Defence & Space

Elbit dostarczy systemy wieżowe UT30 Mk2 do Łotwy

Izraelska spółka Elbit Systems otrzymała zamówienie od europejskiej General Dynamics European Land Systems na dostawy systemów wieżowych UT30 Mk2 do gąsienicowych bojowych wozów…

2025-04-09 | Rafał Muczyński | 4 minuty

Nitro-Chem umacnia pozycję na rynku międzynarodowym – kolejna umowa na dostawy trotylu dla USA

Wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Zakłady Chemiczne Nitro-Chem z Bydgoszczy podpisały kolejną umowę z amerykańską spółką Paramount Enterprises International na dostawy trotylu.

2025-04-09 | Redakcja | 3 minuty

„Ludiej u nas mnogo”, czyli jak rosyjska medycyna pola walki skazuje rannych na śmierć

Śmiertelność rosyjskich rannych jest znacznie większa niż w przypadku rannych w armiach NATO podczas konfliktów w Iraku i Afganistanie. Wynika to z lekceważącego podejścia do życia i zdrowia…

2025-04-04 | Sławek Zagórski | 7 minut

Afera Signalgate wisienką na torcie niekompetencji Trumpa

Dołączenie Jeffrey’a Goldberga do rozmowy na czacie, dotyczącej planowanych ataków w Jemenie to jeden z największych skandali w historii amerykańskich administracji. Nonszalanckie podejście do kwestii bezpieczeństwa nie jest…

2025-03-28 | Sławek Zagórski | 5 minut

Podsumowanie Kongresu IN.SE.CON 2025: Cyberbezpieczeństwo jako wspólna odpowiedzialność

W dniach 2-3 kwietnia 2025 roku w Poznaniu odbyła się druga edycja Międzynarodowego Kongresu Cyberbezpieczeństwa IN.SE.CON, organizowanego przez Ministerstwo Obrony Narodowej oraz Grupę MTP.…

2025-04-04 | Redakcja | 2 minuty

IN.SE.CON 2025: W Poznaniu rozmawiają o bezpieczeństwie cyfrowym

Rozpoczęła się druga edycja Międzynarodowego Kongresu Cyberbezpieczeństwa IN.SE.CON – wydarzenia, organizowanego przez Ministerstwo Obrony Narodowej i Grupę MTP, które gromadzi przedstawicieli administracji,…

2025-04-03 | Redakcja | 4 minuty

Zestaw konwersyjny do cywilnych Grotów ponownie dostępny w FB Łucznik-Radom

Fabryka Broni Łucznik-Radom ponownie wprowadziła do sprzedaży zestaw konwersyjny do 5,56-mm karabinków automatycznych MSBS Grot do zmiany kalibru na rosyjski 7,62 mm x 39.

2025-04-08 | Redakcja | 2 minuty

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie zaprasza na nową wystawę stałą

Oddany do użytku w październiku 2024 r. Hangar nr 5 zapełnia się lotniczymi eksponatami. To właśnie tam – na imponującej powierzchni ekspozycyjnej ponad 3000 m2 powstaje nowa…

2025-03-18 | Redakcja | 5 minut

Oferty ostateczne na system zakłócania nawigacji satelitarnej Heliotrop

Agencja Uzbrojenia opublikowała listę ofert ostatecznych w postępowaniu na dostawę zestawów do zakłócania systemów nawigacji satelitarnej o kryptonimie Heliotrop.

2025-04-08 | Rafał Muczyński | 3 minuty

Moduł mieszkalno-logistyczny HALO do stacji okołoksiężycowej Gateway gotowy

Amerykańska agencja kosmiczna NASA odebrała, wyprodukowany przez włoską spółkę Thales Alenia Space, moduł mieszkalno-logistyczny HALO do przyszłej stacji okołoksiężycowej Gateway.

2025-04-05 | Rafał Muczyński | 3 minuty

MON: Wojska USA nie wycofują się z Polski. Trwa relokacja do innych lokalizacji

Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało, że wojska amerykańskie nie są wycofywane z terytorium Polski, a jedynie zgodnie z planem przenoszone z lotniska Rzeszów-Jasionka do innych lokalizacji w kraju.

2025-04-08 | Rafał Muczyński | 5 minut

Przewodniczący Turecko-Polskiej Grupy Przyjaźni Wielkiego Zgromadzenia Narodowego Turcji w MON

Sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Zalewski spotkał się z Przewodniczącym Turecko-Polskiej Grupy Przyjaźni Wielkiego Zgromadzenia Narodowego Turcji Ferhatem Nasıroğlu.

