Przejdź do serwisu tematycznego

Defence & Space

Dodatkowe wyposażenie dla indyjskich MH-60R Seahawk

2024-12-03

Departament Stanu USA wydał zgodę na potencjalną sprzedaż do Republiki Indii pakietu wyposażenia dodatkowego do wcześniej zamówionych morskich śmigłowców wielozadaniowych MH-60R Seahawk.

Siedemdziesiąty siódmy pakiet amerykańskiej pomocy wojskowej Ukrainie

2024-12-03

Departament Obrony USA ogłosił dziewiętnasty w tym roku (a 77. z kolei) i osiemnasty w ramach nowej ustawy pakiet pomocy wojskowej walczącej Ukrainie o wartości 725…

Polityczne obietnice na Święcie Marynarki Wojennej

2024-11-29

Minęło kolejne Święto Marynarki Wojennej i usłyszeliśmy kolejne deklaracje rozwoju komponentu morskiego. Dotychczas większość z nich można było wyrzucić do kosza już kilka…

Rosyjska triada nuklearna – ostatni straszak Putina?

2024-11-22

Rosjanie znów wykorzystują szantaż atomowy, żeby straszyć sojuszników Ukrainy i władze w Kijowie. Jednym z elementów miało być wykorzystanie eksperymentalnego rakietowego pocisku balistycznego średniego…

Grupa WB w projekcie AIDA. Sztuczna inteligencja do obrony przed cyberatakami

2024-10-28

Grupa WB jest jedynym polskim przedsiębiorstwem, które wchodzi w skład międzynarodowego konsorcjum realizującego projekt Artificial Intelligence Deployable Agent. Celem AIDA jest…

US Army odebrały prototyp terminalu wsparcia celowania TITAN

2024-08-08

Amerykańskie wojska lądowe odebrały pierwszy z 10 prototypów naziemnej stacji terminalu wsparcia celowania TITAN (Tactical Intelligence Targeting Access Node), który dostarczyła spółka…

TEST: Buty Prabos Greyman High

2024-12-03

Czy buty przeznaczone dla wojska i służb mundurowych mogą być przydatne dla Miejskiego Komandosa oraz Strzelca Hobbysty ? Czy mimo że są czarne, to i tak mogą się…

Grand Power ARAQ – nowe połączenie AR i AK

2024-12-02

Redakcja Magazynu Militarnego MILMAG odwiedziła siedzibę Grand Power na Słowacji, aby sprawdzić najnowsze konstrukcje strzeleckie producenta – wśród nich ARAQ, karabinek…

Ignis – pierwsza polska misja na Międzynarodową Stację Kosmiczną

2024-12-02

„Ignis”, czyli „ogień” – to oficjalna nazwa polskiej misji technologiczno-naukowej na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Dziś w Centrum Nauki Kopernik, przedstawiono nie tylko oficjalną nazwę misji,…

Airbus dostarczy W. Brytanii modemy łącznościowe do satelitów Skynet

2024-11-26

Airbus Defence and Space zawarł z Ministerstwem Obrony Wielkiej Brytanii kontrakt na dostawę nowej generacji modemów do montażu w konstelacji satelitów łącznościowych Skynet.

Siedemdziesiąty siódmy pakiet amerykańskiej pomocy wojskowej Ukrainie

2024-12-03

Departament Obrony USA ogłosił dziewiętnasty w tym roku (a 77. z kolei) i osiemnasty w ramach nowej ustawy pakiet pomocy wojskowej walczącej Ukrainie o wartości 725…

Stan wojenny w Korei Południowej

2024-12-03

Prezydent Republiki Korei Yoon Suk-yeol niespodziewanie ogłosił wprowadzenie stanu wojennego na terytorium całego kraju, oskarżając opozycję o działania na rzecz Korei Północnej, w celu…

Policyjne śmigłowce S-70i Black Hawk International w komplecie

2024-12-03

Polska Policja oficjalnie przyjęła ostatni wielozadaniowy śmigłowiec S-70i Black Hawk zakupiony w ramach podpisanej w 2022 roku trójstronnej umowy pomiędzy Komendantem Głównym…

