Defence & Space

Początek budowy Burzy, drugiej fregaty typu Miecznik

Dziś, 5 maja 2025 roku, odbyła się uroczystość pierwszego cięcia blach dla drugiej fregaty wielozadaniowej projektu 106 budowanej w ramach programu pod kryptonimem…

2025-05-05 | Przemysław Gurgurewicz | 6 minut

USA: Test pocisku hipersonicznego CPS

Amerykańska Marynarka Wojenna przeprowadziła pierwszy test pocisku hipersonicznego CPS (Conventional Prompt Strike), który ma trafić na uzbrojenie okrętów podwodnych i nawodnych.

2025-05-05 | Rafał Muczyński | 3 minuty

Iberyjski blackout: Czy Polska jest gotowa na podobny scenariusz?

Blackout na Półwyspie Iberyjskim wywołał kilka nieśmiałych pytań, czy Polska jest bezpieczna w przypadku awarii sieci energetycznej. Pytanie o tyle zasadne, że dziwić może jak…

2025-05-02 | Sławek Zagórski | 7 minut

Zakaz fotografowania. A na co to komu potrzebne?

Od 17 kwietnia 2025 roku Polska oficjalnie przeszła w tryb „tu nie wolno robić zdjęć”. Nowe przepisy o zakazie fotografowania wybranych obiektów, w założeniu mające…

2025-04-25 | Sławek Zagórski | 6 minut

Iberyjski blackout: Czy Polska jest gotowa na podobny scenariusz?

Blackout na Półwyspie Iberyjskim wywołał kilka nieśmiałych pytań, czy Polska jest bezpieczna w przypadku awarii sieci energetycznej. Pytanie o tyle zasadne, że dziwić może jak…

2025-05-02 | Sławek Zagórski | 7 minut

Rohde & Schwarz wzmacnia zdolności monitorowania spektrum dla wojska

Rohde & Schwarz rozwija swoje portfolio systemów monitorowania spektrum dla wojska, wprowadzając łatwe do rozmieszczenia zestawy, zaprojektowane, aby pomóc siłom zbrojnym…

2025-04-21 | Redakcja | 3 minuty

Jak Pierwsza Wojna Światowa kształtowała obraz Drugiej? Technologia i inne wynalazki

Trudno jest w pełni zrozumieć przebieg i obraz Drugiej Wojny Światowej, jeżeli nie wie się nic o Pierwszej. Bo to właśnie lata Wielkiej Wojny doprowadziły…

2025-04-20 | Tomasz Świątkowski | 12 minut

Karabinek 762 S Beryl ponownie dostępny w Fabryce Broni Łucznik-Radom

Wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Fabryka Broni Łucznik-Radom poinformowała, że karabinek samopowtarzalny 762 S Beryl, zasilany nabojem pośrednim 7,62 mm x…

2025-04-17 | Redakcja | 2 minuty

Budowa stacji naziemnej systemu wczesnego ostrzegania na Guam

Departament Obrony USA udzielił zamówień trzem podmiotom w ramach budowy stacji naziemnej Relay Ground Station-Asia satelitarnego systemów wczesnego ostrzegania SBIRS i NG-OPIR…

2025-04-25 | Rafał Muczyński | 3 minuty

Creotech Instruments zbuduje narodową konstelację satelitarną CAMILA

Polska spółka Creotech Instruments podpisała umowę z Europejską Agencją Kosmiczną ESA na budowę narodowej konstelacji co najmniej trzech satelitów obserwacyjnych w ramach projektu…

2025-04-15 | Redakcja | 4 minuty

Iberyjski blackout: Czy Polska jest gotowa na podobny scenariusz?

Blackout na Półwyspie Iberyjskim wywołał kilka nieśmiałych pytań, czy Polska jest bezpieczna w przypadku awarii sieci energetycznej. Pytanie o tyle zasadne, że dziwić może jak…

2025-05-02 | Sławek Zagórski | 7 minut

F-16 na części z USA do Ukrainy?

Zgodnie z doniesieniami, 26 kwietnia br. z USA na pokładzie ukraińskiego samolotu transportowego An-124 Rusłan, przetransportowano do Rzeszowa nielotne egzemplarze samolotów wielozadaniowych F-16.