2025-04-08 | Redakcja | 2 minuty

Elbit dostarczy systemy wieżowe UT30 Mk2 do Łotwy

Izraelska spółka Elbit Systems otrzymała zamówienie od europejskiej General Dynamics European Land Systems na dostawy systemów wieżowych UT30 Mk2 do gąsienicowych bojowych wozów…

2025-04-09 | Rafał Muczyński | 4 minuty

Nitro-Chem umacnia pozycję na rynku międzynarodowym – kolejna umowa na dostawy trotylu dla USA

Wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Zakłady Chemiczne Nitro-Chem z Bydgoszczy podpisały kolejną umowę z amerykańską spółką Paramount Enterprises International na dostawy trotylu.

2025-04-09 | Redakcja | 3 minuty

Litewska Straż Graniczna odebrała pierwszy śmigłowiec Airbus H145

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Litwy odebrało pierwszy z trzech zamówionych w europejskiej spółce Airbus Helicopters śmigłowców wielozadaniowych H145, przeznaczonych dla tamtejszej Straży Granicznej.

2025-04-09 | Rafał Muczyński | 6 minut

Europejski Hub Produkcyjny kanadyjskiej spółki Galvion w Polsce w pełni operacyjny

Kanadyjska spółka Galvion poinformowała, że ​​jej Europejski Hub Produkcyjny w Polsce jest już w pełni operacyjny.

2025-04-04 | Redakcja | 3 minuty

Elbit dostarczy systemy wieżowe UT30 Mk2 do Łotwy

Izraelska spółka Elbit Systems otrzymała zamówienie od europejskiej General Dynamics European Land Systems na dostawy systemów wieżowych UT30 Mk2 do gąsienicowych bojowych wozów…

2025-04-09 | Rafał Muczyński | 4 minuty

Nitro-Chem umacnia pozycję na rynku międzynarodowym – kolejna umowa na dostawy trotylu dla USA

Wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Zakłady Chemiczne Nitro-Chem z Bydgoszczy podpisały kolejną umowę z amerykańską spółką Paramount Enterprises International na dostawy trotylu.

2025-04-09 | Redakcja | 3 minuty

Elbit dostarczy systemy wieżowe UT30 Mk2 do Łotwy

Izraelska spółka Elbit Systems otrzymała zamówienie od europejskiej General Dynamics European Land Systems na dostawy systemów wieżowych UT30 Mk2 do gąsienicowych bojowych wozów…

2025-04-09 | Rafał Muczyński | 4 minuty

Nitro-Chem umacnia pozycję na rynku międzynarodowym – kolejna umowa na dostawy trotylu dla USA

Wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Zakłady Chemiczne Nitro-Chem z Bydgoszczy podpisały kolejną umowę z amerykańską spółką Paramount Enterprises International na dostawy trotylu.

2025-04-09 | Redakcja | 3 minuty

Spotkanie w MON z zespołem organizacyjnym Air Show Radom 2025

Wiceminister Obrony Narodowej Paweł Bejda przewodniczył obradom zespołu organizacyjnego Międzynarodowych Pokazów Lotniczych Air Show Radom 2025. Omówiono aktualny stan przygotowań…

2025-04-09 | Redakcja | 2 minuty

Podsumowanie Kongresu IN.SE.CON 2025: Cyberbezpieczeństwo jako wspólna odpowiedzialność

W dniach 2-3 kwietnia 2025 roku w Poznaniu odbyła się druga edycja Międzynarodowego Kongresu Cyberbezpieczeństwa IN.SE.CON, organizowanego przez Ministerstwo Obrony Narodowej oraz Grupę MTP.…

2025-04-04 | Redakcja | 2 minuty
Shooting

Targi HUNT EXPO i Festiwal FAST już 25-27 kwietnia

25 kwietnia 2025 o godzinie 11:00 melodią sygnalistów myśliwskich otwarte zostaną 4. Targi HUNT EXPO, które co roku przyciągają do EXPO Kraków…

2025-04-09 | Michał Ihnatów | 3 minuty

TEST: AR-15 IWI Zion Z-15 SPR

IWI Zion Z-15 SPR to izraelsko-amerykańska interpretacja kultowego AR-15, zaprojektowana z myślą o strzelectwie długodystansowym. Model z 18-calową lufą wykonaną ze stali chromowo-molibdenowej (CMV) zapewnia…

2025-04-09 | Mateusz Zydroń | 7 minut

Zestaw konwersyjny do cywilnych Grotów ponownie dostępny w FB Łucznik-Radom

Fabryka Broni Łucznik-Radom ponownie wprowadziła do sprzedaży zestaw konwersyjny do 5,56-mm karabinków automatycznych MSBS Grot do zmiany kalibru na rosyjski 7,62 mm x 39.

