W środę, 4 września 2024, amerykańska spółka Raytheon (część korporacji RTX) w imieniu Pratt and Whitney Military Engines podpisała dwie umowy z dowództwem NAVAIR (Naval Air Command) amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy), w imieniu Departamentu Obrony USA na dalsze wsparcie eksploatacji silników turbowentylatorowych P&W F135, napędzających rodzinę samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-35 Lightning II.
Pierwsza umowa ramowa o wartości 405 343 228 USD (1,572 mld zł) rozszerza zakres pozyskiwania przez zamawiającego części zamiennych do produkcji i dostaw silników F135 na potrzeby programu JSF (Joint Strike Fighter) dla USAF, USMC, US Navy oraz użytkowników eksportowych – państw partnerskich programu i odbiorców w ramach programu FMS (Foreign Military Sales).
Prace będą wykonywane w East Hartford w Connecticut (91%), North Berwick w Maine (4%), South Windsor w Connecticut (2%), Rockford w Illinois (1%), Santa Isabel w Portoryko (1%) i Phoenix w Arizona (1%), a ich ukończenie przewiduje się na grudzień 2027. W momencie zawarcia umowy nie uruchomiono żadnych środków finansowych. Będą one uruchamiane wraz z umowami wykonawczymi.
Druga umowa ramowa o wartości 111 875 732 USD (434,038 mln zł) wydłuża okres realizacji programu testów w locie Propulsion System Block Four do grudnia 2026 w celu zapewnienia ciągłej inżynierii technicznej, wsparcia testów w locie, specjalistycznego oprzyrządowania, napraw sprzętu testowego oraz części zamiennych i naprawczych do prób dla US Navy, USMC, USAF oraz użytkowników eksportowych – państw partnerskich programu i odbiorców w ramach programu FMS.
Prace będą wykonywane w East Hartford w Connecticut (32%), w bazie lotniczej Edwards w Kalifornii (33%) i bazie lotniczej marynarki wojennej Patuxent River w Maryland (35%) i oczekuje się, że zostaną ukończone w grudniu 2026. Środki finansowe pochodzą z budżetu USAF na badania, rozwój, testy i ocenę na rok fiskalny 2024 w kwocie 11 077 874 USD (42,68 mln zł), z budżetu US Navy na badania, rozwój, testy i ocenę na rok fiskalny 2024 w kwocie 10 517 721 USD (38,8 mln zł) oraz budżetów użytkowników eksportowych w kwocie 4 685 005 USD (15,52 mln zł). Środki zostaną uruchomione w momencie zawierania umów wykonawczych, przy czym żadna kwota nie wygaśnie z końcem bieżącego roku fiskalnego (do 30 września 2024).
Przypomnijmy, że 15 lipca br. korporacja RTX informowała, iż wchodząca w jej skład spółka Pratt & Whitney, zakończyła wstępny przegląd techniczny (Preliminary Design Review, PDR) modernizacji rdzenia silników F135 (Engine Core Upgrade, ECU) w celu implementacji ich w najnowszych F-35 w konfiguracji Block 4 i wersji wyposażenia Technical Refresh 3 (TR3), a więc np. w egzemplarzach F-35A Husarz dla Polski, ale seryjna modernizacja rozpocznie się w 2028.
Poza tym RTX pracuje nad nowym modułem systemu zasilania i chłodzenia EPACS (Enhanced Power and Cooling System) silników F135, który znajduje się w fazie prototypowania. Według producenta, modernizacja silników F135 pozwoli na oszczędności w skali programu na około 40 mld USD w ciągu przewidywanego okresu eksploatacji F-35, czyli do lat 2080. USAF zrezygnowały z nowych trójprzepływowych silników turbowentylatorowych w ramach programu AETP (Adaptive Engine Transition Program).
Do lipca br., spółka Pratt & Whitney dostarczyła ponad 1200 seryjnych silników F135, z zarejestrowanymi ponad 860 000 godzinami nalotu w warunkach szkoleniowych, jak i bojowych. Silniki przechodzą obsługi w zakładach F135 Heavy Maintenance Center z amerykańskiej bazy lotniczej Tinker w stanie Oklahoma, placówce australijskiej spółki TAE Aerospace w Ipswich w stanie Queensland czy niderlandzkiej StandardAero w centrum logistycznym Woensdrecht (LCW), należącym do królewskich niderlandzkich wojsk lotniczych (Koninklijke Luchtmacht, Klu). W przyszłości silniki F135 będą serwisowane też w Finlandii.
https://twitter.com/RTX_News/status/1828924315544264974
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.