2025-04-30 | Rafał Muczyński | 5 minut

Początek budowy Burzy, drugiej fregaty typu Miecznik

Dziś, 5 maja 2025 roku, odbyła się uroczystość pierwszego cięcia blach dla drugiej fregaty wielozadaniowej projektu 106 budowanej w ramach programu pod kryptonimem…

2025-05-05 | Przemysław Gurgurewicz | 6 minut

Pierwsze tysiące sztuk amunicji 155 mm zeszły z linii produkcyjnych Mesko. Cel: 150 tysięcy pocisków rocznie

Wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), spółka Mesko ze Skarżyska-Kamiennej realizuje strategiczną inwestycję w Kraśniku, której celem jest zwiększenie zdolności produkcyjnych spółki do 150…

2025-05-05 | Redakcja | 5 minut

Nielegalna migracja do Europy w pierwszym kwartale 2025

Europejska Agencja Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex) opublikowała statystyki dotyczące prób nielegalnego przekroczenia zewnętrznych granic UE w pierwszym kwartale bieżącego roku.

2025-05-05 | Redakcja | 4 minuty

Awanse generalskie w Siłach Zbrojnych RP, Straży Granicznej oraz Państwowej Straży Pożarnej

Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda, postanowieniami z dnia 22 kwietnia 2025, mianował na stopnie generalskie czternastu oficerów Wojska Polskiego, dwóch oficerów Straży…

2025-04-24 | Redakcja | 3 minuty

Początek budowy Burzy, drugiej fregaty typu Miecznik

Dziś, 5 maja 2025 roku, odbyła się uroczystość pierwszego cięcia blach dla drugiej fregaty wielozadaniowej projektu 106 budowanej w ramach programu pod kryptonimem…

2025-05-05 | Przemysław Gurgurewicz | 6 minut

USA: Test pocisku hipersonicznego CPS

Amerykańska Marynarka Wojenna przeprowadziła pierwszy test pocisku hipersonicznego CPS (Conventional Prompt Strike), który ma trafić na uzbrojenie okrętów podwodnych i nawodnych.

2025-05-05 | Rafał Muczyński | 3 minuty

Początek budowy Burzy, drugiej fregaty typu Miecznik

Dziś, 5 maja 2025 roku, odbyła się uroczystość pierwszego cięcia blach dla drugiej fregaty wielozadaniowej projektu 106 budowanej w ramach programu pod kryptonimem…

2025-05-05 | Przemysław Gurgurewicz | 6 minut

USA: Test pocisku hipersonicznego CPS

Amerykańska Marynarka Wojenna przeprowadziła pierwszy test pocisku hipersonicznego CPS (Conventional Prompt Strike), który ma trafić na uzbrojenie okrętów podwodnych i nawodnych.

2025-05-05 | Rafał Muczyński | 3 minuty

Szef MON na forum Przyszłości Gdyni i Pomorza

Wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz wziął udział w Gdyni w konferencji poświęconej nowoczesnemu spojrzeniu na rozwój Pomorza i jego strategiczną rolę w gospodarce oraz bezpieczeństwie…

2025-05-05 | Redakcja | 4 minuty

Relacja z pokazów lotniczych SUN 'n FUN Aerospace Expo 2025

Redakcja Portalu MILMAG zaprasza na relację fotograficzną z jednych z największych pokazów lotniczych w USA – SUN 'n FUN Aerospace Expo 2025, które odbyły…

2025-05-02 | Michał Adamowski | 5 minut
Shooting

Relacja | Festiwal Aktywności Strzeleckich & Hunt Expo 2025

Redakcja Magazynu Militarnego MILMAG zaprasza do zapoznania się z krótką relacją z Festiwalu Aktywności Strzeleckich (FAST) oraz targów Hunt Expo, które odbyły się w dniach…

2025-05-03 | Redakcja | 4 minuty

Okulary Leupold Daylight Max – Wyraźny obraz w ciemny dzień?

Leupold wprowadza do oferty nową linię okularów do sportu, strzelectwa i aktywności terenowych. Wyróżniać ma je technologia Daylight Max, która zapewniać ma wyraźny obraz…

2025-04-30 | Michał Ihnatów | 2 minuty

B5 Systems – kompaktowe kolby Sierra K oraz chwyty 22K

B5 Systems, producent akcesoriów do broni palnej, wprowadza do oferty kompaktowe kolby Sierra oraz chwyty pistoletowe P-Grip 22K do platformy AR-15.

2025-04-30 | Michał Ihnatów | 3 minuty

Magpul UCS — uniwersalna kolba na szynę Picatinny

Magpul wprowadza do oferty uniwersalna kolbę UCS, która może zostać zamocowana na każdym karabinku, którego komora zamkowa/spustowa kończy się pionowym odcinkiem szyny Picatinny.