2025-04-08 | Redakcja | 2 minuty

Łuszczek — szyna 2 w 1 do Mauser M25 z mocowaniem Blaser

Łuszczek, polski producent akcesoriów do broni palnej, wprowadza do oferty szynę Picatinny do karabinów Mauser M25 ze zintegrowanymi gniazdami do montażu standardu Blaser.

2025-04-03 | Michał Ihnatów | 2 minuty

Targi HUNT EXPO i Festiwal FAST już 25-27 kwietnia

25 kwietnia 2025 o godzinie 11:00 melodią sygnalistów myśliwskich otwarte zostaną 4. Targi HUNT EXPO, które co roku przyciągają do EXPO Kraków…

2025-04-09 | Michał Ihnatów | 3 minuty

TEST: AR-15 IWI Zion Z-15 SPR

IWI Zion Z-15 SPR to izraelsko-amerykańska interpretacja kultowego AR-15, zaprojektowana z myślą o strzelectwie długodystansowym. Model z 18-calową lufą wykonaną ze stali chromowo-molibdenowej (CMV) zapewnia…

2025-04-09 | Mateusz Zydroń | 7 minut

Targi Euro Target Show już w ten weekend

Tegoroczna edycja targów Euro Target Show odbędzie się w dniach 21-23.03 2025 roku na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich. Program targów podzielony został…

2025-03-18 | Michał Ihnatów | 4 minuty

Enforce Tac 2025: Laser Ammo

Laser Ammo, producent rozwiązań do treningu bezstrzałowego, zaprezentował na Enforce Tac 2025 nowości w ofercie obejmujące nowe tarcze, emiter huku symulujący wystrzał/detonację granatu…

2025-03-05 | Michał Ihnatów | 1 minut

Magnacut w akcji: jak w praktyce sprawdza się Böker EDK

W świecie EDC niełatwo o nóż, który łączy solidność, nowoczesną stal, prosty design i wygodę użytkowania. Większość producentów wybiera kompromis: coś kosztem czegoś. A jednak…

2025-04-09 | Mateusz Sułek | 1 minut

Helikon SAR – kamizelka dla ratowników medycznych

Marka Helikon-Tex, znana ze swojego holistycznego podejścia do różnych resortów, tym razem skierowała swoje zainteresowanie na podniesienie komfortu pracy osobom bezpośrednio związanym z ratowaniem…

2025-04-08 | Mariusz Rams | 6 minut

Ruger Mk IV: Droga do patentu strzeleckiego

Rozpoczęcie prawdziwej przygody ze strzelectwem broni wymaga wielu proceduralnych zabiegów. Najlepszą i najprostszą drogą, żeby pokazać, że trudno nas do tego zniechęcić, jest zrobienie pozwolenia na broń. Najlepszą…

2025-02-14 | Michał Ihnatów | 10 minut

Wywiad z Damianem Dudą – medykiem pola walki

Podczas kieleckich targów MSPO 2024 na stoisku firmy Mactronic – sponsora fundacji „W międzyczasie” – odbyto rozmowę z prezesem rzeczonej fundacji i medykiem…

2025-02-04 | Redakcja | 1 minut

Ponad 100-procentowy wzrost pozwoleń na broń w Polsce w 2024 roku

Policja udostępniła dane statystyczne dotyczące wydanych pozwoleń na broń palną za rok 2024. Wśród Polaków coraz więcej osób z pozwoleniem – wyraźny wzrost…

2025-02-20 | Michał Ihnatów | 6 minut

Legitymacja posiadacza broni w mObywatel na etapie analizy

Dnia 15 stycznia 2025 roku, Departament Spraw Parlamentarnych w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów otrzymał odpowiedź na interpelację nr 6498 w sprawie podjęcia działań nad digitalizacją…

2025-02-07 | Michał Ihnatów | 7 minut

TEST: AR-15 IWI Zion Z-15 SPR

IWI Zion Z-15 SPR to izraelsko-amerykańska interpretacja kultowego AR-15, zaprojektowana z myślą o strzelectwie długodystansowym. Model z 18-calową lufą wykonaną ze stali chromowo-molibdenowej (CMV) zapewnia…

2025-04-09 | Mateusz Zydroń | 7 minut

Ruger RXM — czy pokona swój pierwowzór?

O Glocku trzeciej generacji napisano już tyle, że można dostać mdłości. Od pewnego czasu — kiedy to śmiercią naturalną zmarł patent na ten pistolet — temat powrócił,…

2025-04-09 | Bartosz Szymonik | 11 minut

Targi HUNT EXPO i Festiwal FAST już 25-27 kwietnia

25 kwietnia 2025 o godzinie 11:00 melodią sygnalistów myśliwskich otwarte zostaną 4. Targi HUNT EXPO, które co roku przyciągają do EXPO Kraków…

2025-04-09 | Michał Ihnatów | 3 minuty

JW Formoza na Euro Target Show

Po raz kolejny odwiedzający Euro Target Show 2025 mieli okazję zapoznać się ze specjalistycznym wyposażeniem JW Formoza.

