16 grudnia br. spółka BAE Systems poinformowała, że ministerstwa obrony Szwecji, Niemiec i Wielkiej Brytanii złożyły wspólne zamówienie o wartości 760 mln USD (3,35 mld zł) na dostawę 436 opancerzonych wszędołazów arktycznych BvS10 (BandvagnS10). Wcześniej, 2 maja 2021 Szwecja zakupiła 127 takich pojazdów, a później także 40 kolejnych w ramach opcji (Szwecja zamówiła 127 wszędołazów arktycznych BvS10).
BvS10 w różnych konfiguracjach / Grafika: BAE Systems
Zakup jest realizowany w celu wsparcia przyszłych operacji arktycznych sił zbrojnych trzech państw w ramach programu CATV (Collaborative All-Terrain Vehicle). Dostawy rozpoczną się w 2024. Zgodnie z umową, 236 BvS10 trafi do Szwecji, 140 do Niemiec, a 60 do Wielkiej Brytanii. Pojazdy oparte będą na najnowszej wersji BvS10 obecnie użytkowanej przez Szwecję i będą składać się z wariantów do transportu żołnierzy, logistyki, ewakuacji medycznej, ewakuacji technicznej oraz dowodzenia i kontroli.
Widzimy rosnące zainteresowanie wielu krajów ekstremalnymi możliwościami mobilności oferowanymi przez BvS10 i jego nieopancerzony siostrzany pojazd Beowulf – powiedział Tommy Gustafsson-Rask, dyrektor zarządzający BAE Systems Hägglunds, który produkuje pojazdy w Örnsköldsvik w Szwecji. Szwecja, Niemcy i Wielka Brytania otrzymają doskonały zwrot z inwestycji w te wysoce zdolne pojazdy przez dziesięciolecia. To dodatkowo pokazuje silną relację między BAE Systems a naszymi klientami w celu zapewnienia tych krytycznych możliwości.
Program CATV zawiera umowę ramową, która może doprowadzić do zakupu większej liczby pojazdów przez trzy państwa, utrzymując BvS10, wiodący na świecie wszędołaz, w produkcji przez wiele lat. Szwecja jest wiodącym krajem i utworzyła wspólne biuro zamówień, które będzie kierować wysiłkami przedstawicieli wszystkich trzech państw.
Dwuczłonowy, przegubowy pojazd gąsienicowy BvS10 ma masę 8,5 t (z czego pierwszy przegub 5 t, a drugi 3,5 t) i jest zdolny do transportu 12 osób. Pojazd ma 7,6 m długości 2,34 m szerokości i 2,2 m wysokości. Napęd zapewnia 6-cylindrowy turbodoładowany silnik wysokoprężny Cummins o pojemności 5,9 l i mocy 275 KM, który pozwala na rozwiniecie prędkości do 70 km/h na utwardzonej drodze lub 5 km/h w wodzie.
Został pierwotnie opracowany dla brytyjskich Royal Marines pod nazwą Viking. Został zamówiony wcześniej przez Francję, Niderlandy, Wielką Brytanię i Austrię. Pojazdy były wykorzystywane podczas misji wojskowych w Afganistanie, Afryce Środkowej, na Bałkanach i na Bliskim Wschodzie.
We wrześniu 2019 podczas londyńskich targów DSEI, BAE Systems zaprezentowała nową wersję pojazdu, zapewniającego załodze lepszą świadomość sytuacyjną i umożliwiającego znacznie szybszą wymianę informacji, dzięki systemowi architektury elektroniki GVA (Generic Vehicle Architecture), zgodną ze standardami NATO. To ten wariant został zamówiony przez trzy państwa (DSEI2019: Nowa wersja BvS10).
Standaryzacja wielu interfejsów użytkownika w celu stworzenia zintegrowanego systemu skróci czas szkolenia załóg. Projekt architektury GVA zapewni interoperacyjność wszystkich pojazdów i umożliwi szybką i efektywną ekonomicznie aktualizację technologii, jednocześnie znacznie obniżając koszty cyklu życia systemu.
Elastyczność systemów misji GVA pozwoli na dostosowanie jej do określonych wymagań odbiorców i skuteczną integrację z pojazdem-nosicielem. Wyposażony w kilka kamer, a także wyświetlacze w przedniej i tylnej części kabiny, nowy BvS10 charakteryzuje się zwiększoną świadomością sytuacyjną i lepszymi możliwościami łączności. Pozwoli także nad odciążenie załogi pojazdu w zakresie otrzymywanych informacji.
W poprzednich latach BAE Systems prezentowało prototypy transporterów BvS10 drugiej generacji (Mk II) – podczas DSEI 2009, czy nieopancerzonego pojazdu opartego na jego konstrukcji Beowulf – podczas DSEI 2015. Ten ostatni, w sierpniu br. zwyciężył w amerykańskim programie CATV (Cold Weather All-Terrain Vehicle) na dostawę 110 pojazdów z opcją na 163 kolejne dla wojsk lądowych (US Army), jako następców M973 SUSV (Small Unit Support Vehicle), opartych o BAE Hägglunds Bv206, które weszły do służby na początku lat 1980. (Wszędołazy BAE Systems Beowulf dla US Army).