NODE COMUNICATION SYSTEM od Blerton Moss

2024-12-03

Firma Blerton Moss wprowadza na rynek Polski i Europejski nowe rozwiązanie komunikacyjne drugiej generacji w postaci urządzenia NODE od SOMEWEAR LABS, firmy powstałej w 2017…

Policyjne śmigłowce S-70i Black Hawk International w komplecie

2024-12-03

Polska Policja oficjalnie przyjęła ostatni wielozadaniowy śmigłowiec S-70i Black Hawk zakupiony w ramach podpisanej w 2022 roku trójstronnej umowy pomiędzy Komendantem Głównym…

Początek dostaw Airbus H145 do MSW Francji

2024-11-29

Europejska spółka Airbus Helicopters przekazała pierwszy z 42 lekkich dwusilnikowych śmigłowców wielozadaniowych H145 francuskiemu Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Terytoriów Zamorskich.

Siedemdziesiąty siódmy pakiet amerykańskiej pomocy wojskowej Ukrainie

2024-12-03

Departament Obrony USA ogłosił dziewiętnasty w tym roku (a 77. z kolei) i osiemnasty w ramach nowej ustawy pakiet pomocy wojskowej walczącej Ukrainie o wartości 725…

Grudniowe zakupy Jednostki Wojskowej GROM

2024-12-03

Jednostka Wojskowa GROM opublikowała informacje z rozstrzygnięcia przetargu na zakup środków bojowych różnego przeznaczenia, podzielonego na szesnaście części.

Dodatkowe wyposażenie dla indyjskich MH-60R Seahawk

2024-12-03

Departament Stanu USA wydał zgodę na potencjalną sprzedaż do Republiki Indii pakietu wyposażenia dodatkowego do wcześniej zamówionych morskich śmigłowców wielozadaniowych MH-60R Seahawk.

Siedemdziesiąty siódmy pakiet amerykańskiej pomocy wojskowej Ukrainie

2024-12-03

Departament Obrony USA ogłosił dziewiętnasty w tym roku (a 77. z kolei) i osiemnasty w ramach nowej ustawy pakiet pomocy wojskowej walczącej Ukrainie o wartości 725…

MILMAG zaprasza na Konferencję na temat obrony cywilnej Instytutu Studiów Strategicznych

2024-11-26

Miło nam poinformować, że Magazyn Militarny MILMAG objął patronat medialny nad Konferencją Protecting Our Citizens: Comparative Insights into European Civil Defence Systems,…

GEF’25: Wystawa wiedzy specjalistycznej i innowacji w dziedzinie bezpieczeństwa w Ankarze

2024-11-25

Międzynarodowe Targi Bezpieczeństwa i Obrony (IGEF’25) odbędą się w Centrum Kongresowo-Wystawienniczym ATO w Ankarze, gromadząc przedstawicieli sektora publicznego i prywatnego z całego świata w celu dyskusji,…

Shooting

Helikon-Tex – nowa kolekcja SAR dla ratowników

2024-12-03

Helikon-Tex wprowadza do oferty zapowiadaną na targach IWA OutdoorClassics 2024 kolekcję wyposażenia SAR dla ratowników medycznych. W jej skład wchodzi kamizelka z systemem taśm…

TEST: Buty Prabos Greyman High

2024-12-03

Czy buty przeznaczone dla wojska i służb mundurowych mogą być przydatne dla Miejskiego Komandosa oraz Strzelca Hobbysty ? Czy mimo że są czarne, to i tak mogą się…

Stroimy szafę z Manufakturą Plastiku

2024-12-02

Twierdziłem, że będę posiadał 3 sztuki broni, jako że pozwolenie do celów sportowych wskazuje nam trzy kategorie broni, czyli pistolet, karabinek i strzelba. No to Panie,…

Black Friday w sklepie Milicon

2024-11-30

Z okazji Black Friday, sklep Milicon z Wólki Radzymińskiej ogłosił, że do poniedziałku 2 grudnia rabaty na niektóre produkty sięgają nawet 55%.

Grand Power ARAQ – nowe połączenie AR i AK

2024-12-02

Redakcja Magazynu Militarnego MILMAG odwiedziła siedzibę Grand Power na Słowacji, aby sprawdzić najnowsze konstrukcje strzeleckie producenta – wśród nich ARAQ, karabinek…

Black Friday w sklepie Milicon

2024-11-30

Z okazji Black Friday, sklep Milicon z Wólki Radzymińskiej ogłosił, że do poniedziałku 2 grudnia rabaty na niektóre produkty sięgają nawet 55%.