2025-04-25 | Michał Ihnatów | 2 minuty

Henry SPD HUSH, czyli nowoczesne lewary

Henry wprowadza do oferty linię karabinów dźwigniowych SPD Hush, zaprojektowanych z myślą o niskiej masie i możliwości wytłumienia. Konstrukcje, w których wykorzystano lufy z włókna węglowego, stanowią…

2025-04-30 | Michał Ihnatów | 3 minuty

Grand Power z ofertą dla służb mundurowych

Prawdopodobnie większość asortymentu oferowanego przez Grand Power znajdzie swoje miejsce na rynku cywilnym, jednak pewna jego część powstała specjalnie z myślą o siłach zbrojnych.…

2025-04-30 | Michał Ihnatów | 2 minuty

Strzelectwo od podstaw cz. 3 – Od egzaminu po WPA

Egzamin na patent strzelecki mamy już za sobą? Świetnie, ale droga do pozwolenia na broń jest długa. Biorąc pod uwagę czas, wysiłek i poniesione koszty, nie jesteśmy jeszcze…

2025-04-30 | Tomasz Karasiński | 21 minut

Wszystko o gwizdkach — Urządzenia wylotowe w broni palnej

A co by było, gdyby gazy wylotowe mogły jeszcze wykonać dla nas jakąś robotę? Niosą przecież sporą energię, która marnuje się, a nawet działa na niekorzyść…

2025-04-21 | Tomasz Karasiński | 32 minuty

Okulary Leupold Daylight Max – Wyraźny obraz w ciemny dzień?

Leupold wprowadza do oferty nową linię okularów do sportu, strzelectwa i aktywności terenowych. Wyróżniać ma je technologia Daylight Max, która zapewniać ma wyraźny obraz…

2025-04-30 | Michał Ihnatów | 2 minuty

Helikon-Tex Ambush — Wojskowy plecak w cywilu

Gdy do zrecenzowania otrzymałem plecak Ambush, nie do końca wiedziałem, co z nim zrobić. W końcu jest to wojskowy model przeznaczony na krótkie patrole. A z wojskiem wspólnego mam tyle,…

2025-04-29 | Michał Ihnatów | 1 minut

Strzelectwo od podstaw cz. 3 – Od egzaminu po WPA

Egzamin na patent strzelecki mamy już za sobą? Świetnie, ale droga do pozwolenia na broń jest długa. Biorąc pod uwagę czas, wysiłek i poniesione koszty, nie jesteśmy jeszcze…

2025-04-30 | Tomasz Karasiński | 21 minut

Wszystko o gwizdkach — Urządzenia wylotowe w broni palnej

A co by było, gdyby gazy wylotowe mogły jeszcze wykonać dla nas jakąś robotę? Niosą przecież sporą energię, która marnuje się, a nawet działa na niekorzyść…

2025-04-21 | Tomasz Karasiński | 32 minuty

Strzelectwo od podstaw cz. 3 – Od egzaminu po WPA

Egzamin na patent strzelecki mamy już za sobą? Świetnie, ale droga do pozwolenia na broń jest długa. Biorąc pod uwagę czas, wysiłek i poniesione koszty, nie jesteśmy jeszcze…

2025-04-30 | Tomasz Karasiński | 21 minut

Czasowy zakaz noszenia broni na obszarze miasta Gniezno

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji wprowadza zakaz noszenia lub przemieszczania w stanie rozładowanym wszelkiego rodzaju broni na obszarze miasta Gniezna w dniu 25 kwietnia…

2025-04-25 | Michał Ihnatów | 2 minuty

Fix It Sticks – The Works: Narzędziowy zestaw klasy premium

W świecie strzelectwa niezawodność to nie luksus – to konieczność. Bez względu na to, czy jesteś operatorem, myśliwym w terenie, czy pasjonatem precyzyjnego strzelania, jedno pozostaje niezmienne: dobrze utrzymana…

2025-04-29 | Mateusz Zydroń | 13 minut

Helikon-Tex Ambush — Wojskowy plecak w cywilu

Gdy do zrecenzowania otrzymałem plecak Ambush, nie do końca wiedziałem, co z nim zrobić. W końcu jest to wojskowy model przeznaczony na krótkie patrole. A z wojskiem wspólnego mam tyle,…

2025-04-29 | Michał Ihnatów | 1 minut

Relacja | Festiwal Aktywności Strzeleckich & Hunt Expo 2025

Redakcja Magazynu Militarnego MILMAG zaprasza do zapoznania się z krótką relacją z Festiwalu Aktywności Strzeleckich (FAST) oraz targów Hunt Expo, które odbyły się w dniach…

2025-05-03 | Redakcja | 4 minuty

Festiwal Aktywności Strzeleckich już w tym tygodniu!

