4 czerwca wojska lądowe USA (US Army) potwierdziły, że na poligonie Yuma Proving Ground (YPG) w Arizonie wojska lotnicze Brazylii (Força Aérea Brasileira, FAB) testowały prototyp samolotu transportowego Embraer KC-390 wraz z 70-osobowym personelem złożonym pilotów, techników i inżynierów. Po raz pierwszy samolot o nr rejestracyjnym PT-ZNG został zauważony na YPG 9 maja bieżącego roku wykonując loty na niskim pułapie. Warto zauważyć, że w lipcu 2018 Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica) i Boeing powołały spółkę joint venture w celu promocji samolotu na rynku amerykańskim, jak i na rynkach światowych, a strategiczne partnerstwo potwierdzono w styczniu 2019. Amerykański koncern mógłby również uczestniczyć w produkcji brazylijskich odrzutowców.

Na poligonie Yuma Proving Ground w Arizonie, wojska lotnicze Brazylii certyfikowały samolot KC-390 do zrzutu ładunków na spadochronie z niskiego pułapu.

Na poligonie Yuma Proving Ground w Arizonie, wojska lotnicze Brazylii certyfikowały samolot KC-390 do zrzutu ładunków na spadochronie z niskiego pułapu.

Jak głosi komunikat prasowy, FAB przeprowadziły w południowo-zachodniej Arizonie certyfikację zrzutu ładunków na spadochronie za pomocą KC-390. Proces obejmował kilka testów certyfikujących poszczególne komponenty systemów pokładowych. US Army wsparła próby w zakresie dostarczania ładunków, zestawów spadochronowych, zbieraniu danych dotyczących oprzyrządowania, zdjęciach i materiałach wideo oraz dostarczaniu współrzędnych do zrzutów (Brazylijska montownia Gripenów , 2018-05-11).

Jak dotąd Embraer wyprodukował dwa prototypy (PT-ZNF oblatany 3 lutego 2015 i PT-ZNJ oblatany 28 kwietnia 2016) oraz jeden samolot w konfiguracji seryjnej (PT-ZNG oblatany 6 października 2018). Oba wylatały dotąd ponad 2 tys. godzin. Egzemplarz seryjny został zaprezentowany podczas kwietniowych targów zbrojeniowych LAAD 2019 w Rio de Janeiro.

23 października 2018 samoloty tego typu otrzymały certyfikację brazylijskiej Narodowej Agencji Lotnictwa Cywilnego (Agência Nacional de Aviação Civil). Drugi i trzeci egzemplarz seryjny znajdują się w ostatniej fazie montażu, a ich przekazanie odbiorcy nastąpi do końca czerwca i końca grudnia 2019. Rozpoczęto również montaż czwartego i piątego samolotu.

Jak dotąd KC-390 zostały zamówione przez dwa państwa, a cztery inne są zainteresowane. /Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Brazylii

Jak dotąd KC-390 zostały zamówione przez dwa państwa, a cztery inne są zainteresowane. /Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Brazylii

Wojska lotnicze Brazylii zamówiły 28 seryjnych samolotów tego typu (plus oba prototypy po odpowiednim doposażeniu), zarówno w konfiguracji transportowej, jak i powietrznej cysterny. Dowództwo chciałoby odebrać pierwszy samolot jeszcze w bieżącym roku. Wcześniej oczekiwano dostaw w 2018. Do pełnej certyfikacji wojskowej brakuje tylko zakończenia testów tankowania w powietrzu w roli cysterny, jak i samolotu pobierającego paliwo w locie.

W lipcu 2017 pięć samolotów (z opcją na jeszcze jeden) zamówiła Portugalia jako następców C-130H Hercules. Wśród zainteresowanych państw należy wymienić Chile (6 samolotów), Kolumbię (12), Czechy (2) czy Argentynę (6). Rozmowy z Embaerem prowadziły także Zjednoczone Emiraty Arabskie i Peru, a samoloty zostały zaproponowane Nowej Zelandii i Kanadzie. Zakup 6 samolotów zadeklarowała również portugalska spółka SkyTech, a w 2016 KC-390 był brany pod uwagę w Niemczech jako alternatywa dla C-130J-30 Super Hercules (C-130J-30 i KC-130J dla Niemiec, 2018-05-09).