Stroimy szafę z Manufakturą Plastiku

2024-12-02

Twierdziłem, że będę posiadał 3 sztuki broni, jako że pozwolenie do celów sportowych wskazuje nam trzy kategorie broni, czyli pistolet, karabinek i strzelba. No to Panie,…

Szkolenie Team99 Academy poziom LVL3, czyli balistyka zewnętrzna w teorii i praktyce

2024-12-01

W dniach 22 i 23 listopada br. Team99 Academy zorganizowała trzeci etap nauki strzelania dalekodystansowego. Tym razem zajęcia praktyczne odbyły się na strzelnicy w Skarżysku-Kamiennej.

Helikon-Tex – nowa kolekcja SAR dla ratowników

2024-12-03

Helikon-Tex wprowadza do oferty zapowiadaną na targach IWA OutdoorClassics 2024 kolekcję wyposażenia SAR dla ratowników medycznych. W jej skład wchodzi kamizelka z systemem taśm…

TEST: Buty Prabos Greyman High

2024-12-03

Czy buty przeznaczone dla wojska i służb mundurowych mogą być przydatne dla Miejskiego Komandosa oraz Strzelca Hobbysty ? Czy mimo że są czarne, to i tak mogą się…

Ruger 10/22 Carbine – zabawa dla całej rodziny

2024-11-25

Pewien działacz PZSS tłumaczył mi kiedyś, że strzelanie to poważny sport dla poważnych zawodników i należy go traktować poważnie. A kto poważnym zawodnikiem nie jest,…

Konfigurujemy plate carrier – FCPC od Ferro Concept

2024-11-04

Trzecia zasada dynamiki Newtona mówi, że każda akcja wywołuje reakcje. Obserwujemy to dosłownie wszędzie. Jednym w tego przykładów jest ewolucja broni i środków ochrony.…

Ankieta dotycząca zmiany w Ustawie o Broni i Amunicji

2024-11-14

Na stronie Sejmu rozpoczęto konsultację w sprawie poselskiego projektu zmianie ustawy o broni i amunicji. Proponowane zmiany obejmują zwiększenia częstotliwości odbywania okresowych badań lekarskich…

Zakaz noszenia broni w dniu 11 listopada w Warszawie

2024-11-07

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji wprowadza czasowy zakaz noszenia broni lub przemieszczania jej w stanie rozładowanym na obszarze miasta stołecznego Warszawa w dniu 11…

TEST: Buty Prabos Greyman High

2024-12-03

Czy buty przeznaczone dla wojska i służb mundurowych mogą być przydatne dla Miejskiego Komandosa oraz Strzelca Hobbysty ? Czy mimo że są czarne, to i tak mogą się…

buty prabos striker high z profilu

Buty Prabos Striker High – awangardowy but wojskowy

2024-11-28

Lato tego roku dopisało, upały dały się znać wcześniej niż zazwyczaj. Już przy pierwszych ciepłych dniach wielu osobom mogły zacząć…

Szkolenie Team99 Academy poziom LVL3, czyli balistyka zewnętrzna w teorii i praktyce

2024-12-01

W dniach 22 i 23 listopada br. Team99 Academy zorganizowała trzeci etap nauki strzelania dalekodystansowego. Tym razem zajęcia praktyczne odbyły się na strzelnicy w Skarżysku-Kamiennej.

Black Friday w Kolba.pl – codziennie nowe promocje

2024-11-26

Na Kolba.pl obowiązują zniżki w ramach Black Days – codziennie nowe produkty ze zniżkami nawet do -80%. Oprócz tego, w piątek 29 listopada w salonie w Czeladzi…

Adventure

Liofilizowane desery od LYO

2024-12-03

W góry zawsze warto zabrać ze sobą coś słodkiego. Może to być dla nas nagroda, pocieszenie, albo po prostu zapas kalorii, kiedy ich potrzeba. W moim…

buty prabos striker high z profilu

Buty Prabos Striker High – awangardowy but wojskowy

2024-11-28

Lato tego roku dopisało, upały dały się znać wcześniej niż zazwyczaj. Już przy pierwszych ciepłych dniach wielu osobom mogły zacząć…