Festiwal Aktywności Strzeleckich odbędzie się już w tym tygodniu w Krakowie (25-27 kwietnia 2025 roku). Wydarzenie to jest świetną okazją do zapoznania się z tematyką…

2025-04-23 | Michał Ihnatów | 4 minuty
Adventure

Helikon-Tex Ambush — Wojskowy plecak w cywilu

Gdy do zrecenzowania otrzymałem plecak Ambush, nie do końca wiedziałem, co z nim zrobić. W końcu jest to wojskowy model przeznaczony na krótkie patrole. A z wojskiem wspólnego mam tyle,…

2025-04-29 | Michał Ihnatów | 1 minut

Fenix HL16. Latarka (nie)taktyczna

Telefon zadzwonił, gdy wraz z córką kompletowałem ekwipunek na jej pierwszy obóz harcerski. – Jest czołówka do opisania – usłyszałem głos Pawła. – Chętnie,…

2025-04-24 | Krzysztof Kluza | 7 minut

Rąbać, łupać, strugać, wbijać, czyli siekiera w terenie. „Toporny” poradnik dla bezpieczeństwa i spokoju ducha

„Tylko niech im pan nie daje siekier do ręki!” To zdanie słyszę często, kiedy rozpoczynam zajęcia terenowe, nieważne czy z młodzieżą, czy z dorosłymi. Narzędzia do rąbania wzbudzają lęk,…

2024-10-21 | Tomasz Świątkowski | 1 minut

Elementarz preppersa: zapasy żywności

Prepping to „hobby” tak wielowątkowe, że chyba nie ma na tym świecie arcymistrza, który opanowałby wszystkie powiązane z nim umiejętności. Jednak niektóre z zagadnień preppingu są absolutnie kluczowe.…

2024-09-21 | Tadeusz Jakliński | 1 minut

Helikon-Tex Ambush — Wojskowy plecak w cywilu

Gdy do zrecenzowania otrzymałem plecak Ambush, nie do końca wiedziałem, co z nim zrobić. W końcu jest to wojskowy model przeznaczony na krótkie patrole. A z wojskiem wspólnego mam tyle,…

2025-04-29 | Michał Ihnatów | 1 minut

Fenix HL16. Latarka (nie)taktyczna

Telefon zadzwonił, gdy wraz z córką kompletowałem ekwipunek na jej pierwszy obóz harcerski. – Jest czołówka do opisania – usłyszałem głos Pawła. – Chętnie,…

2025-04-24 | Krzysztof Kluza | 7 minut

Helikon-Tex Tracer — anorak zamiast bluzy mundurowej?

Kurtka Tracer to kolejny anorak (czy też kangurka) od Helikon-Tex. Od pozostałych różni się tym, że należy do linii Patrol i zaprojektowany został do użytku wojskowego — dlatego też…

2025-04-11 | Michał Ihnatów | 1 minut

Recenzja kurtki Helikon-Tex Trooper Mk2

Tematem tejże recenzji jest nowa wersja jednego z najbardziej znanych produktów Helikon-Tex – kurtki softshell Trooper. Mając już doświadczenie ze starszym projektem,…

2025-03-10 | Michał Ihnatów | 1 minut

Jak dojechać szybowcem pod K2? Spotkanie ze Sławkiem Makarukiem.

W najbliższy piątek 7 lutego o godzinie 18:00 w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie odbędzie się wyjątkowe wydarzenie, którego gościem specjalnym będzie Sławek Makaruk – podróżnik,…

2025-02-05 | Redakcja | 1 minut

Swarovski BP24: plecak do podglądania natury

„– Stary, mam plecak Swarovskiego! – Z diamentów? – Nie no, naprawdę Swarovskiego. Taki na optykę! – Ale jak to? Tego od pierścionków i kolczyków?”. Tak w większości…

2024-07-03 | Konrad Busza | 1 minut

„Zabić Ukrainę. Alfabet rosyjskiej agresji” – wojna oczami reportera

Marcin Ogdowski to jeden z najbardziej cenionych polskich korespondentów wojennych, znany z bezkompromisowych, rzetelnych i często brutalnie szczerych relacji z frontów wojennych. Jego najnowsza książka,…

2025-02-18 | Mateusz Sułek | 1 minut

Między historią a fikcją – czy warto przeczytać „Wojnę Wschodnią. Kroniki”?