2025-04-01 | Michał Ihnatów | 4 minuty
Adventure

Helikon-Tex Alien Bag – Świetna torba na podróże

Z czasem pojawiła się potrzeba posiadania porządnej torby, która będzie zarówno pojemna, jak i łatwa w przenoszeniu. Jak tylko nadarzyła się okazja, wziąłem do testów Alien…

2025-03-29 | Michał Ihnatów | 1 minut

Sprawdźmy Hogue Sig Sauer K320 Tanto

Wiecie, są takie rzeczy w życiu, które na początku wydają się całkiem zwyczajne. Jak kanapka z serem i pomidorem albo spacer po tym samym parku, który codziennie…

2025-03-19 | Michał Ihnatów | 1 minut

Rąbać, łupać, strugać, wbijać, czyli siekiera w terenie. „Toporny” poradnik dla bezpieczeństwa i spokoju ducha

„Tylko niech im pan nie daje siekier do ręki!” To zdanie słyszę często, kiedy rozpoczynam zajęcia terenowe, nieważne czy z młodzieżą, czy z dorosłymi. Narzędzia do rąbania wzbudzają lęk,…

2024-10-21 | Tomasz Świątkowski | 1 minut

Elementarz preppersa: zapasy żywności

Prepping to „hobby” tak wielowątkowe, że chyba nie ma na tym świecie arcymistrza, który opanowałby wszystkie powiązane z nim umiejętności. Jednak niektóre z zagadnień preppingu są absolutnie kluczowe.…

2024-09-21 | Tadeusz Jakliński | 1 minut

Sprawdźmy Hogue Sig Sauer K320 Tanto

Wiecie, są takie rzeczy w życiu, które na początku wydają się całkiem zwyczajne. Jak kanapka z serem i pomidorem albo spacer po tym samym parku, który codziennie…

2025-03-19 | Michał Ihnatów | 1 minut

Enforce Tac 2025: Racje żywnościowe PRO RATION

Owocem pracy Adventure Menu oraz This1 są specjalistyczne racje żywnościowe PRO RATION, które w porównaniu do tradycyjnych wojskowych racji cechować się mają lepszym…

2025-03-05 | Michał Ihnatów | 1 minut

Recenzja kurtki Helikon-Tex Trooper Mk2

Tematem tejże recenzji jest nowa wersja jednego z najbardziej znanych produktów Helikon-Tex – kurtki softshell Trooper. Mając już doświadczenie ze starszym projektem,…

2025-03-10 | Michał Ihnatów | 1 minut
buty prabos striker high z profilu

Buty Prabos Striker High – awangardowy but wojskowy

Lato tego roku dopisało, upały dały się znać wcześniej niż zazwyczaj. Już przy pierwszych ciepłych dniach wielu osobom mogły zacząć…

2024-11-28 | Jerzy Dragoński | 7 minut

Jak dojechać szybowcem pod K2? Spotkanie ze Sławkiem Makarukiem.

W najbliższy piątek 7 lutego o godzinie 18:00 w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie odbędzie się wyjątkowe wydarzenie, którego gościem specjalnym będzie Sławek Makaruk – podróżnik,…

2025-02-05 | Redakcja | 1 minut

Swarovski BP24: plecak do podglądania natury

„– Stary, mam plecak Swarovskiego! – Z diamentów? – Nie no, naprawdę Swarovskiego. Taki na optykę! – Ale jak to? Tego od pierścionków i kolczyków?”. Tak w większości…

2024-07-03 | Konrad Busza | 1 minut

„Zabić Ukrainę. Alfabet rosyjskiej agresji” – wojna oczami reportera

Marcin Ogdowski to jeden z najbardziej cenionych polskich korespondentów wojennych, znany z bezkompromisowych, rzetelnych i często brutalnie szczerych relacji z frontów wojennych. Jego najnowsza książka,…

2025-02-18 | Mateusz Sułek | 1 minut

Między historią a fikcją – czy warto przeczytać „Wojnę Wschodnią. Kroniki”?

Co by było, gdyby zimna wojna przerodziła się w otwarty konflikt zbrojny?
Piotr Langenfeld w swojej książce „Wojna Wschodnia. Kroniki” zabiera nas do alternatywnej wersji historii…

2025-02-14 | Mateusz Sułek | 1 minut

Jak dojechać szybowcem pod K2? Spotkanie ze Sławkiem Makarukiem.