Rąbać, łupać, strugać, wbijać, czyli siekiera w terenie. „Toporny” poradnik dla bezpieczeństwa i spokoju ducha

2024-10-21

„Tylko niech im pan nie daje siekier do ręki!” To zdanie słyszę często, kiedy rozpoczynam zajęcia terenowe, nieważne czy z młodzieżą, czy z dorosłymi. Narzędzia do rąbania wzbudzają lęk,…

Elementarz preppersa: zapasy żywności

2024-09-21

Prepping to „hobby” tak wielowątkowe, że chyba nie ma na tym świecie arcymistrza, który opanowałby wszystkie powiązane z nim umiejętności. Jednak niektóre z zagadnień preppingu są absolutnie kluczowe.…

Lekkie chest rigi 5.11 Tactical

2024-11-07

Niewątpliwie przyczyna takiej popularności chest rigów są zalety w postaci małej wagi, niekrępowania ruchów, braku powiększenia sylwetki – jak to ma miejsce…

Pożar lub powódź. Jak skompletować miejski plecak ucieczkowy?

2024-09-10

W sytuacji zagrożenia życia, zdenerwowaniu i w pośpiechu nie ma czasu na wątpliwości przy pakowaniu dobytku. Aby uniknąć nieprzyjemności, warto być przygotowanym na szybką ewakuację zawczasu.…

buty prabos striker high z profilu

Buty Prabos Striker High – awangardowy but wojskowy

2024-11-28

Lato tego roku dopisało, upały dały się znać wcześniej niż zazwyczaj. Już przy pierwszych ciepłych dniach wielu osobom mogły zacząć…

Ocieplana koszula Helikon-Tex Warden już dostępna

2024-11-09

Ocieplana koszula Warden to kolejna nowość Helikon-Tex z IWA 2023 która trafia na sklepowe półki. Wykonana z szybkoschnących materiałów syntetycznych, wyposażona jest w cienkie ocieplenie i łącznie…

Swarovski BP24: plecak do podglądania natury

2024-07-03

„– Stary, mam plecak Swarovskiego! – Z diamentów? – Nie no, naprawdę Swarovskiego. Taki na optykę! – Ale jak to? Tego od pierścionków i kolczyków?”. Tak w większości…

O tym, jak era zupek chińskich odeszła do lamusa: testy żywności Lyofood

2024-06-13

Z pewną dozą wzruszenia wspominam swoje pierwsze trekkingi po górach, kiedy to jako prowiant do plecaka najczęściej wybierało się zupki chińskie, chleb, paprykarz szczeciński…

Swarovski BP24: plecak do podglądania natury

2024-07-03

„– Stary, mam plecak Swarovskiego! – Z diamentów? – Nie no, naprawdę Swarovskiego. Taki na optykę! – Ale jak to? Tego od pierścionków i kolczyków?”. Tak w większości…

O tym, jak era zupek chińskich odeszła do lamusa: testy żywności Lyofood

2024-06-13

Z pewną dozą wzruszenia wspominam swoje pierwsze trekkingi po górach, kiedy to jako prowiant do plecaka najczęściej wybierało się zupki chińskie, chleb, paprykarz szczeciński…

Krakowski Festiwal Górski 2024 – najważniejsze informacje

2024-11-07

Krakowski Festiwal Górski odbędzie się w dniach 7-8 grudnia 2024 roku w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Jak co roku w programie wiele atrakcji,…

Czyszczenie broni na konferencji Środki Smarowe 2024

2024-11-07

14–16 października 2024 w Zakopanem miała miejsce XIV edycja Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Technicznej „Środki Smarowe 2024, organizowana przez Instytut Nafty i Gazu – Państwowy…

„Silniki F100 mają przed sobą dalsze 50 lat eksploatacji”

Jesteśmy największym pracodawcą w branży lotniczej w Polsce. Koncern RTX zapewnia ok. 25% zatrudnienia w tym sektorze i generuje 30% jego przychodów. To imponujące dane statystyczne. Wszystkie silniki dla polskich F-16 zostały wyprodukowane przez polskie zakłady rękami polskich pracowników dla polskich Sił Powietrznych – mówi Josh Goodman, Senior Director programu silnika F100 w koncernie Pratt & Whitney w rozmowie z Grzegorzem Sobczakiem.