Co by było, gdyby zimna wojna przerodziła się w otwarty konflikt zbrojny?
Piotr Langenfeld w swojej książce „Wojna Wschodnia. Kroniki” zabiera nas do alternatywnej wersji historii…

2025-02-14 | Mateusz Sułek | 1 minut

Jak dojechać szybowcem pod K2? Spotkanie ze Sławkiem Makarukiem.

W najbliższy piątek 7 lutego o godzinie 18:00 w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie odbędzie się wyjątkowe wydarzenie, którego gościem specjalnym będzie Sławek Makaruk – podróżnik,…

2025-02-05 | Redakcja | 1 minut

Krakowski Festiwal Górski 2024 – najważniejsze informacje

Krakowski Festiwal Górski odbędzie się w dniach 7-8 grudnia 2024 roku w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Jak co roku w programie wiele atrakcji,…

2024-11-07 | Redakcja | 1 minut
Kalendarium

Polsko-norweskie rozmowy o modernizacji wojska, bezpieczeństwie i wsparciu Ukrainy

W Warszawie w siedzibie Ministerstwa obrony Narodowej odbyło się spotkanie sekretarza stanu w MON Pawła Bejdy z sekretarz stanu obrony narodowej Norwegii Marte Gerhardsen.

2025-04-23 | Redakcja | 2 minuty

III Międzynarodowy Kongres Antyterrorystyczny już w maju

W dniach 21-22 maja 2025 na Uniwersytecie WSB Merito we Wrocławiu odbędzie się trzecia edycja Międzynarodowego Kongresu Antyterrorystycznego. Rejestracja uczestników i prelegentów jest już otwarta!

2025-04-18 | Redakcja | 4 minuty

Polsko-norweskie rozmowy o modernizacji wojska, bezpieczeństwie i wsparciu Ukrainy

W Warszawie w siedzibie Ministerstwa obrony Narodowej odbyło się spotkanie sekretarza stanu w MON Pawła Bejdy z sekretarz stanu obrony narodowej Norwegii Marte Gerhardsen.

2025-04-23 | Redakcja | 2 minuty

Forbes: USA wstrzymały wsparcie ukraińskich F-16

Jak poinformował amerykański magazyn Forbes, administracja Donalda Trumpa w ramach wstrzymania pomocy wojskowej Ukrainie, zaprzestała również wsparcia ukraińskich samolotów wielozadaniowych F-16AM/BM…

2025-03-10 | Rafał Muczyński | 3 minuty

Polsko-norweskie rozmowy o modernizacji wojska, bezpieczeństwie i wsparciu Ukrainy

W Warszawie w siedzibie Ministerstwa obrony Narodowej odbyło się spotkanie sekretarza stanu w MON Pawła Bejdy z sekretarz stanu obrony narodowej Norwegii Marte Gerhardsen.

2025-04-23 | Redakcja | 2 minuty

Forbes: USA wstrzymały wsparcie ukraińskich F-16

Jak poinformował amerykański magazyn Forbes, administracja Donalda Trumpa w ramach wstrzymania pomocy wojskowej Ukrainie, zaprzestała również wsparcia ukraińskich samolotów wielozadaniowych F-16AM/BM…

2025-03-10 | Rafał Muczyński | 3 minuty

Polsko-norweskie rozmowy o modernizacji wojska, bezpieczeństwie i wsparciu Ukrainy

W Warszawie w siedzibie Ministerstwa obrony Narodowej odbyło się spotkanie sekretarza stanu w MON Pawła Bejdy z sekretarz stanu obrony narodowej Norwegii Marte Gerhardsen.

2025-04-23 | Redakcja | 2 minuty

III Międzynarodowy Kongres Antyterrorystyczny już w maju

W dniach 21-22 maja 2025 na Uniwersytecie WSB Merito we Wrocławiu odbędzie się trzecia edycja Międzynarodowego Kongresu Antyterrorystycznego. Rejestracja uczestników i prelegentów jest już otwarta!

2025-04-18 | Redakcja | 4 minuty

Polsko-norweskie rozmowy o modernizacji wojska, bezpieczeństwie i wsparciu Ukrainy

W Warszawie w siedzibie Ministerstwa obrony Narodowej odbyło się spotkanie sekretarza stanu w MON Pawła Bejdy z sekretarz stanu obrony narodowej Norwegii Marte Gerhardsen.

