26 maja br. niemiecki Urząd do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) poinformował o podpisaniu dzień wcześniej umowy o wartości ok. 180 mln EUR (814,84 mln zł) procedurą FMS (Foreign Military Sales) z amerykańską spółką Boeing na zakup symulatora dla samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych P-8A Poseidon.
Symulator Weapon System Trainer ma zostać dostarczony do 3. Dywizjonu Lotnictwa Marynarki Wojennej (Marinefliegergeschwader 3) Graf Zeppelin w bazie lotniczej Fliegerhorst Nordholz w Dolnej Saksonii z terminem do 2027 roku. Umowa obejmuje też inne materiały szkoleniowe, wymagane oprogramowanie i niezbędne usługi wsparcia.
Urządzenie wesprze szkolenia niemieckich załóg przyszłych pięciu egzemplarzy P-8A Poseidon, zamówionych w Boeingu 30 czerwca 2021. W celu wsparcia ich eksploatacji amerykańska spółka zawarła 17 czerwca 2021 porozumienia z niemieckimi spółkami przemysłu lotniczego: ESG Elektroniksystem- und Logistik oraz Lufthansa Technik. Symulator pozwoli na zaoszczędzenie godzin nalotu, w zakresie różnych taktyk operacyjnych oraz przeprowadzać szkolenia podstawowe i zaawansowane.
Niemcy otrzymały zgodę na zakup samolotów 12 marca 2021. Amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) wyceniła pakiet pięciu egzemplarzy wraz ze wsparciem i wyposażeniem dodatkowym na maksymalnie 1,77 mld USD.
Rząd federalny w Berlinie wnioskował o możliwość zakupu dziewięciu zestawów wielofunkcyjnych łącz danych Link 16, opartych o terminal MIDS i jednolity system łączności taktycznej JTRS, dwanaście zestawów nawigacji satelitarnej i zliczeniowej LN-251 (GPS/EGI), komercyjne silniki (samoloty P-8A są napędzane dwoma CFM International CFM56-7B27A – przyp. red.), oprogramowanie operacyjne TOMS (Tactical Open Mission Software), głowicę optoelektroniczną pracującą w podczerwieni Wescam MX-20HD, czujniki akustyczne AN/AAQ-2(V), wielozadaniowy radar powierzchniowy nowej generacji Raytheon AN/APY-10 z syntetyczną aperturą (i systemem nawigacji satelitarnej GPS 524D PPS) czy system rozpoznania radiolokacyjnego Northrop Grumman ALQ-240 wraz z układem ostrzegania przed pociskami rakietowymi nowej generacji.
Wnioskowano też o radiostacje plecakowe AN/PRC-117G z szyfrowaniem MPE-S Type II i wbudowanym modułem kryptograficznym SAASM, zestawy do zarządzania walką elektroniczną Terma AN/ALQ-213, zestawy wyrzutników flar i dipoli BAE Systems AN/ALE-47, interrogatory (nadajniki) systemu identyfikacji swój-obcy AN/UPX wraz z cyfrowymi transponderami (odbiornikami) APX-123A(C) i dwukanałowymi modułami kryptograficznymi KIV-78 Mode 5 i CCM-701A, moduły kryptograficzne KY-100M, KY-58 i KYV-5 do radiostacji HF-121C i klucze modułów kryptograficznych AN/PYQ-10V3 z szyfrowaniem KOV-21.
Pakiet dodatkowy obejmuje części zamienne samolotów i silników, wyposażenie wsparcia, systemy wsparcia operacyjnego, szkolenie i wyposażenie szkoleniowe, publikacje techniczne, oprogramowanie, wsparcie inżynieryjne i logistyczne, usługi naprawcze i transportowe oraz inne elementy programu logistycznego i wsparcia.
P-8A Poseidon zastąpią 8 samolotów patrolowych P-3C CUP+ Orion lotnictwie marynarki wojennej (Deutsche Marine). Wcześniej anulowano ich program modernizacyjny MLU (Mid-Life Upgrade) i zarzucono pomysł wspólnego zakupu platform nowej generacji z Francją o kryptonimie MAWS (Maritime Airborne Warfare System).
P-8A Poseidon są użytkowane obecnie przez siły zbrojne USA (ze 128 egz. zamówionych), Australii (12 egz.), Indii (jako zmodyfikowany P-8I Neptune; 12 + 6 egz. zamówionych), Wielkiej Brytanii (jako Poseidon MRA Mk1; 9 egz.) i Norwegii (5 egz. zamówionych). Wkrótce dołączą do nich również Korea Południowa (P-8K; 6 zamówionych), Nowa Zelandia (4 egz.) i Kanada (16 egz.), a zainteresowanie zakupem wyraziła Arabia Saudyjska. Boeing dostarczył ponad 140 samolotów, które do marca br. wylatały ponad 400 tys. godzin.
https://twitter.com/BaainBw/status/1662015167415058439?s=20