28 lutego w dzienniku Army Times pojawiły się informacje, że w bliżej nieokreślonej lokalizacji w Europie US Army rozmieściła kołowe transportery opancerzone Stryker, wyposażone w system laserowy MEHEL 2.0 (Mobile Expeditionary High Energy Laser).

Samobieżny system laserowy MEHEL 2.0 dobrze sprawdził się w testach MFIX, dlatego zdecydowano się na rozmieszczenie go w Europie. Nie sprecyzowano jednak, która jednostka US Army Europe go testuje

Samobieżny system laserowy MEHEL 2.0 dobrze sprawdził się w testach MFIX, dlatego zdecydowano się na rozmieszczenie go w Europie. Nie sprecyzowano jednak, która jednostka US Army Europe go testuje

O sprawie poinformował Richard DeFatta, dyrektor Future Warfare Center Space and Missile Defense Command, (FWC SMDC), podczas jednodniowej konferencji stowarzyszenia Association of the United States Army dotyczącej systemów obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej. Dyrektor FWC SMDC powiedział, że do amerykańskicj jednostek w Europie dotarły pierwsze eksperymentalne samobieżne systemy laserowe MEHEL 2.0 osadzone na kto Stryker.

Przemawiając do ponad stu gości DeFatta podkreślił, że inżynierowie FWC pracują jednocześnie nad potężniejszymi 100-kilowatowymi systemami laserowymi. W przypadku MEHEL, Strykery zostały wyposażone w lasery o mocy 2 i 5 kW (MEHEL 2.0). Oba systemy były wcześniej testowane w USA podczas ćwiczeń ogniowych MFIX (Maneuver and Fires Integration Experiment) w 2016 i 2017. W dniach 3-13 kwietnia 2017 MEHEL 2.0 pomyślnie strącił 12 bezzałogowych aparatów latających w Fort Still (Oklahoma).

Kolejny krok w rozwoju systemów laserowych - 10-kilowatowy HELMTT osadzony na ośmiokołowym podwoziu Heavy Expanded Mobility Tactical Truck / Zdjęcie: US Army

Kolejny krok w rozwoju systemów laserowych – 10-kilowatowy HELMTT osadzony na ośmiokołowym podwoziu Heavy Expanded Mobility Tactical Truck / Zdjęcie: US Army

Kolejnym krokiem były testy laserów o mocy 10 kW, również do zadań zwalczania bezzałogowych statków latających HELMTT (High Energy Laser Mobile Test Truck). Docelowa moc tego wariantu ma osiągnąć 50 kW.

Analiza
W połowie marca 2016 Lockheed Martin poinformował o zakończeniu prac badawczo-rozwojowych oraz wstępnych testów lasera światłowodowego o mocy 60 kW. System przekazano następnie do prób do US Army. Broń o tej mocy wyjściowej ma być operacyjna w połowie lat 2020. Laser powstał w ramach finansowanego przez Departament Obrony Robust Electric Laser Initiative Program (RELIP).

Na początku marca 2016 konstruktorom udało się wytworzyć pojedynczą wiązkę laserową o mocy 58 kW, co stanowi rekord świata dla tego typu emitera. Lockheed Martin pracuje jednocześnie nad systemem ATHENA (Advanced Test High Energy Asset) o mocy 30 kW i zasięgu 2-10 km. Jest on rozwinięciem systemu ALADIN (Accelerated Laser Demonstration Initiative).

W czerwcu 2017 Raytheon Company poinformował o udanym teście lasera, umieszczonego w podskrzydłowym zasobniku na śmigłowcu uderzeniowym AH-64 Apache przeciwko bezzałogowemu celowi na lądzie. Na potrzeby testu, zintegrowano wielopasmowy system śledzący MTS (Multi-Spectral Targeting System), pracującą w podczerwieni zaawansowaną głowicę optoelektroniczną z laserem.

Inne systemy obecnie testowane w siłach zbrojnych Stanów Zjednoczonych to AN/SEQ-3 Laser Weapon System (XN-1 LaWS) o mocy szacowanej na 15–50 kW w US Navy oraz CLWS (Compact Laser Weapon System) o mocy 2 kW w USMC.

W październiku 2017 Agencja Obrony Antybalistycznej (MDA) podpisała z Lockheed Martin umowę na opracowanie demonstratora lasera niskiej mocy LPLD (Low Power Laser Demonstrator). Docelowo ma posłużyć do opracowania systemu dużej mocy, który zostanie zintegrowany z bezzałogowcem dużej długotrwałości lotu, przeznaczonym do niszczenia międzykontynentalnych rakiet balistycznych. W 2018 Dowództwo Operacji Specjalnych USAF zapowiedziało wstępny termin testów broni laserowej na pokładzie samolotów bliskiego wsparcia AC-130.