W czwartek, 2 listopada, europejska spółka Airbus Helicopters poinformowała, że flota 20 lekkich śmigłowców wielozadaniowych H135 (w zasadzie H135M/Eurocopter EC635 P2+) w wojskach lotniczych Konfederacji Szwajcarskiej (Schweizer Luftwaffe) przekroczyła łączny nalot wynoszący 100 000 godzin. Wiropłaty są w tamtejszej służbie od 2008, a dwa lata później osiągnęły pełną gotowość operacyjną (Marynarka wojenna Hiszpanii odbiera śmigłowce Airbus H135).
Szwajcarskie H135 wykonują przede wszystkim loty szkolno-treningowe, zadania przewozu najważniejszych osób w państwie VIP (do tych zadań skonfigurowano dwa wiropłaty), ogólnego transportu, lotów łącznikowych, wsparcia służb porządku publicznego i zadań na rzecz innych rodzajów sił zbrojnych.
W związku ze szczególnymi wymogami związanymi z położeniem geograficznym Szwajcarii, śmigłowce mogą zostać szybko doposażone we wciągarki ratunkowe, zestawy do opuszczania liny, belki i płozy śnieżne.
Jednym z naszych głównych zadań jest szkolenie pilotów śmigłowców. Każdego roku szkolimy około pięciu kadetów na H135, zanim rozpoczną loty na dużych śmigłowcach, takie jak Cougar czy Super Puma – powiedział Michael Wirz, główny pilot-oblatywacz szwajcarskich sił zbrojnych. Wykorzystujemy go również do szeregu innych misji, w tym do ochrony granic, zapewnienia bezpieczeństwa lotniczego i transportu pacjentów.
Kilka tygodni temu wezwano mnie z innej misji, aby pomóc pilotowi szybowcowemu, który miał problemy z radiem. Przechwyciłem szybowiec i problem został rozwiązany. Pilot szybowcowy mógł bezpiecznie wrócić na lotnisko – wspomina Michael Wirz.
Obecnie, Szwajcaria dysponuje 10 śmigłowcami Eurocopter AS532 Cougar i 15 Aérospatiale AS 332M1 Super Puma (obecnie oznaczonymi jako Airbus H215M oraz H215 Super Puma).
Śmigłowce H135M stacjonują przez cały rok w kilku lokalizacjach w Alpnach, Bern-Belp, Dübendorf, Locarno i Payerne. W Alpnach, Dübendorf i Payerne, H135 są wykorzystywane do szkolenia i certyfikowania pilotów. W Bern-Belp dwa H135 służą do transportu VIP. W Payerne szkoli się pilotów do wsparcia zadań innych rodzajów sił zbrojnych.
Dzięki wszechstronności śmigłowców H135 mamy szczęście, że codzienna praca jest zróżnicowana, co oznacza również, że trzeba opanować wiele różnych procedur. Rano możemy szukać zaginionego samolotu, a po południu wykonywać misję obserwacyjną z Korpusem Straży Granicznej. Alpy są na obszarze naszego działania, dlatego dobre przygotowanie lotu i prognozowanie pogody są bardzo ważne – powiedział Michael Wirz.
Poproszony o opisanie H135 jednym zdaniem, Wirz odpowiedział: To niezawodny śmigłowiec, który dzięki swoim kompaktowym rozmiarom i doskonałej zwrotności może wykonywać szeroki zakres misji.
Lekki, dwusilnikowy śmigłowiec H135 spółki Airbus Helicopters jest wyposażony w najbardziej zaawansowane dostępne technologie, w tym w pakiet awioniki Helionix. Około 320 użytkowników w 66 państwach eksploatuje już ponad 1400 śmigłowców H135. Flota ta spędziła w powietrzu ponad 6,7 mln godzin. H135 jest liderem floty w segmencie rynku dwusilnikowego, a ponad 200 śmigłowców na całym świecie znajduje się na wyposażeniu organów ścigania (Airbus otrzymał zamówienie na dziesiątki lekkich śmigłowców).
Na podstawie informacji prasowej
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.