2025-04-23 | Redakcja | 2 minuty

Forbes: USA wstrzymały wsparcie ukraińskich F-16

Jak poinformował amerykański magazyn Forbes, administracja Donalda Trumpa w ramach wstrzymania pomocy wojskowej Ukrainie, zaprzestała również wsparcia ukraińskich samolotów wielozadaniowych F-16AM/BM…

2025-03-10 | Rafał Muczyński | 3 minuty

„Silniki F100 mają przed sobą dalsze 50 lat eksploatacji”

Jesteśmy największym pracodawcą w branży lotniczej w Polsce. Koncern RTX zapewnia ok. 25% zatrudnienia w tym sektorze i generuje 30% jego przychodów. To imponujące dane statystyczne. Wszystkie silniki dla polskich F-16 zostały wyprodukowane przez polskie zakłady rękami polskich pracowników dla polskich Sił Powietrznych – mówi Josh Goodman, Senior Director programu silnika F100 w koncernie Pratt & Whitney w rozmowie z Grzegorzem Sobczakiem.

Silniki Pratt & Whitney rodziny F100 są produkowane od wielu lat. Jaka jest obecnie pozycja rynkowa tego zespołu napędowego?

Silniki F100 mają obecnie ugruntowaną pozycję rynkową. W tym roku świętowaliśmy 50. rocznicę pierwszego lotu samolotu F-16 wyposażonego w silnik z rodziny F100. Lot miał miejsce w 1974 roku. Dwa lata temu świętowaliśmy 50. rocznicę pierwszego lotu samolotu F-15 również wyposażonego w silnik F100. W tym samym roku uzyskaliśmy nalot 30 mln godzin dla silnika F100. To znaczące osiągnięcie dla naszego silnika. Według statystyk US Air Force silnik F100 jest najbezpieczniejszym silnikiem IV generacji użytkowanym w samolotach jednosilnikowych tej formacji. Obecnie znacząco wydłużyliśmy okresy między planowymi remontami silników dzięki uzyskiwanym doskonałym wynikom niezawodności pracy.

Josh Goodman, Senior Director programu
silnika F100 w koncernie Pratt & Whitney

Silniki F100 są ciągle w produkcji. Nasze linie produkcyjne opuszczają zupełnie nowe egzemplarze. Są to silniki zapasowe dla samolotów, znajdujących się w użyciu, ale także nowe silniki dla nowych samolotów.
Żeby podkreślić miejsce silników F100 na rynku warto wspomnieć, ze są to jedyne silniki IV generacji, wykorzystujące technologie opracowane dla silników V generacji. Jest to dla przykładu optymalizacja termodynamiczna pracy silnika, nowoczesne rozwiązania w zakresie chłodzenia łopatek turbiny, czy zaawansowane systemy prognozujące stopień zużycia silnika. Pozwala to lepiej rozpoznać i zoptymalizować osiągi silnika, a także zwiększyć efektywność jego eksploatacji.

Warto podkreślić, że 2/3 światowej floty samolotów F-16 jest napędzana silnikami F100, podobnie jak 3/4 światowej floty samolotów F-15.

Wyprodukowaliśmy 7300 silników od 1972 roku, dziś w eksploatacji znajduje się 3400 silników F100, a my kontynuujemy produkcję nowych egzemplarzy.


Silnik dwuprzepływowy Pratt & Whitney F100 podczas prób na hamowni

Czy, biorąc pod uwagę kilka dekad użytkowania, silniki F100 mają przed sobą perspektywy utrzymania udziału w rynku?

W stosunku do innych silników IV generacji, silniki rodziny F100 mają lepszy stosunek ciągu do masy, co uważam za bardzo istotną cechę. Ponadto architektura silnika F100 – mam na myśli stopień dwuprzepływowości, a co za tym idzie wielkość rdzenia silnika – daje temu silnikowi dodatkowe możliwości. Tak więc dziś konstrukcja silnika F100 nawet bez żadnych modernizacji pozwala na zwiększenie strumienia powietrza upustowego, jak również zwiększenie mocy dostarczanej przez przekładnie do agregatów silnika. Jest to bardzo istotna cecha w przypadku najnowszych konstrukcji samolotów bojowych ze względu na nieustanną potrzebę chłodzenia coraz większej liczby zaawansowanych urządzeń elektronicznych na pokładzie, czy zapotrzebowanie na energię elektryczną. Dlatego uważam, że silnik F100 pozostanie ważną konstrukcją przez następne 50 lat!

Czy w rywalizacji z konkurencją, mimo tak długiego okresu użytkowania, konstrukcja silnika F100 daje możliwości dalszego rozwoju, poprawy osiągów, dalszego zwiększenia niezawodności itp.?

