30 czerwca br. szwedzka spółka Saab Defence and Security poinformowała o zawarciu umowy o wartości 7,3 mld SEK (3,19 mld zł) z agencją zamówień wojskowych FMV (Försvarets materielverk) na dostawę dwóch samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia GlobalEye klasy AEW&C (Airborne Early Warning and Control). Ministerstwo obrony Szwecji ogłosiło plan zakupu samolotów tego typu na początku października ub. r. Tym samym Szwecja stanie się drugim użytkownikiem tego systemu, po Zjednoczonych Emiratach Arabskich, które zakupiły 5 egzemplarzy (GlobalEye dla Szwecji).
Szwedzka agencja zamówień wojskowych FMV zawarła umowę z rodzimą spółką Saab Defence and Security na dostawę dwóch samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia GlobalEye
Okres obowiązywania umowy to lata 2022-2027. Umowa zawiera również opcje, które umożliwiają FMV zamówienie maksymalnie dwóch dodatkowych GlobalEye. Spółka będzie odpowiadać za szkolenie personelu wojskowego oraz zapewnienie wsparcia logistycznego. Prace będą realizowane w szwedzkich: Göteborgu, Linköping, Järfälla, Arboga i Luleå, fińskim Tampere i południowoafrykańskim Centurion.
GlobalEye zapewni Szwecji światowej klasy zdolność wczesnego ostrzegania i kontroli w powietrzu. Najważniejszą misją Saaba jest zapewnienie bezpieczeństwa ludziom i społeczeństwom. Jestem dumny, że GlobalEye jeszcze bardziej wzmocni zdolności szwedzkich sił zbrojnych, powiedział Micael Johansson, prezes i dyrektor generalny Saab Defence and Security.
Zastąpią one w wojskach lotniczych (Svenska flygvapnet) dwa turbośmigłowe samoloty S 100D Argus w wersji ASC 890 – jest to wojskowe oznaczenie samolotu Saab 340B AEW-300 klasy AEW&C. Są one wyposażone w dookólny, pracujący w paśmie S, impulsowy radar dopplerowski Erieye z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array). Z pierwotnie czterech S 100D Argus w wersji FSR-890, zabudowanych na bazie cywilnego płatowca Saab 340 i wprowadzonych do służby w 1997, dwa zostały zmodernizowane w 2006 przez producenta do wersji ASC 890 i powróciły do służby operacyjnej w 2009 (w 2007 dwa niezmodernizowane egzemplarze zostały odkupione przez Tajlandię). Z uwagi na intensywną eksploatację wymagają one obecnie zastąpienia przez samoloty nowego typu. Analogiczny system radarowy został zintegrowany z odrzutowymi EMB-145H i pięć egzemplarzy jako R-99A/E-99A trafiło do Brazylii, gdzie przechodzą modernizację do standardu E-99M (Brazylia: Pierwszy zmodernizowany E-99M).
Zdjęcia: Saab Defence and Security
GlobalEye, opracowany pierwotnie na zamówienie wojsk lotniczych ZEA (na mocy trzech umów z 2015, 2017 i 2021), został zabudowany na płatowcu odrzutowego cywilnego samolotu biznesowego Bombardier Global 6000. Samolot jest zdolny do wykonywania 11-godzinnych lotów non-stop. Przenosi zestaw czujników, w tym nowy radar Erieye ER (Extended Range), pracujący w paśmie X o zwiększonym zasięgu. Radar jest zdolny wykrywać i śledzić naziemne cele ruchome (również o zmniejszonej sygnaturze radarowej), statki powietrzne, rakietowe pociski manewrujące oraz peryskopy okrętów podwodnych w odległości do 450 km. Erieye ER może działać pomimo aktywnego zakłócania (Kolejne dwa GlobalEye dla ZEA).
Pozostałe wyposażenie (w przypadku wersji dla ZEA) to radar Leonardo/Selex ES Seaspray 7500E do obserwacji powierzchni morza i lądu, wyposażony do tego celu w stację GMTI (Ground Moving Target Indication), głowica optoelektroniczna FLIR Systems Star Safire 380HD, system identyfikacji swój-obcy, transponder ADS-B, system samoobrony, system automatycznej identyfikacji AIS, łącza danych (w tym satelitarne), urządzenia wsparcia elektronicznego ESM oraz system wykrywania i identyfikacji źródeł promieniowania radiowego ELINT.