W najbliższy piątek 7 lutego o godzinie 18:00 w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie odbędzie się wyjątkowe wydarzenie, którego gościem specjalnym będzie Sławek Makaruk – podróżnik,…

2025-02-05 | Redakcja | 1 minut

Krakowski Festiwal Górski 2024 – najważniejsze informacje

Krakowski Festiwal Górski odbędzie się w dniach 7-8 grudnia 2024 roku w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Jak co roku w programie wiele atrakcji,…

2024-11-07 | Redakcja | 1 minut
Kalendarium

Forbes: USA wstrzymały wsparcie ukraińskich F-16

Jak poinformował amerykański magazyn Forbes, administracja Donalda Trumpa w ramach wstrzymania pomocy wojskowej Ukrainie, zaprzestała również wsparcia ukraińskich samolotów wielozadaniowych F-16AM/BM…

2025-03-10 | Rafał Muczyński | 3 minuty

MON w Brukseli: Plan zdolności NATO do szybkiego reagowania przyjęty

13 lutego, w Kwaterze Głównej NATO w Brukseli z udziałem wicepremiera Władysława Kosiniaka-Kamysza odbyło się posiedzenie Rady Północnoatlantyckiej w formacie ministrów obrony.

2025-02-13 | Redakcja | 3 minuty

Forbes: USA wstrzymały wsparcie ukraińskich F-16

Jak poinformował amerykański magazyn Forbes, administracja Donalda Trumpa w ramach wstrzymania pomocy wojskowej Ukrainie, zaprzestała również wsparcia ukraińskich samolotów wielozadaniowych F-16AM/BM…

2025-03-10 | Rafał Muczyński | 3 minuty

MON w Brukseli: Plan zdolności NATO do szybkiego reagowania przyjęty

13 lutego, w Kwaterze Głównej NATO w Brukseli z udziałem wicepremiera Władysława Kosiniaka-Kamysza odbyło się posiedzenie Rady Północnoatlantyckiej w formacie ministrów obrony.

2025-02-13 | Redakcja | 3 minuty

Forbes: USA wstrzymały wsparcie ukraińskich F-16

Jak poinformował amerykański magazyn Forbes, administracja Donalda Trumpa w ramach wstrzymania pomocy wojskowej Ukrainie, zaprzestała również wsparcia ukraińskich samolotów wielozadaniowych F-16AM/BM…

2025-03-10 | Rafał Muczyński | 3 minuty

MON w Brukseli: Plan zdolności NATO do szybkiego reagowania przyjęty

13 lutego, w Kwaterze Głównej NATO w Brukseli z udziałem wicepremiera Władysława Kosiniaka-Kamysza odbyło się posiedzenie Rady Północnoatlantyckiej w formacie ministrów obrony.

2025-02-13 | Redakcja | 3 minuty

Forbes: USA wstrzymały wsparcie ukraińskich F-16

Jak poinformował amerykański magazyn Forbes, administracja Donalda Trumpa w ramach wstrzymania pomocy wojskowej Ukrainie, zaprzestała również wsparcia ukraińskich samolotów wielozadaniowych F-16AM/BM…

2025-03-10 | Rafał Muczyński | 3 minuty

MON w Brukseli: Plan zdolności NATO do szybkiego reagowania przyjęty

13 lutego, w Kwaterze Głównej NATO w Brukseli z udziałem wicepremiera Władysława Kosiniaka-Kamysza odbyło się posiedzenie Rady Północnoatlantyckiej w formacie ministrów obrony.

2025-02-13 | Redakcja | 3 minuty

Forbes: USA wstrzymały wsparcie ukraińskich F-16

Jak poinformował amerykański magazyn Forbes, administracja Donalda Trumpa w ramach wstrzymania pomocy wojskowej Ukrainie, zaprzestała również wsparcia ukraińskich samolotów wielozadaniowych F-16AM/BM…

2025-03-10 | Rafał Muczyński | 3 minuty

MON w Brukseli: Plan zdolności NATO do szybkiego reagowania przyjęty

13 lutego, w Kwaterze Głównej NATO w Brukseli z udziałem wicepremiera Władysława Kosiniaka-Kamysza odbyło się posiedzenie Rady Północnoatlantyckiej w formacie ministrów obrony.

2025-02-13 | Redakcja | 3 minuty

Trzysta zamówionych Airbus C295 – historyczne fakty i liczby

Liczba zamówień na średnie samoloty transportowe Airbus C295 osiągnęła 300 egzemplarzy. Od Oceanu Spokojnego po arabską pustynię, od tropikalnej dżungli po Sahel i kazachski step, C295 i jego udział w rynku stały się historią sukcesu europejskiego i hiszpańskiego przemysłu lotniczego. Oto 45 interesujących faktów i liczb na temat samolotu.

