W nocy z piątku na sobotę (4-5 sierpnia br.) ukraińska bezzałogowa łódź bojowa klasy UCSV (Unmanned Combat Surface Vehicle) zaatakowała rosyjski zbiornikowiec do transportu ropy naftowej i chemikaliów Sig, który znajdował się w pobliżu Mostu Krymskiego. Według doniesień, statek miał transportować paliwa płynne dla rosyjskich wojsk okupacyjnych na Krymie. W wyniku ataku jednostka straciła napęd i zaczęła nabierać wody zaburtowej.
Rosyjska Federalna Agencja Transportu Morskiego i Rzecznego (Rosmorrechfłot) poinformowała o zdarzeniu na swoim kanale na Telegramie. Czytamy w nim:
O sytuacji awaryjnej tankowca “Sig”
O godz. 00.28 w dniu 05.08.2023 dyżurny operacyjny Rosmorrechfłot otrzymał meldunek z Centrum Koordynacji Ratownictwa Morskiego Noworosyjsk, że w tankowcu „Sig” (należący do “Transpetrochart”, port macierzysty St. Petersburg, załoga 11 osób, statek pod balastem) o godz. 23.20 w dniu 04.08.2023 powstał otwór w maszynowni w pobliżu linii wodnej po prawej burcie, przypuszczalnie w wyniku ataku drona morskiego. Statek znajdował się na południowym podejściu do Cieśniny Kerczeńskiej na współrzędnych 45°01’1″N 036°31’7″E. Nie było ofiar. Statek jest na wodzie. Załoga rozpoczęła walkę z dopływem wody zaburtowej do maszynowi. W rejon tankowca skierowano holowniki ratownicze Azowsko-Czarnomorskiego Oddziału Federalnej Państwowej Służby Ratowniczej „Morspasłużba”: SBS „Mierkurij” i R/V „Impuls”. Koordynatorem na miejscu akcji ratowniczej został wyznaczony kapitan SBS „Mierkurij”. O godz. 01.01 w dniu 08.05.2023 SBS “Mierkurij” przybył do rejonu tankowca. Rozpoczęto działania ratownicze. Dopływ wody z zewnątrz został zatrzymany. Urządzenia wypompowujące zostały przeniesione z R/V „Impuls” do SBS „Mierkurij”. Od godz. 04.00 trwają przygotowania do wypompowania rufowych zbiorników balastowych tankowca i zamontowania łaty.
Źródło:
Nagranie wideo z ataku opublikowane przez Służbę Bezpieczeństwa Ukrainy. Interesujący jest fakt, że łódź wykonała zwrot, zdaje się o nawet około 360 stopni, zanim uderzyła w burtę zbiornikowca. Zasadnym jest zatem pytanie czy statek faktycznie był celem ataku.
⚡️At night, the SSU blew up a large russian oil tanker "SIG", which was transporting fuel for the russian troops.
According to our sources in the SSU, the special operation followed a classic scenario: a surface drone, 450 kg of TNT, and an explosion. As a result, one of the… pic.twitter.com/pOErl4HyI7
— FLASH (@Flash_news_ua) August 5, 2023
Rosyjski serwis informacyjny Baza opublikował fotografie z pokładu zbiornikowca Sig. Widać na nich nie tylko wodę zaburtową w zalanej maszynowi, ale także uszkodzenia na mostku nawigacyjnym, powstałe prawdopodobnie w wyniku podmuchu po detonacji ukraińskiego bezzałogowca (zgodnie z doniesieniami pojazdy te przenoszą głowice bojowe o wagomiarze od 200 do nawet 450 kg równoważnika trotylowego).
⚡️ The Novorossiysk Maritime Rescue and Coordination Centre reported a group of rescuers moving towards the SIG tanker, Russian media reported.
BAZA photo: the aftermath of a marine drone attack on the tanker. pic.twitter.com/IQOcJASLLl
— FLASH (@Flash_news_ua) August 5, 2023
Nieoficjalnie w ukraińskim ataku w rejonie wzięły udział co najmniej trzy nawodne bezzałogowce (oraz powietrzne), bo tyle miały zniszczyć siły rosyjskie.
