W czwartek, 14 sierpnia 2025, zgodnie z doniesieniami lokalnych mediów, Ministerstwo Obrony Republiki Chińskiej (Tajwanu) zaprezentowało w programie National Defense Online trzeci prototyp (D3) nowego wozu wsparcia ogniowego na podwoziu CM-32 Yunpao II (aka. Cloud Leopard II), uzbrojony w 105-mm armatę gwintowaną o niskim odrzucie, bazującą na amerykańskiej M68A2, który różni się od pozostałych.
Zdjęcie: National Defense Online
Przypomnijmy, że o testach prototypów D1 i D2, które ukończono w marcu i wrześniu 2022, informowano 25 czerwca 2024. Prace nad nowym wozem wsparcia ogniowego, wykorzystującym to podwozie, ogłoszono w grudniu 2020. Biuro Uzbrojenia (Guófángbù Jūnbèijú) Ministerstwa Obrony podpisało umowę o wartości 778 mln TWD (wówczas 96,02 mln zł) z Zakładem 202 jako głównym integratorem na opracowanie dwóch prototypów do testów ogniowych. Pojazdy powstawały we współpracy z Narodowym Instytutem Nauki i Technologii Chung-Shan (NCSIST) odpowiedzialnym za wieżę i Zakładem 209, odpowiedzialnym za podwozie.
Biuro Uzbrojenia potwierdziło, że prototyp D3 zostanie zaprezentowany publiczności podczas targów i wystawy TATDE 2015 w Tajpej, którą zaplanowano na 18-20 września br., dzięki czemu uczestnicy będą mogli na własne oczy przyjrzeć się zmodernizowanej platformie.
Podwozie pierwszych dwóch prototypów bazuje na nowym kołowym transporterze opancerzonym CM-32 Yunpao II, którego prototyp zaprezentowano podczas TATDE 2019. Prototyp D3 otrzymał przeprojektowane podwozie, dzięki czemu udało się zredukować wysokość całkowitą pojazdu z 3,3 do ok. 3 m. Konstrukcja kadłuba została ogólnie poprawiona, podobnież zastosowano ulepszony układ pancerza i lepiej wyważono układ zawieszenia. Zmieniona została także geometria przedniego pancerza wieży. Dodatkowo udało się zwiększyć zasięg jazdy do 500 km.
Uzbrojenie główne pozostaje to samo. Rozważano zastosowanie armaty 120 mm lub 105 mm. Ostatecznie w sierpniu 2021 ogłoszono, że wybór padł na mniejszy kaliber, po zakończeniu testów wspomnianych armat zakupionych w USA, które są rozwinięciem 105-mm gwintowanej, stabilizowanej armaty M68A1E4 z automatem ładowania zastosowanej w amerykańskich kołowych niszczycielach czołgów M1128 Mobile Gun System (MGS), wycofanych już z eksploatacji w US Army.
Armata jest przystosowana do strzelania nową amunicją przeciwpancerną z podkalibrowym pociskiem z odrzucanym sabotem z rdzeniem wolframowym, której wskaźnik przebijalności to równoważnik grubości 500 mm jednorodnej stali pancernej (RHA) z dystansu 2000 m. Mają to być lepsze parametry niż obecnie wykorzystywane starsze czołgi M60A3 TTS i CM-11 Brave Tiger. Zaprezentowano też amunicję z pociskiem kartaczowym XTC112, zawierającym 2000 stalowych kulek do rażenia siły żywej.
Prototypy wyposażono w silniki wysokoprężne o mocy 600 KM, które zapewniają maksymalną prędkość na drodze utwardzonej do 100 km/h, przy masie bojowej 28 ton. Załoga składa się z czterech żołnierzy. Pojazd może pokonywać wzniesienia o nachyleniu podłużnym 50% i poprzecznym 30%.
Na stropie nowego systemu wieżowego umieszczono zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (zsmu) z 12,7-mm karabinem maszynowym, a z armatą sprzężony został z kolei 7,62-mm karabin maszynowy. Dowódca i działonowy dysponują panoramicznymi celownikami, które pozwalające na automatyczne lokalizowanie i identyfikowanie celów oraz walkę w trybie hunter-killer, podobnie jak w przypadku pozyskiwanych czołgów M1A2T Abrams.
Na dwuosobowej załogowej wieży umieszczono także wyrzutnie granatów dymnych i system ostrzegania przed opromieniowaniem wiązką lasera. Zespół napędowy umieszczono z przodu po prawej stronie od kierowcy. Pojazd wyposażono w pakiet opancerzenia kompozytowego. Nie ujawniono jego parametrów. Wiadomo, że zapas amunicji do uzbrojenia głównego wynosi 33 naboje. Brak informacji o aktywnym systemie ochrony pojazdu (ASOP) hard-kill czy automacie ładowania (ale liczba członków załogi jasno wskazuje, że jednym z nich jest ładowniczy).