Silniki Pratt & Whitney rodziny F100 są produkowane od wielu lat. Jaka jest obecnie pozycja rynkowa tego zespołu napędowego?

Silniki F100 mają obecnie ugruntowaną pozycję rynkową. W tym roku świętowaliśmy 50. rocznicę pierwszego lotu samolotu F-16 wyposażonego w silnik z rodziny F100. Lot miał miejsce w 1974 roku. Dwa lata temu świętowaliśmy 50. rocznicę pierwszego lotu samolotu F-15 również wyposażonego w silnik F100. W tym samym roku uzyskaliśmy nalot 30 mln godzin dla silnika F100. To znaczące osiągnięcie dla naszego silnika. Według statystyk US Air Force silnik F100 jest najbezpieczniejszym silnikiem IV generacji użytkowanym w samolotach jednosilnikowych tej formacji. Obecnie znacząco wydłużyliśmy okresy między planowymi remontami silników dzięki uzyskiwanym doskonałym wynikom niezawodności pracy.

Josh Goodman, Senior Director programu
silnika F100 w koncernie Pratt & Whitney

Silniki F100 są ciągle w produkcji. Nasze linie produkcyjne opuszczają zupełnie nowe egzemplarze. Są to silniki zapasowe dla samolotów, znajdujących się w użyciu, ale także nowe silniki dla nowych samolotów.
Żeby podkreślić miejsce silników F100 na rynku warto wspomnieć, ze są to jedyne silniki IV generacji, wykorzystujące technologie opracowane dla silników V generacji. Jest to dla przykładu optymalizacja termodynamiczna pracy silnika, nowoczesne rozwiązania w zakresie chłodzenia łopatek turbiny, czy zaawansowane systemy prognozujące stopień zużycia silnika. Pozwala to lepiej rozpoznać i zoptymalizować osiągi silnika, a także zwiększyć efektywność jego eksploatacji.

Warto podkreślić, że 2/3 światowej floty samolotów F-16 jest napędzana silnikami F100, podobnie jak 3/4 światowej floty samolotów F-15.

Wyprodukowaliśmy 7300 silników od 1972 roku, dziś w eksploatacji znajduje się 3400 silników F100, a my kontynuujemy produkcję nowych egzemplarzy.


Silnik dwuprzepływowy Pratt & Whitney F100 podczas prób na hamowni

Czy, biorąc pod uwagę kilka dekad użytkowania, silniki F100 mają przed sobą perspektywy utrzymania udziału w rynku?

W stosunku do innych silników IV generacji, silniki rodziny F100 mają lepszy stosunek ciągu do masy, co uważam za bardzo istotną cechę. Ponadto architektura silnika F100 – mam na myśli stopień dwuprzepływowości, a co za tym idzie wielkość rdzenia silnika – daje temu silnikowi dodatkowe możliwości. Tak więc dziś konstrukcja silnika F100 nawet bez żadnych modernizacji pozwala na zwiększenie strumienia powietrza upustowego, jak również zwiększenie mocy dostarczanej przez przekładnie do agregatów silnika. Jest to bardzo istotna cecha w przypadku najnowszych konstrukcji samolotów bojowych ze względu na nieustanną potrzebę chłodzenia coraz większej liczby zaawansowanych urządzeń elektronicznych na pokładzie, czy zapotrzebowanie na energię elektryczną. Dlatego uważam, że silnik F100 pozostanie ważną konstrukcją przez następne 50 lat!

Czy w rywalizacji z konkurencją, mimo tak długiego okresu użytkowania, konstrukcja silnika F100 daje możliwości dalszego rozwoju, poprawy osiągów, dalszego zwiększenia niezawodności itp.?