  • Airbus Defence and Space uzyskała 300 zamówień na C295 w związku z nabyciem przez Republikę Kazachstanu trzeciego samolotu w konfiguracji transportowej dla Służby Lotniczej Komitetu Bezpieczeństwa Narodowego. Ten nowy samolot dołącza do dwóch samolotów C295 eksploatowanych już przez tę agencję.
  • W 1999 hiszpańskie wojska lotnicze i kosmiczne stały się pierwszym klientem C295, nabywając dziewięć samolotów w konfiguracji transportowej, a pierwszy z nich został dostarczony w 2000.
  • C295 jest liderem w kategorii średnich, taktycznych samolotów transportowych z ponad 80% udziałem w rynku. Obecnie użytkuje je 41 operatorów z 37 państw w Europie, obu Amerykach, Afryce i Azji. Spośród tych 41 operatorów 19 złożyło kolejne zamówienia.
  • Indie są największym klientem C295 z 56 egzemplarzami, 16 montowanymi w Sewilli, a pozostałe zostaną zmontowane przez firmę Tata w Vadodara w Indiach. We wrześniu 2023 indyjskie wojska lotnicze odebrały pierwszy samolot. Dostawę drugiego samolotu zaplanowano na maj 2024, a kolejnych 14 samolotów będzie dostarczanych w tempie jednego miesięcznie do sierpnia 2025.
  • Do tej pory flota samolotów C295 zgromadziła 610 000 godzin nalotu wśród wszystkich swoich operatorów. Operatorem z największą liczbą godzin nalotu są hiszpańskie wojska lotnicze i kosmiczne, które wylatały ponad 90 000 godzin. Brazylijskie wojska lotnicze dysponują pojedynczym C295 z największą liczbą godzin lotu, gromadząc ponad 9000 godzin.

Grafika i zdjęcia: Airbus Defence and Space

  • Po sukcesie samolotów C212 i CN235 spółka Construcciones Aeronáuticas (CASA), założycielka Airbusa w Hiszpanii, zdecydowała się wypuścić na rynek C295, będący naturalną ewolucją CN235, nieco większego samolotu o 50% większych możliwościach.
  • W porównaniu do swojego poprzednika, C295 charakteryzuje się mocniejszymi silnikami Pratt & Whitney Canada PW100 o mocy 2645 KM, nowymi śmigłami, przeprojektowanym skrzydłem i innymi zmianami, ale zachowując w miarę możliwości podobieństwa między obiema platformami.
  • Nazwa C295 oznacza: „C” od CASA, „2” od liczby silników i „95” od pierwotnie planowanej maksymalnej ładowności: 9,5 tony.
  • Program został oficjalnie uruchomiony w 1996, budowę pierwszego prototypu rozpoczęto na początku 1997, a pierwszy lot odbył się w listopadzie tego roku z Getafe pod Madrytem. W listopadzie 1999 Hiszpański Narodowy Instytut Technologii Kosmicznej (INTA) po raz pierwszy dokonał wojskowej certyfikacji samolotu.
  • Za rozwój samolotu odpowiadają inżynierowie Airbusa, głównie Hiszpanie, ale mimo to jest to historia sukcesu europejskiego przedsięwzięcia Airbusa.
  • 35. Skrzydło hiszpańskich wojsk lotniczych i kosmicznych użytkuje flotę samolotów C295 w konfiguracji transportowej z bazy lotniczej Getafe. Wchodzą w skład Oddziału Ivory w Senegalu, którego zadaniem jest wspieranie Mali w walce z dżihadyzmem.
  • Hiszpański Narodowy Instytut Technologii Kosmicznej (INTA) użytkuje C295 od 2023 do celów badań naukowych, takich jak gromadzenie danych geoprzestrzennych (rolnictwo, geologia, atmosfera, wody śródlądowe).
  • W grudniu 2023 Ministerstwo Obrony Hiszpanii zamówiło również 16 samolotów C295 w konfiguracji morskiego samolotu patrolowego (Maritime Patrol Aircraft, MPA) Persuader i morskiego samolotu rozpoznawczego (Maritime Surveillance Aircraft, MSA).
  • Zakupiony przez Hiszpanię C295 MPA to najbardziej zaawansowana konfiguracja platformy. Duży projekt rozwojowy, który połączy najnowsze technologie, aby zapewnić hiszpańskiemu klientowi znaczną przewagę operacyjną.
  • Prace projektowe i inżynieryjne nad C295 prowadzone są w zakładach Airbusa w Getafe.