W przypadku modernizacji silnika F100 mówimy o dwóch poziomach, na których ma się ona dokonać. Pierwszym z nich jest poziom komponentów silnika, a drugi to poziom systemów. W przypadku komponentów program modernizacji realizujemy każdego dnia. Analizujemy pojedyncze części i zastanawiamy się, jak możemy je udoskonalić aby zoptymalizować osiągi i uczynić ich eksploatację bardziej efektywną. W ten sposób możemy poprawiać osiągi silnika, czy bezpieczeństwo jego użytkowania. Jeśli więc popatrzymy na poszczególne sekcje silnika i jego podzespoły, mogę powiedzieć, że modernizacja jest nieustająca.
W drugim przypadku, czyli na poziomie systemów możemy dokonać znacznie więcej. To jednak wymaga prowadzenia programów rozwojowych. Możemy zwiększyć siłę ciągu silnika, zwiększyć zasięg lotu, możemy zwiększyć ilość powietrza upustowego, czy wreszcie moc jaką możemy dostarczyć z silnika poprzez przekładnie do agregatów pokładowych. Możemy tego dokonać przez udoskonalanie silnika właśnie na poziomie systemów. W tym obszarze mamy szerokie perspektywy rozwoju.

Chciałbym podkreślić, że w obecnej konfiguracji silnik F100 ma duże możliwości rozwoju. Jego potencjał wykracza poza aktualne programy rozwojowe. Dla przykładu na płatowcu F-15EX może dać lepszy stosunek siły ciągu do masy, pozwala uzyskać dodatkowy udźwig, a także zapewnić większą efektywność zużycia paliwa nawet przy obecnej konfiguracji. Dalej, prowadząc programy rozwojowe możemy zwiększać ciąg, ilość dostępnego powietrza upustowego, czy większą moc przeznaczoną do napędu agregatów dając samolotowi większe możliwości.

Czy w najbliższej przyszłości silniki F100 będą montowane w nowo powstających projektach samolotów?

Oczywiście, że tak. Czy słyszeliście o programie Hermeus? To program znajdujący się na wczesnym etapie. W jego ramach rozwijane są dwa projekty samolotów naddźwiękowych Quarterhorse i Darkhorse, oba będą napędzane silnikiem F100. Misją programu Hermeus jest doprowadzenie do realizacji kombinowanego systemu napędowego. Jest to połączenie silnika F100 z silnikiem strumieniowym ram-jet. Koncepcja jest taka aby silnik F100 napędzał samolot do prędkości pomiędzy liczbą Macha Ma = 2 i Ma = 3, a przy większej prędkości napęd ma przejąć silnik strumieniowy, który ma pozwolić osiągnąć liczbę Macha Ma = 5.

Duża niezawodność i efektywność sprawiają, że silnik F100 jest doskonałym wyborem jako sekcja turbowentylatorowa tego hybrydowego systemu napędowego. Największym wyzwaniem jest przejście w tryb napędzania silnikiem strumieniowym. Oznacza to, że inżynierowie z Hermeusa nie obawiają się o osiągnięcie liczby Macha Ma = 2 lub Ma = 3, jednak wyzwaniem będzie osiągnięcie liczby Macha Ma = 5 poprzez łagodne przejście z napędu turbowentylatorowego na strumieniowy. Konieczna jest integracja obu napędów. Ta współpraca jest bardzo interesująca z naszego punktu widzenia i oczekujemy z dużym zainteresowaniem wyników programu Hermeus. Będą to nowe możliwości dla lotnictwa wojskowego jak na przykład zadania rozpoznawcze itp. ale jest również wizja zastosowania napędu w lotnictwie komercyjnym.
Napęd strumieniowy jest opracowywany samodzielnie przez inżynierów programu Hermeus (Hermeus Corporation buduje ośrodek testów hipersonicznych HEAT).


Wszystkie polskie samoloty F-16 są napędzane silnikami Pratt & Whitney F100, podobnie jak 2/3 całej światowej floty tego typu samolotów

Jak wygląda działalność Pratt & Whitney w Polsce? Wspominał Pan we wcześniejszych wypowiedziach, że istniejecie na polskim rynku od 48 lat.

