Przejdź do serwisu tematycznego

Saab i Damen z ofertą na okręty podwodne do dwóch państw NATO

Szwedzka spółka Saab Kockums i niderlandzka Damen Shipyards wspólnie oferują niderlandzkiej i kanadyjskiej marynarce wojennej nowe, konwencjonalne okręty podwodne typu Expeditionary C-71.

W czwartek, 7 marca, szwedzka spółka Saab Kockums (część Saab Defence and Security) i niderlandzka Damen Shipyards (część Damen Group) ogłosiły strategiczne porozumienie w ramach którego wspólnie zaoferują niderlandzkiej i kanadyjskiej marynarce wojennej nowe, konwencjonalne okręty podwodne typu Expeditionary C-71. Saab i Damen współpracują ze sobą od 2015.

Zdjęcie: Damen Group

Stocznie Saab i Damen zgodziły się na eksport zaawansowanych okrętów podwodnych Expeditionary C-71. Dyrektor generalny Damen Shipyards Arnout Damen i dyrektor generalny Saaba Micael Johansson podjęli w tym tygodniu decyzję o wspólnym eksporcie okrętów podwodnych, które zostały opracowane dla Królewskiej Niderlandzkiej Marynarki Wojennej w celu zastąpienia czterech jednostek obecnego typu Walrus. Umowa podwaja długoterminowe perspektywy zatrudnienia i dochodów dla niderlandzkiego przemysłu stoczniowego wraz z ewentualnym zastąpieniem okrętów podwodnych Walrus przez ofertę Saab-Damen.

Ten program to znacznie więcej niż dostawa czterech okrętów podwodnych. Biorąc pod uwagę obecny rozwój sytuacji geopolitycznej, niderlandzka autonomia ma kluczowe znaczenie w projektach strategicznych, takich jak nowe okręty.

Obie spółki zgodziły się teraz zaoferować Kanadzie swoje nowe zaawansowane “ekspedycyjne” okręty podwodne. Rząd w Ottawie jest w początkowej fazie podobnego procesu wymiany swoich okrętów podwodnych diesel-elektrycznych typu Upholder/Victoria: HMCS Victoria (SSK 876), Windsor (SSK 877), Corner Brook (SSK 878) i Chicoutimi (SSK 879). Co ciekawiej, zgodnie z informacją z 9 kwietnia 2023, Kanada chce wdrożyć do służby 12 nowych okrętów podwodnych, a program ich pozyskania i wdrożenia, który ma potrwać 15-25 lat, oszacowano na 60 mld CAD (174,51 mld zł).

Projekt Expeditionary C-71 bazuje typie A26 Blekinge, które w dwóch egzemplarzach zamówiła Szwecja jako następców trzech jednostek typu A19 Gotland: HSwMS Gotland (Gtd), Upland (Upd) i Halland (Hnd). 30 czerwca 2022 położono stępkę pierwszego z A26.

Grafika: Saab Defence and Security

Jak informuje Saab, Expeditionary C-71 zawiera najnowsze możliwości bojowe i technologie morskie, a modułowa konstrukcja umożliwia dostosowywanie oraz wprowadzanie nowych rozwiązań w miarę ich modernizacji, zapewniając przydatność na nadchodzące dziesięciolecia.

Dzięki spółce Saab Kockums, Szwecja może poszczycić się długą tradycją budowy okrętów podwodnych. Przy tworzeniu tego nowego projektu, największego jak dotychczas, Saab ściśle współpracuje ze stocznią Damen Shipyards i szeregiem niderlandzkich dostawców, przy wsparciu Wielkiej Brytanii. Obecnie cztery państwa użytkują okręty podwodne i powiązane technologie zaprojektowane przez Saaba: Szwecja, Australia, Japonia i Singapur.

Przypomnijmy, że 30 kwietnia 2022 Ministerstwo Obrony Królestwa Niderlandów informowało, iż do udziału w postępowaniu na nowe okręty podwodne zaproszono: spółki Saab i Damen (Szwecja/Królestwo Niderlandów), Naval Group (Francja) oraz ThyssenKrupp Marine Systems (Niemcy). Co istotne, jednym z wymogów operacyjnych nowych jednostek ma być możliwość przenoszenia i wystrzeliwania amerykańskich pocisków manewrujących Raytheon UGM-109 Tomahawk, w wariancie przeznaczonym do atakowania celów naziemnych TLAM (Tomahawk Land Attack Missile). Niewykluczone, że wybór następcy typu Walrus może nastąpić jeszcze w bieżącym miesiącu.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X