W piątek, 31 października 2025, Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych (DO RSZ) poinformowało w mediach społecznościowych o trzecim w tym tygodniu przechwyceniu nad Bałtykiem przez parę MiG-29 rosyjskiego samolotu zwiadu obrazowego i elektronicznego Ił-20M.
Zdjęcie: Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych
Trzecia w tym tygodniu misja przechwycenia rosyjskiego samolotu nad Bałtykiem
Dziś, 31 października przed godziną 9.00, para dyżurna samolotów MiG-29 kolejny raz została poderwana w celu przechwycenia samolotu rozpoznawczego Federacji Rosyjskiej 🇷🇺 Ił-20 wykonującego lot nad Morzem Bałtyckim.
Rosyjski samolot ponownie poruszał się bez złożonego planu lotu i z wyłączonym transponderem, stanowiąc potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu w regionie. Polscy piloci przechwycili i zidentyfikowali obcy statek powietrzny, który został eskortowany zgodnie z procedurami NATO.Nie doszło do naruszenia polskiej przestrzeni powietrznej.
To już trzecia taka sytuacja w tym tygodniu, potwierdzająca narastającą aktywność rosyjskiego lotnictwa w rejonie Bałtyku.
Wojsko Polskie pozostaje w pełnej gotowości bojowej i skutecznie reaguje na wszelkie prowokacyjne działania Federacji Rosyjskiej, działając w ścisłej współpracy z sojusznikami z NATO.
Dziękujemy Siłom Powietrznym za profesjonalizm, czujność i wzorowe wykonanie zadania, które kolejny raz dowodzi wysokiego poziomu wyszkolenia i determinacji w obronie bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej.
Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych
Pierwsze przechwycenie miało miejsce w środę, a kolejne w czwartek. Znów przedmiotem zdarzenia był ten sam egzemplarz Ił-20M o nr rejestracyjnym RF-95671. Był on w ostatnich kilkunastu miesiącach wielokrotnie przechwytywany nad Morzem Bałtyckim przez samoloty sojusznicze ze Szwecji, Włoch, Portugalii, Niemiec czy Francji.
Poprzednie przechwycenia przez polskie lotnictwo, ale F-16 Jastrząb i innego egzemplarza o nr rejestracyjnym RF-93611 miało miejsce 12 sierpnia 2024 oraz 3 i 6 marca 2024 przez MiG-29 i F-16.
Ił-20M (w kodzie NATO: Coot-A) jest wyspecjalizowaną wersją samolotu Ił-18 (dlatego alternatywne oznaczenie to Ił-18D-36 Bizon), przeznaczoną do prowadzenia zwiadu obrazowego, rozpoznania łączności (COMmunications INTelligence, COMINT) i rozpoznania elektronicznego (ELectronic INTelligence, ELINT), tj. przechwytywania emisji sygnałów elektromagnetycznych. Jest wyposażony w szeroki zestaw czujników optoelektronicznych A-87P LOROP, Romb 4 i Wisznaja, a także pokładowy radar obserwacji bocznej z anteną fazowaną Igła-1 (ang. Side-Looking Airborne Radar, SLAR) oraz systemy komunikacji satelitarnej do transferu informacji w czasie rzeczywistym. Prototyp Ił-20M oblatano w marcu 1968. Wyprodukowano 20 egzemplarzy, z których w służbie Sił Powietrzno-Kosmicznych (WKS) pozostaje 14.
17 września 2018 inny rosyjski Ił-20M został omyłkowo zestrzelony z 15-osobową załogą na pokładzie przez syryjską obronę powietrzną, w czasie izraelskiego ataku rakietowego na cele w Syrii (Ił-20M zestrzelony u wybrzeży Syrii). Z kolei 13 kwietnia 2014 rosyjski Ił-20M zbliżył się do przestrzeni powietrznej Turcji w rejonie Morza Czarnego i został przechwycony przez cztery F-16, a 22 października 2014 jeden z samolotów naruszył przestrzeń powietrzną Estonii.
Trzecia w tym tygodniu misja przechwycenia rosyjskiego samolotu nad Bałtykiem❗️
Dziś, 31 października przed godziną 9.00, para dyżurna samolotów MiG-29 🇵🇱 kolejny raz została poderwana w celu przechwycenia samolotu rozpoznawczego Federacji Rosyjskiej 🇷🇺 Ił-20 wykonującego lot… pic.twitter.com/brM5GwreFO
— Dowództwo Operacyjne RSZ (@DowOperSZ) October 31, 2025
