- Airbus Defence and Space uzyskała 300 zamówień na C295 w związku z nabyciem przez Republikę Kazachstanu trzeciego samolotu w konfiguracji transportowej dla Służby Lotniczej Komitetu Bezpieczeństwa Narodowego. Ten nowy samolot dołącza do dwóch samolotów C295 eksploatowanych już przez tę agencję.
- W 1999 hiszpańskie wojska lotnicze i kosmiczne stały się pierwszym klientem C295, nabywając dziewięć samolotów w konfiguracji transportowej, a pierwszy z nich został dostarczony w 2000.
- C295 jest liderem w kategorii średnich, taktycznych samolotów transportowych z ponad 80% udziałem w rynku. Obecnie użytkuje je 41 operatorów z 37 państw w Europie, obu Amerykach, Afryce i Azji. Spośród tych 41 operatorów 19 złożyło kolejne zamówienia.
- Indie są największym klientem C295 z 56 egzemplarzami, 16 montowanymi w Sewilli, a pozostałe zostaną zmontowane przez firmę Tata w Vadodara w Indiach. We wrześniu 2023 indyjskie wojska lotnicze odebrały pierwszy samolot. Dostawę drugiego samolotu zaplanowano na maj 2024, a kolejnych 14 samolotów będzie dostarczanych w tempie jednego miesięcznie do sierpnia 2025.
- Do tej pory flota samolotów C295 zgromadziła 610 000 godzin nalotu wśród wszystkich swoich operatorów. Operatorem z największą liczbą godzin nalotu są hiszpańskie wojska lotnicze i kosmiczne, które wylatały ponad 90 000 godzin. Brazylijskie wojska lotnicze dysponują pojedynczym C295 z największą liczbą godzin lotu, gromadząc ponad 9000 godzin.
Grafika i zdjęcia: Airbus Defence and Space
- Po sukcesie samolotów C212 i CN235 spółka Construcciones Aeronáuticas (CASA), założycielka Airbusa w Hiszpanii, zdecydowała się wypuścić na rynek C295, będący naturalną ewolucją CN235, nieco większego samolotu o 50% większych możliwościach.
- W porównaniu do swojego poprzednika, C295 charakteryzuje się mocniejszymi silnikami Pratt & Whitney Canada PW100 o mocy 2645 KM, nowymi śmigłami, przeprojektowanym skrzydłem i innymi zmianami, ale zachowując w miarę możliwości podobieństwa między obiema platformami.
- Nazwa C295 oznacza: „C” od CASA, „2” od liczby silników i „95” od pierwotnie planowanej maksymalnej ładowności: 9,5 tony.
- Program został oficjalnie uruchomiony w 1996, budowę pierwszego prototypu rozpoczęto na początku 1997, a pierwszy lot odbył się w listopadzie tego roku z Getafe pod Madrytem. W listopadzie 1999 Hiszpański Narodowy Instytut Technologii Kosmicznej (INTA) po raz pierwszy dokonał wojskowej certyfikacji samolotu.
- Za rozwój samolotu odpowiadają inżynierowie Airbusa, głównie Hiszpanie, ale mimo to jest to historia sukcesu europejskiego przedsięwzięcia Airbusa.
- 35. Skrzydło hiszpańskich wojsk lotniczych i kosmicznych użytkuje flotę samolotów C295 w konfiguracji transportowej z bazy lotniczej Getafe. Wchodzą w skład Oddziału Ivory w Senegalu, którego zadaniem jest wspieranie Mali w walce z dżihadyzmem.
- Hiszpański Narodowy Instytut Technologii Kosmicznej (INTA) użytkuje C295 od 2023 do celów badań naukowych, takich jak gromadzenie danych geoprzestrzennych (rolnictwo, geologia, atmosfera, wody śródlądowe).
- W grudniu 2023 Ministerstwo Obrony Hiszpanii zamówiło również 16 samolotów C295 w konfiguracji morskiego samolotu patrolowego (Maritime Patrol Aircraft, MPA) Persuader i morskiego samolotu rozpoznawczego (Maritime Surveillance Aircraft, MSA).
- Zakupiony przez Hiszpanię C295 MPA to najbardziej zaawansowana konfiguracja platformy. Duży projekt rozwojowy, który połączy najnowsze technologie, aby zapewnić hiszpańskiemu klientowi znaczną przewagę operacyjną.
- Prace projektowe i inżynieryjne nad C295 prowadzone są w zakładach Airbusa w Getafe.
Linia montażu końcowego w Sewilli
- Zakład Tablada w Sewilli zajmuje się montażem wstępnym dużych komponentów C295, np. kadłuba, który następnie jest składany na linii montażu końcowego (FAL).
