W środę, 22 listopada, europejska spółka Airbus Helicopters (cześć grupy Airbus) poinformowała w mediach społecznościowych, że globalna flota lekkich dwusilnikowych śmigłowców wielozadaniowych H135 (wcześniej oznaczonych Eurocopter EC135) przekroczyła łączny nalot 7 milionów godzin.
Śmigłowce ratunkowe Airbus H135 Lotniczego Pogotowania Ratunkowego / Zdjęcie: Christian D. Keller, Airbus Helicopters
Lekki, dwusilnikowy śmigłowiec H135 spółki Airbus Helicopters jest wyposażony w najbardziej zaawansowane dostępne technologie, w tym w pakiet awioniki Helionix. Śmigłowce są modyfikowane aby spełniać wymogi nowych użytkowników. Pierwsze egzemplarze weszły do eksploatacji w 1996.
Ponad 320 użytkowników w 65 państwach eksploatuje już ponad 1500 śmigłowców H135. H135 jest liderem floty w segmencie rynku dwusilnikowego, a ponad 200 śmigłowców na całym świecie znajduje się na wyposażeniu organów ścigania. 13% floty to użytkownicy wojskowi (Australia, Brazylia, Hiszpania, Irlandia, Japonia, Maroko, Niemcy, Nigeria i Wielka Brytania). Średni roczny nalot wynosi około 450 000 godzin.
W ostatnim tylko czasie, flota 20 H135M/Eurocopter EC635 P2+ w wojskach lotniczych Konfederacji Szwajcarskiej (Schweizer Luftwaffe) przekroczyła łączny nalot wynoszący 100 000 godzin – producent informował o tym 2 listopada (Sto tysięcy godzin nalotu szwajcarskich Airbus H135).
H135 w Straży Granicznej / Zdjęcie: Komenda Główna SG
Wcześniej, 27 października, marynarka wojenna Hiszpanii (Armada Española) odebrała swój pierwszy z siedmiu H135, będących elementem szerszego zamówienia na łącznie 36 egzemplarzy zamówionych przez ministerstwa obrony i spraw wewnętrznych Hiszpanii (Marynarka wojenna Hiszpanii odbiera śmigłowce Airbus H135, Hiszpańskie MSW odebrało nowe H135).
W Polsce największym użytkownikiem H135 jest Lotnicze Pogotowie Ratunkowe (LPR), bo 27 egzemplarzy w tym 23 w wersji P2+ i 4 w wersji P3, a także jednego symulatora lotów, dostarczonych w latach 2009-2010 (P2+) i 2015 (P3). Zastąpiły one w linii przestarzałe śmigłowce Mi-2 Plus, które wycofano w 2011 oraz rozbity 20 listopada 2009 pojedynczy śmigłowiec Agusta A109 Power (był w służbie od 2005). Co istotne, Ministerstwo Zdrowia planuje zakupić kolejne 6 egzemplarzy śmigłowców HEMS (Nowe silniki dla śmigłowców ratunkowych LPR).
Pojedynczy H135 (EC135 w wersji P3H) wszedł na wyposażenie również Straży Granicznej. Prezentacja odbyła się 3 stycznia 2020. Został zakupiony 30 października 2018 za równowartość 46 465 710 zł brutto w ramach Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2017-2019. Użytkownikiem śmigłowca będzie Bieszczadzki Oddział Straży Granicznej (H135 w Straży Granicznej).
https://twitter.com/AirbusHeli/status/1727270883801121141?s=20
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.