W piątek, 28 czerwca 2024, BAE Systems poinformowała o podpisaniu umowy o wartości 42 mln EUR/1 mld CZK (181,11 mln zł) z czeską spółką Tatra Defense Vehicle (część holdingu Czechoslovak Group) w sprawie podwykonawstwa w programie opancerzonych wszędołazów arktycznych BvS10 (BandvagnS10) o kryptonimie CATV-3N (three-nation Collaborative All-Terrain Vehicle).
Grafika i zdjęcie: BAE Systems
Nowa umowa opiera się na dotychczasowych relacjach BAE Systems Hägglunds (szwedzkiego oddziału BAE Systems, producenta CV90 i BvS10), a czeskiego Czechoslovak Group (CSG).
W ramach podwykonawstwa, strona czeska zrealizuje prace związane ze spawaniem, malowaniem i instalacją izolacji kadłubów 250 pojazdów BvS10 z opcją na 274 kolejne (łącznie 524). Obejmuje to zarówno przednie i tylne człony poprzez warianty do transportu żołnierzy, logistyki, ewakuacji medycznej, ewakuacji technicznej oraz dowodzenia i kontroli.
Produkcja prototypu ma się rozpocząć latem tego roku, a planowane rozpoczęcie produkcji seryjnej zaplanowano na koniec 2025.
Współpraca z Tatra Defence Vehicle pozwala nam wykorzystać jej zaawansowane technologie produkcyjne, jednocześnie wspierając integrację czeskiego przemysłu obronnego z naszym globalnym łańcuchem dostaw – powiedział Tommy Gustafsson-Rask, prezes BAE Systems Hägglunds. Ta umowa jest dowodem naszego wzajemnego zaufania do Tatra Defence Vehicle i spodziewamy się, że przyniesie obu stronom znacznie więcej możliwości.
Ten kontrakt stanowi znaczący krok dla Tatra Defence Vehicle i całego holdingu CSG – powiedział Tomáš Mohapl, dyrektor generalny Tatra Defence Vehicle. Jesteśmy dumni, że możemy zaprezentować naszą wiedzę i możliwości na skalę międzynarodową oraz dalej rozwijać nasze strategiczne relacje z BAE Systems Hägglunds.
Kontrakt ten jest bezpośrednim wynikiem współpracy pomiędzy BAE Systems Hägglunds a czeskimi spółkami z branży obronnej. Oprócz ciągłego zaangażowania czeskiego przemysłu w kontrakt na dostawę bojowych wozów piechoty CV90 MkIV dla wojsk lądowych Czech, BAE Systems przewiduje dodatkowe możliwości biznesowe, które już się pojawiają.
Przypomnijmy, że 16 grudnia 2022 Ministerstwa Obrony Szwecji, Niemiec i Wielkiej Brytanii złożyły wspólne zamówienie o wartości 760 mln USD (wówczas 3,35 mld zł) na dostawę 436 egzemplarzy BvS10. Wcześniej, 2 maja 2021 Szwecja zakupiła 127 takich pojazdów, a później także 40 kolejnych w ramach opcji. Łączny zakres produkcji obejmuje zatem maksymalnie 603 pojazdy.
Opis
Dwuczłonowy, przegubowy pojazd gąsienicowy BvS10 ma masę 8,5 t (z czego pierwszy przegub 5 t, a drugi 3,5 t) i jest zdolny do transportu 12 osób. Pojazd ma 7,6 m długości 2,34 m szerokości i 2,2 m wysokości. Napęd zapewnia 6-cylindrowy turbodoładowany silnik wysokoprężny Cummins o pojemności 5,9 l i mocy 275 KM, który pozwala na rozwiniecie prędkości do 70 km/h na utwardzonej drodze lub 5 km/h w wodzie.
Został pierwotnie opracowany dla brytyjskich Royal Marines pod nazwą Viking. Został zamówiony wcześniej przez Francję, Królestwo Niderlandów, Wielką Brytanię i Austrię. Pojazdy były wykorzystywane podczas misji wojskowych w Afganistanie, Afryce Środkowej, na Bałkanach i na Bliskim Wschodzie.
We wrześniu 2019 podczas londyńskich targów DSEI, BAE Systems zaprezentowała nową wersję pojazdu, zapewniającego załodze lepszą świadomość sytuacyjną i umożliwiającego znacznie szybszą wymianę informacji, dzięki systemowi architektury elektroniki GVA (Generic Vehicle Architecture), zgodną ze standardami NATO. To ten wariant został zamówiony przez trzy państwa.
Standaryzacja wielu interfejsów użytkownika w celu stworzenia zintegrowanego systemu skróci czas szkolenia załóg. Projekt architektury GVA zapewni interoperacyjność wszystkich pojazdów i umożliwi szybką i efektywną ekonomicznie aktualizację technologii, jednocześnie znacznie obniżając koszty cyklu życia systemu.
Elastyczność systemów misji GVA pozwoli na dostosowanie jej do określonych wymagań odbiorców i skuteczną integrację z pojazdem-nosicielem. Wyposażony w kilka kamer, a także wyświetlacze w przedniej i tylnej części kabiny, nowy BvS10 charakteryzuje się zwiększoną świadomością sytuacyjną i lepszymi możliwościami łączności. Pozwoli także nad odciążenie załogi pojazdu w zakresie otrzymywanych informacji.
W poprzednich latach BAE Systems prezentowało prototypy transporterów BvS10 drugiej generacji (Mk II) – podczas DSEI 2009, czy nieopancerzonego pojazdu opartego na jego konstrukcji Beowulf – podczas DSEI 2015. Ten ostatni, w sierpniu 2022 zwyciężył w amerykańskim programie CATV (Cold Weather All-Terrain Vehicle) na dostawę 110 pojazdów z opcją na 163 kolejne dla wojsk lądowych (US Army), jako następców M973 SUSV (Small Unit Support Vehicle), opartych o BAE Hägglunds Bv206, które weszły do służby na początku lat 1980.