W przypadku modernizacji silnika F100 mówimy o dwóch poziomach, na których ma się ona dokonać. Pierwszym z nich jest poziom komponentów silnika, a drugi to poziom systemów. W przypadku komponentów program modernizacji realizujemy każdego dnia. Analizujemy pojedyncze części i zastanawiamy się, jak możemy je udoskonalić aby zoptymalizować osiągi i uczynić ich eksploatację bardziej efektywną. W ten sposób możemy poprawiać osiągi silnika, czy bezpieczeństwo jego użytkowania. Jeśli więc popatrzymy na poszczególne sekcje silnika i jego podzespoły, mogę powiedzieć, że modernizacja jest nieustająca.
W drugim przypadku, czyli na poziomie systemów możemy dokonać znacznie więcej. To jednak wymaga prowadzenia programów rozwojowych. Możemy zwiększyć siłę ciągu silnika, zwiększyć zasięg lotu, możemy zwiększyć ilość powietrza upustowego, czy wreszcie moc jaką możemy dostarczyć z silnika poprzez przekładnie do agregatów pokładowych. Możemy tego dokonać przez udoskonalanie silnika właśnie na poziomie systemów. W tym obszarze mamy szerokie perspektywy rozwoju.

Chciałbym podkreślić, że w obecnej konfiguracji silnik F100 ma duże możliwości rozwoju. Jego potencjał wykracza poza aktualne programy rozwojowe. Dla przykładu na płatowcu F-15EX może dać lepszy stosunek siły ciągu do masy, pozwala uzyskać dodatkowy udźwig, a także zapewnić większą efektywność zużycia paliwa nawet przy obecnej konfiguracji. Dalej, prowadząc programy rozwojowe możemy zwiększać ciąg, ilość dostępnego powietrza upustowego, czy większą moc przeznaczoną do napędu agregatów dając samolotowi większe możliwości.

Czy w najbliższej przyszłości silniki F100 będą montowane w nowo powstających projektach samolotów?

Oczywiście, że tak. Czy słyszeliście o programie Hermeus? To program znajdujący się na wczesnym etapie. W jego ramach rozwijane są dwa projekty samolotów naddźwiękowych Quarterhorse i Darkhorse, oba będą napędzane silnikiem F100. Misją programu Hermeus jest doprowadzenie do realizacji kombinowanego systemu napędowego. Jest to połączenie silnika F100 z silnikiem strumieniowym ram-jet. Koncepcja jest taka aby silnik F100 napędzał samolot do prędkości pomiędzy liczbą Macha Ma = 2 i Ma = 3, a przy większej prędkości napęd ma przejąć silnik strumieniowy, który ma pozwolić osiągnąć liczbę Macha Ma = 5.

Duża niezawodność i efektywność sprawiają, że silnik F100 jest doskonałym wyborem jako sekcja turbowentylatorowa tego hybrydowego systemu napędowego. Największym wyzwaniem jest przejście w tryb napędzania silnikiem strumieniowym. Oznacza to, że inżynierowie z Hermeusa nie obawiają się o osiągnięcie liczby Macha Ma = 2 lub Ma = 3, jednak wyzwaniem będzie osiągnięcie liczby Macha Ma = 5 poprzez łagodne przejście z napędu turbowentylatorowego na strumieniowy. Konieczna jest integracja obu napędów. Ta współpraca jest bardzo interesująca z naszego punktu widzenia i oczekujemy z dużym zainteresowaniem wyników programu Hermeus. Będą to nowe możliwości dla lotnictwa wojskowego jak na przykład zadania rozpoznawcze itp. ale jest również wizja zastosowania napędu w lotnictwie komercyjnym.
Napęd strumieniowy jest opracowywany samodzielnie przez inżynierów programu Hermeus (Hermeus Corporation buduje ośrodek testów hipersonicznych HEAT).


Wszystkie polskie samoloty F-16 są napędzane silnikami Pratt & Whitney F100, podobnie jak 2/3 całej światowej floty tego typu samolotów

Jak wygląda działalność Pratt & Whitney w Polsce? Wspominał Pan we wcześniejszych wypowiedziach, że istniejecie na polskim rynku od 48 lat.

Tak, to prawda. Jesteśmy obecni w Polsce od 48 lat. Warto podkreślić, że zatrudniamy w Polsce ok. 6200 pracowników. Jak wspomniałem wcześniej, RTX zatrudnia 25% ogólnej liczby pracowników w przemyśle lotniczym w Polsce i odpowiada za 30% przychodów w tym sektorze przemysłu. To imponujące liczby. Wszystkie silniki dla polskich F-16 zostały wyprodukowane przez polskie zakłady rękami polskich pracowników dla polskich Sił Powietrznych.