Tak, to prawda. Jesteśmy obecni w Polsce od 48 lat. Warto podkreślić, że zatrudniamy w Polsce ok. 6200 pracowników. Jak wspomniałem wcześniej, RTX zatrudnia 25% ogólnej liczby pracowników w przemyśle lotniczym w Polsce i odpowiada za 30% przychodów w tym sektorze przemysłu. To imponujące liczby. Wszystkie silniki dla polskich F-16 zostały wyprodukowane przez polskie zakłady rękami polskich pracowników dla polskich Sił Powietrznych.

Jesteśmy naprawdę dumni z naszej działalności w Polsce. Jesteśmy także zadowoleni z możliwości, osiągnięć oraz zdolności produkcyjnych jakie mają polskie zakłady Pratt & Whitney (Pratt & Whitney dostarczyła pierwszy z nowej partii silników dla polskich F-16).

Czym dziś żyje zakład Pratt & Whitney w Rzeszowie?

Od momentu włączenia zakładów w Rzeszowie do rodziny Pratt & Whitney są one cały czas rozwijane. Powstają w nim coraz bardziej zaawansowane części do silników. W tej grupie znajdują się krytyczne części wirujące. Z punktu widzenia bezpieczeństwa lotu, części te są najbardziej wymagające pod względem produkcji. Zakład w Rzeszowie produkuje te części nie tylko dla polskich F-16, ale także do nowych silników, które napędzają samoloty na całym świecie. Części te są także wykorzystywane w naszym łańcuchu wsparcia eksploatacji floty samolotów napędzanych naszymi silnikami na całym świecie. Z całą stanowczością mogę powiedzieć, że rzeszowski zakład ma istotny wkład w tym obszarze.

W latach 2005-2008 pracownicy P&W Rzeszów dostarczyli 48 kompletnych silników F100. W chwili obecnej nasze zakłady w Polsce nadal produkują podzespoły do silników F100, w tym korpus turbiny, a także dyski i uszczelnienia sekcji sprężarki oraz turbiny.

Teraz pytanie o inny z silników Pratt & Whitney. Chodzi o silnik F135 wykorzystywany w samolotach F-35, w tym także polskich samolotach tego typu. Czy polski zakład Pratt & Whitney jest zaangażowany w produkcję tych jednostek napędowych?

Tak, nasz polski zakład w Rzeszowie jest zaangażowany w produkcję elementów do silników F135. W Polsce powstają główne elementy korpusu silnika i części podzespołów wirujących (RTX z wieloletnimi umowami na wsparcie silników P&W F135, Modernizacja rdzenia silnika P&W F135 w toku).

Samoloty F-35, w tym produkowane właśnie egzemplarze dla polskich Sił Powietrznych są napędzane silnikami Pratt & Whitney F135 / Zdjęcia: RTX

Wróćmy jednak do silników F100. Pojawiają się nowi użytkownicy samolotów F-16, które będą napędzane silnikami F100, w tym nowi użytkownicy w naszym regionie, jak np. Słowacja. Czy możliwe jest włączenie polskich zdolności remontowych i produkcyjnych do wsparcia eksploatacji silników F100 właśnie w tych państwach?

Dziękuję za to pytanie. Taka współpraca jest możliwa. Nasz program wsparcia eksploatacji silników F100 jest bardzo elastyczny. W dużej mierze to odbiorca końcowy formułuje oczekiwania w zakresie wsparcia eksploatacji. Czasem oczekuje on włączenia własnych zakładów, a czasem decyduje się na większy stopień zewnętrznego wsparcia technicznego – zakładów Pratt & Whitney lub strony trzeciej.

To, co najbardziej cenię w naszej działalności to zaspokajanie potrzeb naszych klientów, niezależnie od tego, gdzie jesteśmy i jak chcą oni obsługiwać nasze silniki.

Czy istnieje możliwość większego zaangażowania polskiego przemysłu w utrzymanie eksploatacji silników F100?

Jeśli chodzi o potencjalny zakup przez Polskę samolotów F-15EX, możemy zwiększyć zdolności obsługi technicznej tych samolotów poprzez obsługę oraz remonty silników F100 w Polsce. Obecnie w Polsce prowadzona jest obsługa części podzespołów silników F100. Polski przemysł może więc przy tej okazji zwiększyć swoje zdolności w zakresie pełnej obsługi technicznej tych silników. Będzie to zależne od regionalnej geopolityki firmy i zdolności do inwestowania w ten potencjał przemysłowy.

Istnieje również możliwość eksportowania przez Polskę usług w zakresie wsparcia technicznego eksploatacji silników F100 (MSPO 2024: Boeing pogłębia partnerstwo z polskim przemysłem ws. F-15EX).

Dziękuję za rozmowę.

X