Vladimir Rogov (pro-RU goon) claims three Ukrainian naval drones were destroyed by Russian forces in an attempted attack on the Kerch Strait bridge…
"The destruction of enemy surface [sea] drones and UAVs is moving [forward] successfully," he said. pic.twitter.com/PTwqYm7Two
— Intel Crab (@IntelCrab) August 4, 2023
O ataku w rejonie Mostu Krymskiego (Kerczeńskiego) pojawiły się doniesienia w nocy, początkowo sugerowano kolejny, trzeci już atak na ten strategiczny obiekt rosyjskiej infrastruktury drogowo-kolejowej (poprzednie ataki miały miejsce 8 października 2022 i 16-17 lipca 2023). Raportowano o eksplozji. Zwłaszcza, że nastąpił dzień po ataku dwóch podobnych bezzałogowych łodzi na duży rosyjski okręt desantowy RFS Oleniegorski Górnik (BDK-91) projektu 775 (w kodzie NATO: Ropucha) w rejonie portu wojennego Noworosyjsk w Kraju Krasnodarskim.
Władze rosyjskie zamknęły ruch kołowy i kolejowy na Moście Krymskim oraz ruch wodny pod nim przez Cieśninę Kerczeńską.
Russian media report explosions and drone attack on the Kerch Bridge.
Reportedly, traffic has been stopped and lights on the bridge were turned off. pic.twitter.com/IKzb8CpahQ
— Anton Gerashchenko (@Gerashchenko_en) August 4, 2023
Zbiornikowiec Sig zbudowano w 2014. Ma 141 m długości i 16,9 m szerokości. Wyporność całkowita wynosi 6619 t, a pojemność brutto 4754 GT. Wcześniej został objęty zachodnimi sankcjami za transport ropy naftowej do Syrii wbrew nałożonego przez ONZ embargo.
Według publicznie dostępnych informacji, brak najnowszych danych o aktualnym rejsie, co sugeruje, że zbiornikowiec faktycznie wykonywał go na rzecz rosyjskich sił zbrojnych (ostatni zarejestrowany rejs miał miejsce pomiędzy 29 a 31 maja 2023: jednostka przeszła wówczas z portu Azow w obwodzie rostowskim do kotwicowiska na południowym podejściu do Cieśniny Kerczeńskiej). Obecny status zbiornikowca Sig to: Statek jest poza zasięgiem (Vessel is Out-of-Range).
Rybar confirms that the Russian tanker Sig (IMO: 9735335, MMSI 273340190) was hit off the Kerch Strait, reports that the engine room flooded (indicates a Ukrainian USV strike). pic.twitter.com/odC7d3TOZl
— OSINTtechnical (@Osinttechnical) August 4, 2023
Siły ukraińskie wcześniej używały morskich bezzałogowców nawodnych do atakowania rosyjskich okrętów i infrastruktury portowej na Morzu Czarnym kilkukrotnie. Ostatni, nieudany atak, miał miejsce 24 maja br. w rejonie Cieśniny Bosfor na rosyjski okręt rozpoznania radioelektronicznego RFS Iwan Churs projektu 18280 Jurij Iwanow.
Nie można jednak wykluczyć ataku takimi środkami bojowymi na Most Krymski w ubiegłym miesiącu. W nocy z 28 na 29 października ub. r. ukraińskie bezzałogowce pojazdy nawodne klasy USV (Unmanned Surface Vehicle), używane przez zaatakowały rosyjskie okręty wojenne cumujące w porcie w Sewastopolu w okupowanym Krymie. Z kolei według doniesień rosyjskich, 16-17 listopada ub. r., co najmniej jeden taki pojazd zaatakował morski terminal naftowy Szescharis, należący do Konsorcjum Rurociągów Kaspijskich (KTK), w Noworosyjsku.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.