Linia montażu końcowego w Sewilli

  • Zakład Tablada w Sewilli zajmuje się montażem wstępnym dużych komponentów C295, np. kadłuba, który następnie jest składany na linii montażu końcowego (FAL).
  • Linia montażu końcowego C295 znajduje się w zakładach Airbusa w San Pablo Sur w Sewilli.
  • Montaż samolotu to złożony proces, zależny od wielu zmiennych produkcyjnych, ale w przybliżeniu można powiedzieć, że dostawa C295 w konfiguracji transportowej trwa od roku do dwóch lat. Czas dostawy standardowej wersji w konfiguracji specjalistycznej wynosi od 2 lat. Czas ten może się wydłużyć w zależności od wybranej konfiguracji.
  • W proces produkcyjny C295 bezpośrednio zaangażowanych jest od 200 do 250 osób.
  • Proces montażu końcowego podzielony jest na cztery części: integracja, testowanie, malowanie i oblot.
  • Produkcja C295 charakteryzuje się cyfryzacją, a do montażu części zamiast papierowej dokumentacji używa się tabletów lub gogli rozszerzonej rzeczywistości.
  • Kolejna linia montażu końcowego jest obecnie w budowie w Vadodara w Indiach i ma wyprodukować 40 z 56 samolotów C295 dla indyjskich wojsk lotniczych. Dostawa pierwszego C295 Make in India zaplanowana jest na 2026.
  • Zakład w San Pablo Norte wykonuje konserwację, naprawy i remonty (MRO) samolotów C295 będących już w eksploatacji u różnych klientów.
  • Piloci, technicy obsługi naziemnej i loadmasterzy od różnych klientów C295 są szkoleni w Międzynarodowym Centrum Szkoleniowym (ITC) w San Pablo, a kursy trwają od 2 do 60 dni. ITC posiada dwa symulatory lotu C295, jeden z awioniką Thales, a drugi z awioniką Collinsa.
  • Od czasu dostawy pierwszego samolotu C295 w ITC przeszkolono i wykwalifikowano około 700 pilotów i 1700 techników obsługi technicznej.
  • Airbus zapewnia wsparcie w bazach lotniczych użytkowników C295 poprzez swój personel serwisowy, aby zapewnić najwyższą możliwą dostępność floty. Przedstawiciele serwisu terenowego Airbusa (FSR) są obecnie rozmieszczeni w wybranych bazach lotniczych w Burkina Faso, Brunei, Kanadzie, Kolumbii, Egipcie, Indiach, Irlandii, Kazachstanie, Meksyku, Portugalii, Senegalu, Serbii i Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Bangladeski C295

  • C295 charakteryzuje się wszechstronnością, zarówno pod względem wykonywanych misji, jak i konfiguracji wyposażenia. Najlepiej sprzedającą się wersją C295 jest wersja transportowa, zdolna do przewożenia 70 żołnierzy lub 48 spadochroniarzy, personelu VIP, ładunków kontenerowych, pojazdów lub palet. Serbia, Polska i Meksyk to niektórzy z użytkowników wersji transportowej.
  • C295 można skonfigurować w samolot ewakuacji medycznej (MEDEVAC) dla maksymalnie 24 nosz i 7 ratowników medycznych, a nawet oddziałem intensywnej terapii. Podczas kryzysu związanego z COVID-19, podczas katastrof humanitarnych, takich jak cyklon Idai w Mozambiku lub podczas konfliktów zbrojnych, takich jak Afganistan czy Mali, C295 był używane w tej konfiguracji.
  • Morski samolot patrolowy C295MPA Persuader realizuje misje rozpoznawcze, zwalczania okrętów podwodnych i nawodnych, dzięki zastosowaniu czujników aktywnych i pasywnych, detektora anomalii magnetycznych i radaru o wysokiej wydajności.
  • Operacje morskie i lądowe, takie jak zwalczanie przemytu, nielegalnej imigracji oraz handlu narkotykami, a także do udział w krajowych i międzynarodowych misjach poszukiwawczo-ratowniczych to główne zadania morskiego samolotu rozpoznawczego C295MSA nabytego przez Portugalię, Chile, Oman, Brazylię, Arabię Saudyjską, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Kanadę, Irlandię, Angolę i Hiszpanię.
  • C295 można również skonfigurować do wspierania operacji specjalnych, z dodatkowymi konfiguracjami, począwszy od samolotu transportowego po uzbrojenie wewnętrznie i/lub podskrzydłowe do wykonywania operacji bliskiego wsparcia powietrznego (CAS) jako C295 Armed ISR.
  • Pakiety misji C295 są wyposażone w system misji FITS (Fully Integrated Taktical System) opracowany przez Airbus Defence and Space, który umożliwia C295 wykonywanie różnych zadań, od zwalczania okrętów podwodnych i nawodnych (ASuW/ASW), przez misje poszukiwawczo-ratownicze (SAR), patrolu morskiego (MPA), wywiadu sygnałowego (SIGINT) i ochrony środowiska. FITS może być zdalnie sterowany z lądu.
  • C295 może być również używany jako cysterna do tankowania w powietrzu innych samolotów lub śmigłowców, zarówno w operacjach dziennych, jak i nocnych. Wymaga to instalacji zestawu typu roll-on/roll-off.

