W czwartek, 8 maja 2025, spółka joint venture EuroTrophy GmbH z siedzibą w Niemczech poinformowała, że nawiązała partnerstwo z fińską spółką Patria Oyj w celu integracji systemu ochrony aktywnej pojazdów (ASOP) hard-kill typu Trophy z produkowanymi przez nią kołowymi transporterami opancerzonymi AMV XP 8×8.
Pierwszy pojazd demonstracyjny AMV XP 8×8 z systemem Trophy został zaprezentowany przedstawicielom wybranych państw w marcu br. w ramach Patria’s Arctic Events, które odbyły się w Rovaniemi w Laponii, w północnej Finlandii.
Patria AMV XP 8×8 to jeden z najnowszych kołowych transporterów opancerzonych o zaawansowanej przeżywalności w obliczu różnych zagrożeń. Dzięki integracji systemu ASOP typu Trophy pojazd został wzmocniony o dodatkową ochronę przed przeciwpancernymi pociskami kierowanymi (ppk), głowicami granatników przeciwpancernych (RPG) , dronami FPV i innymi zagrożeniami przeciwpancernymi.
Oprócz możliwości ochrony, integracja z AMV XP umożliwia wykorzystanie systemu Trophy Fire Source Location (FSL), którego czujniki wykrywają ogień przeciwnika, przekazują azymut i odległość wrogiego strzelca do pojazdu. Korzystając z tych danych, załoga może następnie użyć dowolnego innego efektora w pojeździe, aby odpowiedzieć ogniem. Inną możliwością jest udostępnianie lokalizacji wroga za pośrednictwem systemu zarządzania walką (BMS) innym jednostkom, które są w stanie odpowiedzieć ogniem.
Integracja między AMV XP i Trophy łączy dojrzałe rozwiązanie dla potencjalnych klientów, ponieważ oba są już wdrożone i operacyjne w NATO. Tworzy również nowe możliwości radzenia sobie z obecnymi i rozwijającymi się wyzwaniami np. w Arktyce.
EuroTrophy GmbH to spółka joint venture z siedzibą we Frankfurcie izraelskiej Rafael Advanced Defense Systems, niemieckiej KNDS Deutschland i europejskiej General Dynamics European Land Systems (GDELS). Jej utworzenie ogłoszono 11 listopada 2021, a powołanie miało miejsce 28 marca 2022. Zajmuje się produkcją, wsparciem integracji i eksploatacji przez cały okres użytkowania oraz powiązanych usług związanych z systemem rodziny Trophy, oryginalnie produkcji izraelskiej spółki Rafael. Wariant ciężki Trophy HV został wybrany dla czołgów Merkava, Abrams i Leopard 2, a średni Trophy MV dla czołgów Challenger 3.
Na bazie Trophy powstał koreański KAPS-2 oferowany dla pakietu modernizacyjnego K2 Heuk-Pyo (Black Panther), a oryginalny system jest w polu zainteresowania Japonii w programie modernizacji czołgów typu 10. Elementy systemu Trophy można było też zauważyć np. na demonstratorze technologii Leopard 2A-RC 3.0.
AMV XP 8×8
AMV XP (eXtra Payload, eXtra Performance, eXtra Protection), który zaprezentowano po raz pierwszy w 2013, jest cięższą i zmodernizowaną wersją kto AMV (XC-360P). Nowy pojazd wyposażono w 612-konny silnik wysokoprężny Scania DC13 o pojemności skokowej 12,7 l, automatyczną skrzynią biegów ZF Ecolife i układem chłodzenia Ametek 450 kW, większe koła 16.00R20 z centralnym pompowaniem i wkładkami Hutchinson Run Flat oraz hydropneumatyczne zawieszenie z regulowanym prześwitem. Charakteryzuje się zwiększoną ładownością do 15 t i maksymalną masą bojową 32 t. Wzmocniono strukturę kadłuba, wspornika zawieszenia, wałów napędowych, układ zawieszenia i piasty kół.
Wóz Patria AMV XP został jak dotąd wybrany przez Japonię w programie WAPC (Wheeled Armoured Personnel Carrier), Słowację jako Vydra z krajowym systemem wieżowym EVPU TURRA 30, jeśli chodzi o wariant bojowy, a ostatnio Słowenię.
Wcześniej, AMV XP był bezskutecznie oferowany Zjednoczonym Emiratom Arabskim (z wieżą z BMP-3) w wydłużonej w wersji AMV XP L, Australii w programie Mounted Combat Reconnaissance Capability Land 400 Phase 2 (gdzie wybrano Boxer CRV) czy Bułgarii (gdzie wybrano ICV Stryker). Był też oferowany Polsce jako Rosomak XP dla programu Serwal.