Przejdź do serwisu tematycznego

UR6000 – bezzałogowy zmiennowirnikowiec z Chin ujrzał światło dzienne

Chińska spółka United Aircraft ukończyła prototyp 6-tonowego bezzałogowego zmiennowirnikowca Lanying R6000, zdolnego do transportu 10 pasażerów.

W sobotę, 12 października 2024, chiński dziennik lokalny Wuhu News Network poinformował, że dzień wcześniej w zakładach produkcyjnych Wuhu, należących do spółki United Aircraft, położonym w Parku Lotniczo-Przemysłowym Wuhu w prowincji Anhui, ukończono prototyp autonomicznego, bezzałogowego zmiennowirnikowca Lanying UR6000.

Napis głosi: “Pierwsza maszyna R6000 dostarczona z linii produkcyjnej” / Zdjęcie: United Aircraft via Weibo

Projekt statku powietrznego został po raz pierwszy ujawniony na targach przemysłu lotniczego i kosmicznego Singapore Airshow 2024, które odbyły się 20-25 lutego br. w Singapurze, jak informował jako pierwszy portal branżowy Janes. Zaprezentowano wówczas model koncepcyjny. W przestrzeni publicznej pojawiała się alternatywna nazwa R6000 albo Zhang Ying, czyli stalowy cień.

Zgodnie z ujawnionymi wówczas informacjami, przeznaczony do transportu pasażerów (maksymalnie 10 osób), jak i ładunków Lanying UR6000 ma 6100 kg maksymalnej masy startowej, w tym 2000 kg ładowności. Dwa silniki turbowałowe z trzema łopatami każdy mają zapewnić mu prędkość przelotową 550 km/h, pułap praktyczny 7620 m oraz zasięg do 1500 km.

Oficjalna premiera tej najnowszej na rynku hybrydy rozwiązań technicznych samolotu i śmigłowca ma odbyć się na 15. targach lotniczych China International Aviation & Aerospace Exhibition (Airshow China) w Zhuhai k. Hongkongu, które zaplanowano na 12-17 listopada br.

Jeśli chodzi o układ konstrukcyjny, to ewidentnie Chińczycy skopiowali rozwiązanie załogowego zmiennowirnikowca V-280 Valor, zbudowanego przez amerykańską spółkę Bell Textron, którego projekt wybrano w programie US Army o kryptonimie FLRAA (Future Long Range Assault Aircraft) na następcę średnich śmigłowców wielozadaniowych Sikorsky UH-60M/V Black Hawk.

W V-280, jak i Lanying UR6000, podczas przechodzenia z lotu pionowego do lotu poziomowego, obracane są jedynie same wirniki, a gondole silników pozostają w pozycji horyzontalnej. To rozwiązanie ma zmniejszać złożoność i zwiększać niezawodność, a także wydajność, w porównaniu z wcześniejszą koncepcją, w której obraca się cała gondola, jak w Bell-Boeing V-22 Osprey czy Leonardo AW609.

Chińczycy zastosowali natomiast zupełnie inny układ usterzenia ogonowego. Zastosowali bowiem U-kształtny ogon, podczas gdy amerykański wzór ma układ V-kształtny, zwany motylkowym. W przedniej części kadłuba można też zauważyć dwie duże owiewki, przeznaczone, jak się wydaje, albo do chowania podwozia przedniego, albo czujników. Wstępna koncepcja prezentowała duże drzwi ładunkowe w tylnej części kadłuba.

Choć nie wiadomo jaki zastosowano napęd, to wiadomo, że są to silniki turbowałowe, a ich moc, w stosunku do ujawnionej masy startowej i parametrów lotu można oszacować na 1500-2000 KM każdy.

Nieoficjalnie, prace nad Lanying UR6000 rozpoczęto jeszcze w 2021, a producent oczekuje, że certyfikacja nastąpi do 2027. Ma też powstać większy wariant załogowy, którego wizualizację prezentowano w marcu br.

Powiększony, załogowy wariant Lanying UR6000 / Grafika: United Aircraft

Producent przewiduje zastosowania zarówno cywilne, jak i wojskowe. Do podstawowych zadań będzie należeć transport, logistyk, reagowanie na sytuacje kryzysowe, obrona narodowa i inne dziedziny. Zaprezentowano go w barwach Sił Powietrznych Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (PLAAF).

Wojskowy wariant Lanying UR6000 / Grafika: United Aircraft

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X