Jesteśmy naprawdę dumni z naszej działalności w Polsce. Jesteśmy także zadowoleni z możliwości, osiągnięć oraz zdolności produkcyjnych jakie mają polskie zakłady Pratt & Whitney (Pratt & Whitney dostarczyła pierwszy z nowej partii silników dla polskich F-16).

Czym dziś żyje zakład Pratt & Whitney w Rzeszowie?

Od momentu włączenia zakładów w Rzeszowie do rodziny Pratt & Whitney są one cały czas rozwijane. Powstają w nim coraz bardziej zaawansowane części do silników. W tej grupie znajdują się krytyczne części wirujące. Z punktu widzenia bezpieczeństwa lotu, części te są najbardziej wymagające pod względem produkcji. Zakład w Rzeszowie produkuje te części nie tylko dla polskich F-16, ale także do nowych silników, które napędzają samoloty na całym świecie. Części te są także wykorzystywane w naszym łańcuchu wsparcia eksploatacji floty samolotów napędzanych naszymi silnikami na całym świecie. Z całą stanowczością mogę powiedzieć, że rzeszowski zakład ma istotny wkład w tym obszarze.

W latach 2005-2008 pracownicy P&W Rzeszów dostarczyli 48 kompletnych silników F100. W chwili obecnej nasze zakłady w Polsce nadal produkują podzespoły do silników F100, w tym korpus turbiny, a także dyski i uszczelnienia sekcji sprężarki oraz turbiny.

Teraz pytanie o inny z silników Pratt & Whitney. Chodzi o silnik F135 wykorzystywany w samolotach F-35, w tym także polskich samolotach tego typu. Czy polski zakład Pratt & Whitney jest zaangażowany w produkcję tych jednostek napędowych?

Tak, nasz polski zakład w Rzeszowie jest zaangażowany w produkcję elementów do silników F135. W Polsce powstają główne elementy korpusu silnika i części podzespołów wirujących (RTX z wieloletnimi umowami na wsparcie silników P&W F135, Modernizacja rdzenia silnika P&W F135 w toku).

Samoloty F-35, w tym produkowane właśnie egzemplarze dla polskich Sił Powietrznych są napędzane silnikami Pratt & Whitney F135 / Zdjęcia: RTX

Wróćmy jednak do silników F100. Pojawiają się nowi użytkownicy samolotów F-16, które będą napędzane silnikami F100, w tym nowi użytkownicy w naszym regionie, jak np. Słowacja. Czy możliwe jest włączenie polskich zdolności remontowych i produkcyjnych do wsparcia eksploatacji silników F100 właśnie w tych państwach?

Dziękuję za to pytanie. Taka współpraca jest możliwa. Nasz program wsparcia eksploatacji silników F100 jest bardzo elastyczny. W dużej mierze to odbiorca końcowy formułuje oczekiwania w zakresie wsparcia eksploatacji. Czasem oczekuje on włączenia własnych zakładów, a czasem decyduje się na większy stopień zewnętrznego wsparcia technicznego – zakładów Pratt & Whitney lub strony trzeciej.

To, co najbardziej cenię w naszej działalności to zaspokajanie potrzeb naszych klientów, niezależnie od tego, gdzie jesteśmy i jak chcą oni obsługiwać nasze silniki.

Czy istnieje możliwość większego zaangażowania polskiego przemysłu w utrzymanie eksploatacji silników F100?

Jeśli chodzi o potencjalny zakup przez Polskę samolotów F-15EX, możemy zwiększyć zdolności obsługi technicznej tych samolotów poprzez obsługę oraz remonty silników F100 w Polsce. Obecnie w Polsce prowadzona jest obsługa części podzespołów silników F100. Polski przemysł może więc przy tej okazji zwiększyć swoje zdolności w zakresie pełnej obsługi technicznej tych silników. Będzie to zależne od regionalnej geopolityki firmy i zdolności do inwestowania w ten potencjał przemysłowy.

Istnieje również możliwość eksportowania przez Polskę usług w zakresie wsparcia technicznego eksploatacji silników F100 (MSPO 2024: Boeing pogłębia partnerstwo z polskim przemysłem ws. F-15EX).

Dziękuję za rozmowę.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X