W piątek, 11 października 2024, w rosyjskiej Stoczni Admiralicji w St. Petersburgu zwodowano konwencjonalny okręt podwodny Jakuck projektu 06363 (636.6) Warszawianka. To dwunasty okręt tej serii, a w budowie są jeszcze cztery.
W uroczystości wzięli udział m.in. zastępca Naczelnego Dowódcy Marynarki Wojennej Rosji (WMF) wiceadm. Igor Muchamiecszyn, p.o. dyrektora generalnego Stoczni Admiralicji Andriej Bystrow, wicegubernator St. Petersburga Kiriłł Poljakow i doradca dyrektora generalnego Zjednoczonej Korporacji Stoczniowej OSK Władimir Korolew.
Stępkę okrętu położono 23 sierpnia 2021 – równolegle rozpoczęto również budowę bliźniaczego Możejska. Obie jednostki przeznaczone są dla Floty Oceanu Spokojnego. Możajsk zwodowano 27 kwietnia 2023 i po zakończeniu prób zdawczo-odbiorczych 28 listopada tego samego roku przekazano użytkownikowi.
Rosyjska WMF dysponuje łącznie 10 takimi jednostkami, które są zmodernizowanym i udoskonalonym wariantem projektu 877 Pałtus. Jedenasty okręt, B-237 Rostow-na-Donu, został zniszczony przez siły ukraińskie w nocy z 2 na 3 sierpnia br. To jedyny rosyjski okręt utracony w czasie obecnie trwającej wojny i pierwszy w działaniach bojowych od zakończenia II wojny światowej.
Ponadto w 2020 zamówiono okręt, który otrzyma nazwę Petrozawodzk. Jego projekt ulegnie modyfikacji, a jednostka trafi w 2025 do Floty Bałtyckiej. W 2022 zamówiono kolejne trzy okręty: Mariupol (nazwany propagandowo na “cześć” okupowanego ukraińskiego miasta, zrujnowanego podczas trzymiesięcznego oblężenia w 2022 przez wojska rosyjskie), który trafi w 2027 do Floty Północnej i dwa jeszcze nienazwane, które trafią w 2026 i 2028 do Floty Bałtyckiej.
Duże okręty podwodne projektu 06363 mają wyporność nawodną 2350 ton i podwodną 3100 ton. Ich wymiary to: długość: 73,8 m, szerokość 9,9 m, średnie zanurzenie 6,6 m. Załoga składa się z 52 oficerów i marynarzy. Napęd stanowi główny silnik elektryczny o mocy 4050 kW, silnik elektryczny prędkości ekonomicznej o mocy 95 kW oraz 2 silniki wysokoprężne o mocy 1500 kW każdy. Okręt osiąga maksymalną prędkość nawodną 11 węzłów oraz podwodną ok. 19-20 węzłów. Podwodna prędkość ekonomiczna wynosi 3 węzły, przy której okręt może przebyć pod wodą do 400 Mm. Przy pływaniu na chrapach zasięg wynosi 7500 Mm z prędkością 7 węzłów. Maksymalna głębokość zanurzenia to 300 metrów.
Uzbrojenie składa się z 6 dziobowych wyrzutni torped kal. 533 mm. Okręt dysponuje również systemem Kalibr-PŁ pozwalającymi na wystrzeliwanie z wyrzutni torped pocisków rakietowych 3M14 do zwalczania celów naziemnych oraz przeciwokrętowych 3M54. Łączny zapas torped/pocisków rakietowych wynosi 18 (6 w wyrzutniach, 12 w zapasie). Zamiast nich okręt może zabrać na pokład 24 miny.
Obecnie, Stocznia Admiralicji buduje dwa konwencjonalne okręty podwodne nowej generacji projektu 677 Łada: Wołogda i Jarosław (wodowania zaplanowano na 2025 i 2026), a zamówiony jest trzeci. Dołączą do dwóch seryjnych jednostek (prototyp wycofano ze służby 5 lutego br., zostanie zezłomowany).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.