Defence and Aerospace (KDA) na produkcję i dostawę pierwszej partii (Lot 1) lotniczych pocisków manewrujących Joint Strike Missile (JSM). Zostaną one zintegrowane z samolotami wielozadaniowymi Lockheed Martin F-35A Lightning II.

Pocisk JSM w wewnętrznej komorze uzbrojenia F-35A / Zdjęcia: KDA

Umowa obejmuje nieujawnioną liczbę pocisków bojowych, kontenery transportowe i sprzęt testowy dla systemu Joint Strike Missile. Prace będą wykonywane w Kongsberg w Norwegii i mają się zakończyć do 31 sierpnia 2026. Kontrakt został przyznany na wyłączność jako właścicielowi dokumentacji technicznej systemu JSM. W momencie podpisania umowy uruchomiono środki w wysokości 69 212 397 USD (272,621 mln zł), pochodzące z budżetu obronnego na rok fiskalny 2024.

Jak dotąd na zakup i integrację ze swoimi F-35A pocisków JSM zdecydowały się tylko Norwegia jako inicjator programu, Japonia i Finlandia, a zakup rozważa Australia. W USAF mają stanowić pomost przed integracją pocisków przeciwokrętowych AGM-158C LRASM (podczas gdy inne typu samolotów USAF przenoszą pociski manewrujące AGM-158A JASSM i AGM-158B JASSM-ER). JSM trafią też na F-35C należące do US Navy.

Zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami, USAF planowało zakupić 48 pocisków JSM w pierwszej partii spośród łącznie 268 łącznie. JSM powstał w kooperacji z Raytheon (część korporacji RTX) jako rozwinięcie norweskiego pocisku NSM (Naval Strike Missile).

Pocisk manewrujący JSM przeznaczony jest do rażenia celów naziemnych i morskich. To jedyny typ pocisku do zwalczania okrętów nawodnych, który może być przenoszony w wewnętrznej komorze uzbrojenia F-35A i F-35C (w przypadku F-35B może być przenoszony tylko na węzłach uzbrojenia pod skrzydłami).

Pocisk ma 3,95 m długości i masę 410 kg. JSM został wcześniej zintegrowany z F-15, F-16 i F/A-18. Pierwszy lot z amerykańskim F-16 miał miejsce w listopadzie 2015, natomiast z norweskim trzy lata później.

Głowica naprowadzania JSM charakteryzuje się autonomicznym systemem rozpoznawania celów na podstawie obrazu zapisanego w pamięci komputera, w połączeniu z czujnikiem podczerwieni, układem nawigacji zliczeniowej (INS) i satelitarnej (GPS) oraz laserowym wysokościomierzem. Dzięki temu w zależności od celu użytkownik ma możliwość zaprogramowania typu ataku, miejsca rażenia, jak i siły detonacji 125-kilogramowej głowicy odłamkowo-burzącej. Operator, dzięki dwukierunkowemu łączu wymiany danych, ma możliwość także przerwania ataku w dowolnym momencie lotu.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X