W piątek, 26 lipca 2024, Komenda Portu Wojennego w Gdyni opublikowała informację z podpisania umowy o wartości 4 250 000 zł ze spółką Enamor na dostawę systemu zdalnie sterowanego pojazdu podwodnego klasy ROV na potrzeby niszczyciela min ORP Albatros (602) proj. 258 Kormoran II. Postępowanie przetargowe w tej sprawie było prowadzone od 10 czerwca br.
Zdjęcie: Przemysław Gurgurewicz, MILMAG
Przedmiotem zamówienia jest modyfikacja ORP Albatros, która ma na celu zwiększenie możliwości okrętu w realizacji zadań poszukiwania, rozpoznania, identyfikacji i niszczenia przedmiotów niebezpiecznych zalegających na dnie morza (jako system pomocniczy) poprzez dostawę systemu zdalnie sterowanego pojazdu podwodnego (Remotely Operated Vehicle, ROV) oraz jego integrację z okrętowym systemem pozycjonowania podwodnego HIPAP i pomieszczeniem pojazdów podwodnych.
Termin składania wniosków minął 18 czerwca o godz. 9.30. Jedynym kryterium wyboru oferty była cena (100%). Jedynym oferentem była spółka Enamor z Gdyni. Ofertę wybrano 12 lipca, a stosowną umowę podpisano 22 lipca. Termin wykonania umowy minie w połowie listopada 2024.
Enamor jest polskim przedstawicielem amerykańskiej spółki Teledyne Marine – Vehicles, która na potrzeby Kormoranów dostarczała wcześniej autonomiczne pojazdy podwodne do wykrywania min Gavia klasy AUV (Autonomous Underwater Vehicles). Enamor jest także partnerem odpowiedzialnym za serwis i naprawę tych urządzeń. Do tej pory zamówiono 8 takich pojazdów (Wyposażenie dla trzech przyszłych niszczycieli min Kormoran II).
Warto dodać, że na podstawie umowy z 3 czerwca br. Enamor dostarczy zamawiającemu także pojedynczy Autonomiczny Pojazd Nawodny do prowadzenia pomiarów hydrograficznych.
Zdjęcie: Michał Szafran, MILMAG
ORP Albatros (602) wszedł do służby 28 listopada 2022, dołączając do prototypowego ORP Kormoran (601) na którym banderę podniesiono 28 listopada 2017. Następnie, 14 lutego 2023 dołączył do nich ORP Mewa (603). Agencja Uzbrojenia zamówiła, 26 czerwca 2022, trzy kolejne niszczyciele min tego typu, które otrzymają nazwy: Jaskółka, Czajka i Rybitwa. Palenie blach Jaskółki odbyło się 28 marca 2023, położenie stępki 25 lipca 2023, natomiast chrzest i wodowanie 26 czerwca 2024. Za budowę okrętów odpowiada konsorcjum w składzie: Stocznia Remontowa Shipbuilding wraz z PGZ Stocznia Wojenna oraz Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Centrum Techniki Morskiej, wchodzącymi w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej.
Na wyposażeniu seryjnych niszczycieli min tego typu, w zakresie wykrywania i zwalczania min, oprócz pojazdów Gavia, są autonomiczne pojazdy podwodne Kongsberg Hugin 1000MR, pojazdy podwodne Saab Double Eagle SAROV (Semi Autonomous Remotely Operated Vehicle), pojazdy podwodne Głuptak, sonary podkadłubowe SHL-101/TM i sonary holowane Kraken Katfish 180 (Pojazdy podwodne Głuptak na kolejne niszczyciele Kormoran II).