23 czerwca, w odpowiedzi na pytania Redakcji Magazynu Militarnego MILMAG, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej mjr Krzysztof Płatek poinformował, że dostawa dwóch średnich samolotów do przewozu VIP typu Boeing 737-800NG w wersji biznesowej (BBJ 2, Boeing Bussines Jet 2) w konfiguracji z salonem HEAD nastąpi nie wcześniej niż w lipcu. Do tego czasu powinny bowiem zakończyć się prace komisyjne związane z ich odbiorem (Kto przeszkoli załogi rządowych samolotów?).
Jak poinformował Redakcję Magazynu Militarnego MILMAG rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON, dostawa dwóch średnich samolotów do przewozu VIP typu Boeing 737-800NG BBJ2 nastąpi nie wcześniej niż w lipcu / Zdjęcie: 1. Baza Lotnictwa Transportowego
Samoloty zostały zamówione, wraz z trzecim B737-800 (Józef Piłsudski) który jest w konfiguracji pasażerskiej, 31 marca 2017 za równowartość 2,05 mld zł brutto (523,6 mln USD według ówczesnego kursu średniego). Wyposażeniem dwóch B737-800NG BBJ2 miały być odpowiednie systemy ochrony pasywnej i aktywnej, wojskowy system nawigacyjny oraz systemy łączności pozwalające na kierowanie państwem bezpośrednio z pokładu statku powietrznego. B737-800 miał otrzymać analogiczne wyposażenie dopiero po dostawie BBJ2 (IU MON kontynuuje czarter samolotów PLL LOT).
Umowa zawierała także pakiet logistyczny zapewniający początkową eksploatację samolotów, pakiet szkoleniowy (dla personelu latającego, technicznego i pokładowego) oraz ponad dwuletni okres wsparcia eksploatacji. Pierwszy samolot, B737-800 Józef Piłsudski, został odebrany już 15 listopada 2017, gdyż był to egzemplarz oblatany 13 kwietnia tego samego roku i pierwotnie miał trafić do chińskiej linii lotniczej 9Air, która z niego zrezygnowała z przyczyn ekonomicznych.
Z kolei dostawy nowo wyprodukowanych B737-800NG BBJ2 miały zostać zrealizowane do października 2020, ale dostawa opóźniła się ze względu na zamknięcie linii produkcyjnych Boeinga w czasie pandemii COVID-19, jak i wcześniejszych zawirowań związanych ze skutkami dwóch katastrof samolotów B737 Max (8 października 2018 w Indonezji samolotu linii Lion Air oraz 10 marca 2019 w Etiopii samolotu linii Ethiopian – przyp. red.), które przyczyniły się do uziemienia całej rodziny B737 i wstrzymania dostaw dla odbiorców nowych samolotów (dodatkowo w październiku 2019 wykryto kolejne problemy związane z modelem B737NG) (COVID-19: Boeing wstrzymuje produkcję).
Ostatecznie w grudniu 2020 amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa FAA (Federal Aviation Administration) wydała zgodę na wznowienie lotów komercyjnych tych samolotów. Natomiast termin dostaw dwóch polskich egzemplarzy, według deklaracji MON, wyznaczono na marzec 2021.
Pod koniec lutego br. francuscy spotterzy zauważyli jeden z polskich samolotów podczas lotów testowych prowadzonych z lotniska Bordeaux Mérignac. Spółka Sabena Technics z Saint-Malo prowadziła wtedy od stycznia prace doposażeniowe związane z docelowym malowaniem i systemem samoobrony. Samoloty otrzymały także dodatkowe zbiorniki paliwa i wspomniane systemy łączności.
Do końca marca br. po raz kolejny nie nastąpił odbiór samolotów. Na posiedzeniu Sejmowej Komisji Obrony Narodowej 13 kwietnia, sekretarz stanu w MON Wojciech Skurkiewicz informował, że przylot rzeczonych samolotów nastąpi w maju i czerwcu br. Dodał, że osiągną wstępną gotowość operacyjną w połowie lipca, a w międzyczasie, od czerwca do grudnia br., pierwszy B737-800 poleci do francuskiej Tuluzy na doposażenie (Plany modernizacji Sił Powietrznych w Sejmie).
Z uwagi, iż do końca maja nie nastąpił przylot pierwszego B737-800NG, Redakcja Magazynu Militarnego MILMAG wysłała zapytanie w tej sprawie do IU MON. W odpowiedzi uzyskaliśmy od mjr Krzysztofa Płatka następującą informację:
Informuję, że pod koniec maja br. rozpoczęły się prace w zakresie komisyjnego odbioru dwóch samolotów Boeing 737-800NG w wersji BBJ2. Przewiduje się, że zakończenie prac powinno nastąpić w lipcu br., niemniej z uwagi na bardzo szeroki zakres sprawdzeń i testów, na obecnym etapie nie można wskazać dokładnego terminu ich zakończenia i przyjęcia samolotów do Sił Zbrojnych RP.