Przejdź do serwisu tematycznego

Trzeci S 106 GlobalEye zamówiony przez Szwecję

Spółka Saab Defence and Security podpisała umowę z agencją zamówień wojskowych FMV przy Ministerstwie Obrony Szwecji na dostawę trzeciego samolotu wczesnego ostrzegania i dowodzenia S 106 GlobalEye.

W czwartek, 27 czerwca 2024, szwedzka spółka Saab Defence and Security poinformowała o podpisaniu umowy o wartości 2,6 mld SEK (988,151 mln zł) z agencją zamówień wojskowych FMV (Försvarets materielverk) przy Ministerstwie Obrony Szwecji na dostawę trzeciego samolotu wczesnego ostrzegania i dowodzenia S 106 GlobalEye klasy AEW&C (Airborne Early Warning and Control). Dostawa zostanie zrealizowana do 2029.

Zdjęcie: Saab Defence and Security

Zamówienie jest częściową realizacją opcji do umowy z 30 czerwca 2022 o wartości 7,3 mld SEK (3,19 mld zł) na dostawę dwóch samolotów tego typu, która zawiera możliwość zakontraktowania jeszcze dwóch egzemplarzy. Wiadomo, że po decyzji z 29 maja br. o przekazaniu walczącej Ukrainie dwóch starszych samolotów tej klasy, a więc turbośmigłowych S 100D Argus w wersji FSR-890 (oznaczenie producenta: Saab 340B AEW-300), rząd w Sztokholmie zakontraktuje także czwarty egzemplarz GlobalEye.

Jesteśmy dumni, że możemy przyczynić się do zwiększenia obronności Szwecji kolejnym samolotem GlobalEye, który zapewni wyjątkową świadomość sytuacyjną pola walki, a także zdolność wczesnego wykrywania i ostrzegania o potencjalnych zagrożeniach w powietrzu, na morzu lub na lądzie, powiedział Micael Johansson, prezes i dyrektor generalny Saab Defence and Security.

Jak czytamy w komunikacie prasowym FMV, wpłacono już zaliczkę na wcześniej zamówione samoloty, a zakup trzeciego samolotu S106 jest bardzo ważny dla zaspokojenia potrzeb szwedzkiej obrony powietrznej.

Ministerstwo obrony Szwecji ogłosiło plan zakupu samolotów tego typu 1 października 2021. Tym samym Szwecja stanie się drugim użytkownikiem tego systemu, po Zjednoczonych Emiratach Arabskich, które zakupiły 5 egzemplarzy (cztery dostarczono).

Saab oferował GlobalEye bezskutecznie w Finlandii (jako uzupełnienie dla JAS 39E Gripen) w programie HX oraz dla wspomnianego Sojuszu Północnoatlantyckiego w programie Alliance Future Surveillance and Control (AFSC). W dniach 3-5 kwietnia br. jeden z samolotów został zauważony na testach we Francji. Zgodnie z informacją z maja ub. r., zakupu tej platformy nie wyklucza Polska, która ostatnio odebrała dwa używane Saab 340B AEW-300.

GlobalEye został zabudowany na płatowcu odrzutowego cywilnego samolotu biznesowego Bombardier Global 6000. Samolot jest zdolny do wykonywania 11-godzinnych lotów non-stop. Przenosi zestaw czujników, w tym nowy radar Erieye ER (Extended Range), pracujący w paśmie X o zwiększonym zasięgu. Radar jest zdolny wykrywać i śledzić naziemne cele ruchome (również o zmniejszonej sygnaturze radarowej), statki powietrzne, rakietowe pociski manewrujące oraz peryskopy okrętów podwodnych w odległości do 450 km. Erieye ER może działać pomimo aktywnego zakłócania.

Pozostałe wyposażenie (w przypadku wersji bazowej dla ZEA) to radar Leonardo/Selex ES Seaspray 7500E do obserwacji powierzchni morza i lądu, wyposażony do tego celu w stację GMTI (Ground Moving Target Indication), głowicę optoelektroniczną FLIR Systems Star Safire 380HD, system identyfikacji swój-obcy, transponder ADS-B, system samoobrony, system automatycznej identyfikacji AIS, łącza danych (w tym satelitarne), urządzenia wsparcia elektronicznego ESM oraz system wykrywania i identyfikacji źródeł promieniowania radiowego ELINT.

Press release

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X