Brazylijski C295MSA

  • Wszechstronność, niezawodność i niski koszt to cechy charakterystyczne C295, które zapewniły mu światowy sukces. W najbardziej wymagających środowiskach osiągnął wskaźnik dostępności floty na poziomie ponad 95%. Tak jest w przypadku dwóch hiszpańskich samolotów C295, które eksploatowano w Czadzie średnio 160 godzin miesięcznie przez 11 miesięcy w ramach wsparcia misji EUFOR mającej na celu poprawę bezpieczeństwa w regionie.
  • Senegal używa C295 w ramach operacji wsparcia pokoju ONZ w Mali (MINUSMA). Na przykład w 2024 w ciągu zaledwie 14 dni wykonano 28 lotów, średnio 16 godzin dziennie (łącznie 221 godzin). W czasie tych lotów samoloty przebyły 43 400 mil morskich (około 80 000 km) i przewiozły 1000 pasażerów oraz 56 ton ładunku (średnio 2 tony ładunku i 35 pasażerów na lot).
  • C295 może startować i lądować na krótkich (STOL), nieutwardzonych pasach startowych o miękkiej nawierzchni, co czyni go idealnym samolotem do teatrów działań na całym świecie, od pustynnego i suchego po mroźny i tropikalny klimat.
  • Przykładem zdolności STOL jest wykorzystanie drogowych odcinków lotniskowych (DOL) przez polskie lub fińskie C295 jako pasów startowych na wypadek ataku.
  • W czerwcu 2023 samolot C295 kolumbijskich wojsk lotniczych przetransportował czworo dzieci, które spędziły czterdzieści dni zagubionych w kolumbijskiej dżungli, do szpitala w Bogocie. Kiedy już wiadomo było, że dzieci odnaleziono, w ciągu zaledwie półtorej godziny C295 przekonfigurowano na samolot ewakuacji medycznej. Pilot wylądował z goglami noktowizyjnymi na nieprzygotowanym pasie startowym bez wsparcia wieży kontroli lotów, skąd odebrali dzieci i przetransportowali je do Bogoty.

Czeski C295

  • C295 wykonuje loty na wysokościach do 30 000 stóp (9144 m), ale doskonale radzi sobie również na małych wysokościach i przy małych prędkościach, dzięki czemu idealnie nadaje się do morskich misji patrolowych.
  • Misje dwóch samolotów C295 irlandzkiego korpusu powietrznego obejmują monitorowanie nielegalnych połowów na ich łowiskach oraz zanieczyszczeń powodowanych przez statki w pobliżu ich wybrzeży.
  • Portugalia często wykorzystuje swoje samoloty C295 do transportu pacjentów potrzebujących opieki medycznej pomiędzy wyspami archipelagu Azorów lub Madery lub na kontynent.
  • Podczas kryzysu związanego z COVID-19, 35. Skrzydło hiszpańskich wojsk lotniczych i kosmicznych przetransportowało maski i racje żywnościowe samolotem C295 na Teneryfę u wybrzeży Afryki, podczas gdy władze brazylijskie przetransportowały aparaty oddechowe z Sao Paulo do Fortalezy, w północno-wschodniej części kraju. Inni użytkownicy C295 wykorzystywali je do transportu obywateli zakażonych koronawirusem.
  • Chilijska marynarka wojenna wykorzystała swoje samoloty C295 do wsparcia gaszenia pożarów w regionie Biobío na południu kraju, natomiast Kolumbia wykorzystała te samoloty do gaszenia pożarów w Vichada na granicy z Wenezuelą.
  • C295 służy również do transportu materiałów humanitarnych, jak w przypadku filipińskich wojsk lotniczych, które wysłały 1500 skrzyni z pomocą do Visayas i Mindanao po powodziach, które dotknęły te regiony kraju.
  • C295 może także latać na paliwie lotniczym składającym się w maksymalnie 50% ze zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) – mieszance estrów przetworzonych i kwasu tłuszczowego z syntetyczną parafiną, uzyskiwanej z zużytych olejów i tłuszczów spożywczych, jako bezzapachowe i wolne od siarki, bez konieczności modyfikacji samolotu, w ramach celu dekarbonizacji lotnictwa wojskowego.

Informacja prasowa

X