- Linia montażu końcowego C295 znajduje się w zakładach Airbusa w San Pablo Sur w Sewilli.
- Montaż samolotu to złożony proces, zależny od wielu zmiennych produkcyjnych, ale w przybliżeniu można powiedzieć, że dostawa C295 w konfiguracji transportowej trwa od roku do dwóch lat. Czas dostawy standardowej wersji w konfiguracji specjalistycznej wynosi od 2 lat. Czas ten może się wydłużyć w zależności od wybranej konfiguracji.
- W proces produkcyjny C295 bezpośrednio zaangażowanych jest od 200 do 250 osób.
- Proces montażu końcowego podzielony jest na cztery części: integracja, testowanie, malowanie i oblot.
- Produkcja C295 charakteryzuje się cyfryzacją, a do montażu części zamiast papierowej dokumentacji używa się tabletów lub gogli rozszerzonej rzeczywistości.
- Kolejna linia montażu końcowego jest obecnie w budowie w Vadodara w Indiach i ma wyprodukować 40 z 56 samolotów C295 dla indyjskich wojsk lotniczych. Dostawa pierwszego C295 Make in India zaplanowana jest na 2026.
- Zakład w San Pablo Norte wykonuje konserwację, naprawy i remonty (MRO) samolotów C295 będących już w eksploatacji u różnych klientów.
- Piloci, technicy obsługi naziemnej i loadmasterzy od różnych klientów C295 są szkoleni w Międzynarodowym Centrum Szkoleniowym (ITC) w San Pablo, a kursy trwają od 2 do 60 dni. ITC posiada dwa symulatory lotu C295, jeden z awioniką Thales, a drugi z awioniką Collinsa.
- Od czasu dostawy pierwszego samolotu C295 w ITC przeszkolono i wykwalifikowano około 700 pilotów i 1700 techników obsługi technicznej.
- Airbus zapewnia wsparcie w bazach lotniczych użytkowników C295 poprzez swój personel serwisowy, aby zapewnić najwyższą możliwą dostępność floty. Przedstawiciele serwisu terenowego Airbusa (FSR) są obecnie rozmieszczeni w wybranych bazach lotniczych w Burkina Faso, Brunei, Kanadzie, Kolumbii, Egipcie, Indiach, Irlandii, Kazachstanie, Meksyku, Portugalii, Senegalu, Serbii i Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
- C295 charakteryzuje się wszechstronnością, zarówno pod względem wykonywanych misji, jak i konfiguracji wyposażenia. Najlepiej sprzedającą się wersją C295 jest wersja transportowa, zdolna do przewożenia 70 żołnierzy lub 48 spadochroniarzy, personelu VIP, ładunków kontenerowych, pojazdów lub palet. Serbia, Polska i Meksyk to niektórzy z użytkowników wersji transportowej.
- C295 można skonfigurować w samolot ewakuacji medycznej (MEDEVAC) dla maksymalnie 24 nosz i 7 ratowników medycznych, a nawet oddziałem intensywnej terapii. Podczas kryzysu związanego z COVID-19, podczas katastrof humanitarnych, takich jak cyklon Idai w Mozambiku lub podczas konfliktów zbrojnych, takich jak Afganistan czy Mali, C295 był używane w tej konfiguracji.
- Morski samolot patrolowy C295MPA Persuader realizuje misje rozpoznawcze, zwalczania okrętów podwodnych i nawodnych, dzięki zastosowaniu czujników aktywnych i pasywnych, detektora anomalii magnetycznych i radaru o wysokiej wydajności.
- Operacje morskie i lądowe, takie jak zwalczanie przemytu, nielegalnej imigracji oraz handlu narkotykami, a także do udział w krajowych i międzynarodowych misjach poszukiwawczo-ratowniczych to główne zadania morskiego samolotu rozpoznawczego C295MSA nabytego przez Portugalię, Chile, Oman, Brazylię, Arabię Saudyjską, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Kanadę, Irlandię, Angolę i Hiszpanię.
- C295 można również skonfigurować do wspierania operacji specjalnych, z dodatkowymi konfiguracjami, począwszy od samolotu transportowego po uzbrojenie wewnętrznie i/lub podskrzydłowe do wykonywania operacji bliskiego wsparcia powietrznego (CAS) jako C295 Armed ISR.
- Pakiety misji C295 są wyposażone w system misji FITS (Fully Integrated Taktical System) opracowany przez Airbus Defence and Space, który umożliwia C295 wykonywanie różnych zadań, od zwalczania okrętów podwodnych i nawodnych (ASuW/ASW), przez misje poszukiwawczo-ratownicze (SAR), patrolu morskiego (MPA), wywiadu sygnałowego (SIGINT) i ochrony środowiska. FITS może być zdalnie sterowany z lądu.
