W sobotę, 12 października 2024, pojawiły się informacje, że ukraiński samolot wielozadaniowy F-16AM/BM miał zestrzelić rosyjski bombowiec frontowy Su-34 (w kodzie NATO: Fullback).
Su-34 / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej
Jako pierwszy o utracie bombowca w działaniach bojowych nad Ukrainą poinformował o godz. 11.05 dobrze poinformowany w źródłach w siłach zbrojnych, były pilot wojskowy Ilja Tumanow, znany na Telegramie jako Fighterbomber zamieszczając fotografię samolotu z podpisem: Ziemia jest niebem, bracia…
Już o godz. 11.23 inny kanał na Telegramie, o nazwie WDW za Czestnost’ i Sprawedliwost’, poinformował:
Pilne!!!
Nasz Su-34 został zestrzelony. Załoga zginęła.
Samolot został zestrzelony podczas zrzucania FAB-a z UMPK, około 50 km od linii frontu.
Nasz Su-34 został najwyraźniej zestrzelony przez F-16, który znajdował się nad terytorium kontrolowanym przez wroga.
Już niedługo takich strat będzie więcej. NATO wysłało F-16 na polowanie.
Teraz do Ukraińców będzie przylatywać mniej FAB-ów. W rezultacie straty naszej piechoty wzrosną.
UMPK o którym mowa we wpisie to zunifikowany moduł szybowania i korekcji, czyli Unificirowannyj Nabor Moduljej Planirownia i Korrekcji, przeznaczony do bomb lotniczych FAB-500 M62 i FAB-1500 (Ukraina: Rosjanie zaczęli używać 3-tonowych bomb FAB-3000 M-54).
Zdjęcie: Siły Powietrzne Sił Zbrojnych Ukrainy
Rosyjski samolot miał znajdować się na pułapie około 8000 metrów, podczas gdy ukraiński na niższym. Jednak Siły Powietrzne Sił Zbrojnych Ukrainy nie komentują tych doniesień.
Od wybuchu pełnoskalowej wojny rosyjsko-ukraińskiej, Siły Powietrzno-Kosmiczne Rosji (WKS) straciły, w wyniku działań bojowych, prawdopodobnie 42 bombowce Su-34 (z 53 łącznie razem z wypadkami oraz uszkodzonych). Jednakże dokładną liczbę trudno zweryfikować z uwagi na brak szczegółowych informacji o skutkach ostatnich ukraińskich ataków na rosyjskie bazy lotnicze na zachodzie Rosji. Najnowsze dostawy tych samolotów do WKS miały miejsce w kwietniu br. Rosjanie mieli w tej chwili dysponować 102 Su-34 i 22 zmodernizowanymi Su-34M/NWO.
- Ukraińcy zaatakowali trzy rosyjskie bazy lotnicze
- Rosyjska baza lotnicza Lipieck zaatakowana przez ukraińskie bezzałogowce
- Kolejny atak ukraińskich bezzałogowców na rosyjską bazę lotniczą Morozowsk
- Zmasowany ukraiński atak na rosyjską bazę lotniczą Morozowsk
- Spektakularny atak Ukraińców na bazę lotniczą w Kursku
- Rosja straciła cztery statki powietrzne w obwodzie briańskim
Jeśli faktycznie doszło do walki powietrze-powietrze na takim dystansie jak przekazano, to są tylko dwie opcje czym rosyjski bombowiec mógł zostać zestrzelony: albo pociskiem rakietowym krótkiego zasięgu AIM-9X Sidewinder o oficjalnym zasięgu do 35 km, albo co jest bardziej prawdopodobne, pociskiem średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM, który w zależności od wersji ma zasięg szacowany na 105-120 km i 160-180 km. Wszystko zależy, czy ukraiński samolot znajdował się nad terytorium okupowanym (co byłoby jednak ryzykowne) czy własnym.
Warto nadmienić, że ostatni przypadek, kiedy zachodni samolot zestrzelił rosyjski miało miejsce 24 listopada 2015, gdy turecki F-16 strącił bombowiec Su-24M, który naruszył przestrzeń powietrzną Turcji wlatując znad Syrii. Był to pierwszy przypadek zestrzelenia sowieckiego lub rosyjskiego samolotu przez członka NATO od lat 1950.
🇺🇸🇺🇦 This is reportedly the first close up shot of AIM-9X Block II Sidewinder missiles in Ukrainian service. It was previously seen in a video being launched from NASAMS (see quoted post). https://t.co/VqipVaEawF pic.twitter.com/MUIEhSxl47
— Colby Badhwar 🇨🇦🇬🇧 (@ColbyBadhwar) October 11, 2024
Pierwsze 6 samolotów F-16AM/BM do Ukrainy przekazała Dania w dniu 29 lipca br. (jeden został niestety utracony 26 sierpnia), a 6 października rozpoczęły się dostawy z Królestwa Niderlandów. Oba państwa zadeklarowały przekazanie, odpowiednio, 19 i 24 egzemplarzy. Swoje wycofywane F-16 obiecały także Norwegia (22 egzemplarze) oraz Belgia (30 egzemplarzy). Wkrótce do nich może dołączyć Grecja, która według doniesień medialnych ma przekazać 32 samoloty.
Ponadto, 22 września br., minister obrony Ukrainy Rustem Umierow ujawnił negocjacje dotyczące pozyskania samolotów Eurofighter Typhoon i JAS 39 Gripen, a według wcześniejszych doniesień medialnych rozmawiano też z Argentyną o 5 myśliwsko-szturmowych Dassault Super Étendard Modernisé. Na początku 2025 rozpoczną się z kolei dostawy modernizowanych obecnie we Francji samolotów wielozadaniowych Dassault Mirage 2000-5F (według doniesień medialnych 6 egzemplarzy).