13 grudnia br. spółka Sikorsky Aircraft Corporation, poprzez Lockheed Martin UK, zaoferowała Wielkiej Brytanii śmigłowce wielozadaniowe S-70M Black Hawk w ramach programu nowych średnich wiropłatów o kryptonimie NMH (New Medium Helicopter). Jest to odpowiedź na zapytanie w tej sprawie złożone przez ministerstwo obrony tego państwa.
Spółka Sikorsky Aircraft Corporation, poprzez Lockheed Martin UK, zaoferowała Wielkiej Brytanii śmigłowce wielozadaniowe S-70M Black Hawk w ramach programu NMH / Zdjęcie: Lockheed Martin Poland
Jak podkreśla komunikat prasowy, z ponad 4000 śmigłowców rodziny Black Hawk, będących w służbie w 35 państwach na całym świecie, wariant S-70M ma wzorcowy rodowód. Jest to wytrzymały, trwały i niezawodny śmigłowiec do przenoszenia ładunków, prowadzenia operacji szturmowo-bojowych, rozpoznawczych, jak i do zastosowania w szerokiej gamie operacji, o dojrzałości projektowej wynikającej z doświadczenia zdobytego przez ponad 15 milionów godzin nalotu.
dpowiadając na prośbę brytyjskiego resortu obrony o informację, zespół Sikorsky uznał, że zaspokoi wymagania Wielkiej Brytanii, dostarczając swoją propozycję we współpracy z brytyjskimi spółkami, zaangażowanymi w produkcję, szkolenia i wsparcie śmigłowca przez pełen cykl życia śmigłowca.
Paul Livingston, dyrektor generalny spółki Lockheed Martin UK, powiedział:
Wierzymy, że dojrzała i zdefiniowana konstrukcja wojskowa śmigłowca Black Hawk, systemy najnowszej generacji, sprawdzona skuteczność bojowa, możliwości wielozadaniowe, otwarta architektura i szeroka gama opcjonalnego wyposażenia do prowadzenia misji sprawiają, że jest to najlepszy wybór dla brytyjskich wymagań NMH, zwłaszcza porównując go do śmigłowców pierwotnie zaprojektowanych do niewojskowych misji cywilnych.
Najnowsza generacja sprawdzonego w boju śmigłowca Black Hawk – S-70M – oferuje wyższe standardy bezpieczeństwa, niezawodności i wydajności, z większymi możliwościami unoszenia ładunków, większą mocą i cyfrową awioniką w celu zmniejszenia obciążenia załogi. Przypomnijmy, że 12 S-70M w wersji poszukiwawczo-ratowniczej zamówiło ministerstwo spraw wewnętrznych Rumunii, a cywilna certyfikacja śmigłowca w USA nastąpiła w bieżącym miesiącu (Pierwsze sześć S-70M dla MSW Rumunii, Cywilna certyfikacja S-70M).
Po sukcesie w Rumunii, nasz zbudowany przez #PZLMielec Black Hawk S-70 jest pozycjonowany na potrzeby nowego średniego śmigłowca (NMH) w Wielkiej Brytanii, gdzie potrzeba do 44 nowych śmigłowców, aby zastąpić kilka aktualnie eksploatowanych przez RAF i British Army typów maszyn pic.twitter.com/BjKHnzpGUK
— Lockheed Martin Poland (@LMPolandNews) December 13, 2021
Zgodnie z opublikowanym 22 marca 2021 przez ministerstwo obrony Wielkiej Brytanii dokumentem pt. Defence Command Paper, w 2025 ma rozpocząć się zastępowanie średnich śmigłowców wielozadaniowych Westland Puma HC.Mk 2 w królewskich wojskach lotniczych (RAF, Royal Air Force), a także śmigłowców Bell Griffin HT1/HAR2 (Bell 412EP), używanych przez RAF oraz Korpus Lotniczy Wojsk Lądowych (Army Air Corps) do różnych zadań. Wymogiem jest dostawa 44 nowych wiropłatów.
Wśród ujawnionych dotychczas kontroferentów są włoska spółka Leonardo z modelem AW149, który mógłby być montowany w zakładach Leonardo UK w Yeovil oraz europejska Airbus Helicopters ze zmilitaryzowanym wariantem H175, oznaczonym jako H175M, który może powstawać w zakładach Airbusa w Broughton przy lotnisku Hawarden w Walii (Leonardo zaoferuje Wielkiej Brytanii śmigłowce AW149).