8 grudnia br. minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak poinformował w mediach społecznościowych o zawarciu umowy ze Stanami Zjednoczonymi na dostawę 300 używanych minoodpornych transporterów opancerzonych Cougar 4×4 klasy MRAP (Mine Resistant Ambush Protected). Plany pozyskania tego typu pojazdów zostały ujawnione 10 listopada (Cougar 4×4 dla Wojska Polskiego).
Minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak poinformował o zawarciu umowy ze Stanami Zjednoczonymi na dostawę 300 używanych minoodpornych transporterów opancerzonych Cougar 4×4 / Zdjęcie: US Army
Minister ujawnił, że pojazdy wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym trafią do Wojska Polskiego już w pierwszym kwartale 2022 i wzmocnią m. in. potencjał jednostek Wojsk Lądowych, rozlokowanych we wschodniej części kraju.
Jak poinformował Redakcję Magazynu Militarnego MILMAG, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej, mjr Krzysztof Płatek, wartość zawartej umowy to 27,5 mln USD (111,95 mln zł), a pozyskiwane pojazdy stanowią nadwyżkę Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych i po dostarczeniu do Polski zostaną przystosowane do krajowych przepisów ruchu drogowego, a następnie poddane czynnościom serwisowym oraz dostosowane do wymagań Sił Zbrojnych RP.
Cougar 4×4 przeznaczony jest do przewozu dwóch członków załogi i czterech żołnierzy desantu. Oprócz przystosowania do zachowania nienaruszonego przedziału desantu, przy najechaniu na większość stosowanych obecnie min, zastosowane opancerzenie chroni przed ostrzałem z broni strzeleckiej (amunicją 7,62 mm x 51 NATO). Mimo masy 17,2 t, Cougar 4×4 zaliczany jest do najlżejszych pojazdów klasy MRAP (kategorii pierwszej), obejmującej konstrukcje MRUV (Mine Resistant Utility Vehicle).
Przeznaczone są do realizacji zadań patrolowych, konwojowania oraz transportu obsług broni zespołowej. Pojazdy wyposażono w silnik wysokoprężny o mocy 330 KM oraz automatyczną przekładnię. Charakteryzują się napędem 4×4 oraz odpornością przeciwminową na poziomie 7 kg TNT pod kadłubem i 14 kg TNT pod kołem. Prędkość maksymalna pojazdu wynosi 88-105 km/h, a jego zasięg to 670 km. Wysokość pojazdu to 2,6 m, szerokość wynosi 2,7 m, a jego długość to 5,9 m. Dopuszczalna masa całkowita (DMC) wynosi 17,2 t, a jego ładowność to 2,7 t.
W liczbie 40 egzemplarzy Cougary 4×4 były czasowo wykorzystywane przez żołnierzy Wojska Polskiego na podstawie umowy ACSA (Acquisition and Cross-Servicing Agreement). 18 listopada 2008 pierwsze wozy przekazano żołnierzom IV zmiany Polskiego Kontyngentu Wojskowego (PKW) w Afganistanie i po kilkudniowym szkoleniu trafiły do polskich baz. Do końca roku dostarczono 30 wozów, a pozostałe 10 w 2009 roku. Wypożyczenie wozów było skutkiem fiaska programu zakupu 180 lekkich opancerzonych samochodów patrolowych kr. LOSP-5.
Pojazdy typu Cougar 4×4 produkowane są przez amerykańską spółkę General Dynamics Land Systems (wcześniej przez Force Protection Industries Inc., która w 2011 stała się częścią GDLS, ale zostały zaprojektowane przez południowoafrykańską Technical Solutions South Africa).
Podpisaliśmy z USA umowę na dostawę 300 używanych pojazdów MRAP typu COUGAR. Pojazdy wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym trafią do Wojska Polskiego w I kwartale 2022 r. i wzmocnią m. in. potencjał jednostek rozlokowanych we wschodniej 🇵🇱 pic.twitter.com/yXXx6UJxUY
— Mariusz Błaszczak (@mblaszczak) December 8, 2021