- C295 może być również używany jako cysterna do tankowania w powietrzu innych samolotów lub śmigłowców, zarówno w operacjach dziennych, jak i nocnych. Wymaga to instalacji zestawu typu roll-on/roll-off.
- Wszechstronność, niezawodność i niski koszt to cechy charakterystyczne C295, które zapewniły mu światowy sukces. W najbardziej wymagających środowiskach osiągnął wskaźnik dostępności floty na poziomie ponad 95%. Tak jest w przypadku dwóch hiszpańskich samolotów C295, które eksploatowano w Czadzie średnio 160 godzin miesięcznie przez 11 miesięcy w ramach wsparcia misji EUFOR mającej na celu poprawę bezpieczeństwa w regionie.
- Senegal używa C295 w ramach operacji wsparcia pokoju ONZ w Mali (MINUSMA). Na przykład w 2024 w ciągu zaledwie 14 dni wykonano 28 lotów, średnio 16 godzin dziennie (łącznie 221 godzin). W czasie tych lotów samoloty przebyły 43 400 mil morskich (około 80 000 km) i przewiozły 1000 pasażerów oraz 56 ton ładunku (średnio 2 tony ładunku i 35 pasażerów na lot).
- C295 może startować i lądować na krótkich (STOL), nieutwardzonych pasach startowych o miękkiej nawierzchni, co czyni go idealnym samolotem do teatrów działań na całym świecie, od pustynnego i suchego po mroźny i tropikalny klimat.
- Przykładem zdolności STOL jest wykorzystanie drogowych odcinków lotniskowych (DOL) przez polskie lub fińskie C295 jako pasów startowych na wypadek ataku.
- W czerwcu 2023 samolot C295 kolumbijskich wojsk lotniczych przetransportował czworo dzieci, które spędziły czterdzieści dni zagubionych w kolumbijskiej dżungli, do szpitala w Bogocie. Kiedy już wiadomo było, że dzieci odnaleziono, w ciągu zaledwie półtorej godziny C295 przekonfigurowano na samolot ewakuacji medycznej. Pilot wylądował z goglami noktowizyjnymi na nieprzygotowanym pasie startowym bez wsparcia wieży kontroli lotów, skąd odebrali dzieci i przetransportowali je do Bogoty.
- C295 wykonuje loty na wysokościach do 30 000 stóp (9144 m), ale doskonale radzi sobie również na małych wysokościach i przy małych prędkościach, dzięki czemu idealnie nadaje się do morskich misji patrolowych.
- Misje dwóch samolotów C295 irlandzkiego korpusu powietrznego obejmują monitorowanie nielegalnych połowów na ich łowiskach oraz zanieczyszczeń powodowanych przez statki w pobliżu ich wybrzeży.
- Portugalia często wykorzystuje swoje samoloty C295 do transportu pacjentów potrzebujących opieki medycznej pomiędzy wyspami archipelagu Azorów lub Madery lub na kontynent.
- Podczas kryzysu związanego z COVID-19, 35. Skrzydło hiszpańskich wojsk lotniczych i kosmicznych przetransportowało maski i racje żywnościowe samolotem C295 na Teneryfę u wybrzeży Afryki, podczas gdy władze brazylijskie przetransportowały aparaty oddechowe z Sao Paulo do Fortalezy, w północno-wschodniej części kraju. Inni użytkownicy C295 wykorzystywali je do transportu obywateli zakażonych koronawirusem.
- Chilijska marynarka wojenna wykorzystała swoje samoloty C295 do wsparcia gaszenia pożarów w regionie Biobío na południu kraju, natomiast Kolumbia wykorzystała te samoloty do gaszenia pożarów w Vichada na granicy z Wenezuelą.
- C295 służy również do transportu materiałów humanitarnych, jak w przypadku filipińskich wojsk lotniczych, które wysłały 1500 skrzyni z pomocą do Visayas i Mindanao po powodziach, które dotknęły te regiony kraju.
- C295 może także latać na paliwie lotniczym składającym się w maksymalnie 50% ze zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) – mieszance estrów przetworzonych i kwasu tłuszczowego z syntetyczną parafiną, uzyskiwanej z zużytych olejów i tłuszczów spożywczych, jako bezzapachowe i wolne od siarki, bez konieczności modyfikacji samolotu, w ramach celu dekarbonizacji lotnictwa wojskowego.
Informacja prasowa