We wtorek, 31 grudnia 2024, brazylijska spółka Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica) poinformowała, że podpisała umowę z nieujawnionym klientem z Afryki na dostawę czterech lekkich, turbośmigłowych samolotów szturmowych A-29 Super Tucano.
Samoloty te będą wykonywać szerokie spektrum misji, takich jak nadzór granic, zwiad, obserwacja i rozpoznanie (ISR), bliskie wsparcie powietrzne, działania przeciwpartyzanckie i zaawansowane szkolenie lotnicze.
A-29 Super Tucano to niezwykle wszechstronny samolot, który jest w stanie wykonywać najtrudniejsze misje w najbardziej wymagających warunkach. Jest światowym liderem w swojej kategorii, ponieważ łączy sprawdzone w walce osiągnięcia z zaawansowaną technologią — powiedział Bosco da Costa Junior, prezes i dyrektor generalny Embraer Defense & Security.
Będzie to ósmy użytkownik na kontynencie afrykańskim tych samolotów. Jest to także trzecie zamówienie na nie w ostatnim czasie: raptem dzień wcześniej Embraer podpisała umowę także z nieujawnionym klientem (bez wskazania regionu świata) na dostawę 6 egzemplarzy, natomiast 16 grudnia br. 12 egzemplarzy Super Tucano w wariancie A-29N (dla europejskich państw członkowskich NATO) zostało zakontraktowanych przez Portugalię.
Co ciekawe, 27 grudnia br. spółka ogłosiła sprzedaż także nieujawnionemu odbiorcy dwóch średnich samolotów transportowych C-390 Millenium.
Zamówienia na wariant bazowy, czyli A-29 Super Tucano (aka. EMB 314), przekraczają 260 egzemplarzy, które wylatały ponad 570 000 godzin lotu, z czego 60 000 w działaniach bojowych. Poza USA, wśród użytkowników jest obecnie 20 państw: Afganistan, Angola, Brazylia, Burkina Faso, Chile, Dominikana, Ekwador, Ghana, Honduras, Indonezja, Kolumbia, Liban, Filipiny, Mali, Mauretania, Nigeria, Senegal, USA a ostatnio Urugwaj i Paragwaj. W przeszłości samolotami tymi była zainteresowana Ukraina.
A-29 Super Tucano jest wyposażony w system precyzyjnej identyfikacji celów, systemy uzbrojenia i kompleksowy system łączności. Jego możliwości są dodatkowo zwiększane przez zaawansowane systemy awioniki HMI zintegrowane z solidnym płatowcem, zdolnym do operowania z nieutwardzonych pasów startowych, w surowych warunkach i bez infrastruktury. Co więcej, samolot charakteryzuje się prostą koncepcją konserwacji, która zapewnia wysoki poziom niezawodności, dostępności i integralności strukturalnej przy niskich kosztach cyklu życia.
https://twitter.com/embraer/status/1874064408579891663