Przejdź do serwisu tematycznego

Siedem milionów godzin nalotu globalnej floty Airbus H135

Europejska spółka Airbus Helicopters (cześć grupy Airbus) poinformowała, że globalna flota lekkich śmigłowców wielozadaniowych H135 (wcześniej oznaczonych Eurocopter EC135) przekroczyła łączny nalot 7 milionów godzin.

W środę, 22 listopada, europejska spółka Airbus Helicopters (cześć grupy Airbus) poinformowała w mediach społecznościowych, że globalna flota lekkich dwusilnikowych śmigłowców wielozadaniowych H135 (wcześniej oznaczonych Eurocopter EC135) przekroczyła łączny nalot 7 milionów godzin.

Śmigłowce ratunkowe Airbus H135 Lotniczego Pogotowania Ratunkowego / Zdjęcie: Christian D. Keller, Airbus Helicopters

Lekki, dwusilnikowy śmigłowiec H135 spółki Airbus Helicopters jest wyposażony w najbardziej zaawansowane dostępne technologie, w tym w pakiet awioniki Helionix. Śmigłowce są modyfikowane aby spełniać wymogi nowych użytkowników. Pierwsze egzemplarze weszły do eksploatacji w 1996.

Ponad 320 użytkowników w 65 państwach eksploatuje już ponad 1500 śmigłowców H135. H135 jest liderem floty w segmencie rynku dwusilnikowego, a ponad 200 śmigłowców na całym świecie znajduje się na wyposażeniu organów ścigania. 13% floty to użytkownicy wojskowi (Australia, Brazylia, Hiszpania, Irlandia, Japonia, Maroko, Niemcy, Nigeria i Wielka Brytania). Średni roczny nalot wynosi około 450 000 godzin.

W ostatnim tylko czasie, flota 20 H135M/Eurocopter EC635 P2+ w wojskach lotniczych Konfederacji Szwajcarskiej (Schweizer Luftwaffe) przekroczyła łączny nalot wynoszący 100 000 godzin – producent informował o tym 2 listopada (Sto tysięcy godzin nalotu szwajcarskich Airbus H135).

H135 w Straży Granicznej / Zdjęcie: Komenda Główna SG

Wcześniej, 27 października, marynarka wojenna Hiszpanii (Armada Española) odebrała swój pierwszy z siedmiu H135, będących elementem szerszego zamówienia na łącznie 36 egzemplarzy zamówionych przez ministerstwa obrony i spraw wewnętrznych Hiszpanii (Marynarka wojenna Hiszpanii odbiera śmigłowce Airbus H135, Hiszpańskie MSW odebrało nowe H135).

W Polsce największym użytkownikiem H135 jest Lotnicze Pogotowie Ratunkowe (LPR), bo 27 egzemplarzy  w tym 23 w wersji P2+ i 4 w wersji P3, a także jednego symulatora lotów, dostarczonych w latach 2009-2010 (P2+) i 2015 (P3). Zastąpiły one w linii przestarzałe śmigłowce Mi-2 Plus, które wycofano w 2011 oraz rozbity 20 listopada 2009 pojedynczy śmigłowiec Agusta A109 Power (był w służbie od 2005). Co istotne, Ministerstwo Zdrowia planuje zakupić kolejne 6 egzemplarzy śmigłowców HEMS (Nowe silniki dla śmigłowców ratunkowych LPR).

Pojedynczy H135 (EC135 w wersji P3H) wszedł na wyposażenie również Straży Granicznej. Prezentacja odbyła się 3 stycznia 2020. Został zakupiony 30 października 2018 za równowartość 46 465 710 zł brutto w ramach Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2017-2019. Użytkownikiem śmigłowca będzie Bieszczadzki Oddział Straży Granicznej (H135 w Straży Granicznej).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X