W sobotę, 12 października 2024, chiński dziennik lokalny Wuhu News Network poinformował, że dzień wcześniej w zakładach produkcyjnych Wuhu, należących do spółki United Aircraft, położonym w Parku Lotniczo-Przemysłowym Wuhu w prowincji Anhui, ukończono prototyp autonomicznego, bezzałogowego zmiennowirnikowca Lanying UR6000.
Napis głosi: “Pierwsza maszyna R6000 dostarczona z linii produkcyjnej” / Zdjęcie: United Aircraft via Weibo
Projekt statku powietrznego został po raz pierwszy ujawniony na targach przemysłu lotniczego i kosmicznego Singapore Airshow 2024, które odbyły się 20-25 lutego br. w Singapurze, jak informował jako pierwszy portal branżowy Janes. Zaprezentowano wówczas model koncepcyjny. W przestrzeni publicznej pojawiała się alternatywna nazwa R6000 albo Zhang Ying, czyli stalowy cień.
Zgodnie z ujawnionymi wówczas informacjami, przeznaczony do transportu pasażerów (maksymalnie 10 osób), jak i ładunków Lanying UR6000 ma 6100 kg maksymalnej masy startowej, w tym 2000 kg ładowności. Dwa silniki turbowałowe z trzema łopatami każdy mają zapewnić mu prędkość przelotową 550 km/h, pułap praktyczny 7620 m oraz zasięg do 1500 km.
Oficjalna premiera tej najnowszej na rynku hybrydy rozwiązań technicznych samolotu i śmigłowca ma odbyć się na 15. targach lotniczych China International Aviation & Aerospace Exhibition (Airshow China) w Zhuhai k. Hongkongu, które zaplanowano na 12-17 listopada br.
#ZhuhaiAirShow2024 get ready
World's first 6 ton tilt-rotor huge UAV "Steel Shadow" R6000
to be unveiled pic.twitter.com/4cunj4WEL0— Húrin (@Hurin92) October 2, 2024
Jeśli chodzi o układ konstrukcyjny, to ewidentnie Chińczycy skopiowali rozwiązanie załogowego zmiennowirnikowca V-280 Valor, zbudowanego przez amerykańską spółkę Bell Textron, którego projekt wybrano w programie US Army o kryptonimie FLRAA (Future Long Range Assault Aircraft) na następcę średnich śmigłowców wielozadaniowych Sikorsky UH-60M/V Black Hawk.
W V-280, jak i Lanying UR6000, podczas przechodzenia z lotu pionowego do lotu poziomowego, obracane są jedynie same wirniki, a gondole silników pozostają w pozycji horyzontalnej. To rozwiązanie ma zmniejszać złożoność i zwiększać niezawodność, a także wydajność, w porównaniu z wcześniejszą koncepcją, w której obraca się cała gondola, jak w Bell-Boeing V-22 Osprey czy Leonardo AW609.
Chińczycy zastosowali natomiast zupełnie inny układ usterzenia ogonowego. Zastosowali bowiem U-kształtny ogon, podczas gdy amerykański wzór ma układ V-kształtny, zwany motylkowym. W przedniej części kadłuba można też zauważyć dwie duże owiewki, przeznaczone, jak się wydaje, albo do chowania podwozia przedniego, albo czujników. Wstępna koncepcja prezentowała duże drzwi ładunkowe w tylnej części kadłuba.
Choć nie wiadomo jaki zastosowano napęd, to wiadomo, że są to silniki turbowałowe, a ich moc, w stosunku do ujawnionej masy startowej i parametrów lotu można oszacować na 1500-2000 KM każdy.
Nieoficjalnie, prace nad Lanying UR6000 rozpoczęto jeszcze w 2021, a producent oczekuje, że certyfikacja nastąpi do 2027. Ma też powstać większy wariant załogowy, którego wizualizację prezentowano w marcu br.
Powiększony, załogowy wariant Lanying UR6000 / Grafika: United Aircraft
Producent przewiduje zastosowania zarówno cywilne, jak i wojskowe. Do podstawowych zadań będzie należeć transport, logistyk, reagowanie na sytuacje kryzysowe, obrona narodowa i inne dziedziny. Zaprezentowano go w barwach Sił Powietrznych Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (PLAAF).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.