W poniedziałek, 3 marca 2025, AALTO HAPS Limited spółka zależna Airbus Defence and Space, poinformowała o przeprowadzeniu testów łączności stratosferycznej bezzałogowej platformy wysokościowej/pseudosatelity Zephyr S klasy HAPS (High Altitude Platform Station) krążącej na pułapie prawie 18 300 m (60 tys. stóp) z kenijską siecią 4G.
Demonstrację przeprowadzono we współpracy z konsorcjum japońskich przedsiębiorstw, na którego czele stoją NTT DOCOMO, Inc. i Space Compass Corporation. Zephyr S został wyposażony w ładunek zestawu łączności, który umożliwiał bezpośrednią komunikację z urządzeniem mobilnym 4G na ziemi i bramą sieciową bezpośrednio do urządzenia w Kenii.
Jest to pierwsze połączenie bezprzewodowe osiągnięte przez stałopłat klasy HAPS latający nieprzerwanie na wspomnianym pułapie, co obejmowało połączenie telefoniczne z miejsca w Kenii za pośrednictwem Zephyra, które zostało przekierowane do Wielkiej Brytanii przez lokalne łącze internetowe. Oprócz tego kamienia milowego, AALTO przeprowadziło różne testy w celu scharakteryzowania wydajności systemu łączności, w tym pomiar przepustowości i ogólnej jakości sygnału.
NTT DOCOMO, wiodący japoński operator komórkowy, oraz Space Compass, spółka joint venture NTT i SKY Perfect JSAT, są częścią wspomnianego konsorcjum HAPS Japan, które zobowiązało się do zainwestowania 100 mln USD w AALTO, zgodnie z informacją z 3 czerwca 2024. HAPS Japan, AALTO i Airbus Defence and Space opracowują plan działania dla komercyjnych usług HAPS, które mają rozpocząć się w Japonii od 2026. Wcześniej, 24 kwietnia 2023 AALTO HAPS podpisała kontrakt z Space Compass Corporation z Japonii dotyczący lotu demonstracyjnego Zephyr Z8B.
Ta demonstracja łączności bezprzewodowej została ułatwiona dzięki ustanowieniu kompleksowych ram regulacyjnych w Kenii, miejscu startu i lądowania Zephyr przez AALTO. Kenijska Agencja Kosmiczna (Kenya Space Agency, KSA) jest głównym regulatorem operacji stratosferycznych, wspieranym przez partnerów, w tym Kenijski Urząd Lotnictwa Cywilnego (Kenya Civil Aviation Authority, KCAA). Testy łączności zostały ułatwione przez Urząd Komunikacji Kenii (Communications Authority of Kenya, CA).
Hughes Boulnois, dyrektor generalny AALTO, skomentował:
AALTO pozostaje na czele innowacji HAPS, a Zephyr po raz pierwszy łączy lukę między sieciami naziemnymi i kosmicznymi. Nasze partnerstwo ze Space Compass i NTT DOCOMO opiera się na wpływie, jaki sieci atmosferyczne mogą mieć na odblokowanie przełomowych usług ze stratosfery, w szczególności w zakresie łączności i obserwacji Ziemi. Teraz skupimy się na przyspieszeniu uruchomienia komercyjnych operacji HAPS w nadchodzącym roku.
Shigehiro Hori, współdyrektor generalny Space Compass Corporation, powiedział:
HAPS odegra kluczową rolę w japońskim ekosystemie komunikacyjnym, zajmując się trudno dostępnymi obszarami i wspierając reakcje na zdarzenia takie jak klęski żywiołowe. Space Compass i NTT DOCOMO od dawna są pionierami w zakresie potencjału łączności sieci atmosferycznych. Demonstracja łączności z Zephyr firmy AALTO oznacza mocny początek 2025 roku. W tym roku będziemy współpracować, aby przyspieszyć harmonogramy komercyjne dotyczące wejścia do użytku na rynku japońskim.
25 lipca 2024, AALTO HAPS Limited informowała o uzyskaniu certyfikacji jako zatwierdzonej organizacji projektującej samoloty (Design Organisation Approval) dla Zephyr S przez Urząd Lotnictwa Cywilnego Wielkiej Brytanii (UK Civil Aviation Authority).
Latając miesiącami w stratosferze (obecny rekord to ponad 64 dni), Zephyr oferuje możliwości, które zrewolucjonizują łączność mobilną i obserwację Ziemi. Zephyr może zapewnić usługi łączności mobilnej 5G, monitorowanie, śledzenie, wykrywanie i identyfikację. AALTO jest zatem dobrze przygotowana do różnych zastosowań swojej platformy, takich jak zwiększanie zasięgu operatora sieci komórkowej i zapewnianie łączności o dużej przepustowości, w tym podczas reakcji władz na klęski żywiołowe.
Zephyr S został ujawniony podczas międzynarodowych targów lotniczych Farnborough 2018. Podstawowym celem statku powietrznego klasy HAPS jest zapewnienie lokalnej dostępności do niektórych usług po przystępnej cenie za pomocą zasilanego energią słoneczną samolotu wielokrotnego użytku. Usługami tymi mogą być m.in. monitoring obszarów morskich, patrolowanie granic, łączność, wykrywanie pożarów lasów. Przeznaczony do lotów w stratosferze na średniej wysokości 70 000 stóp (21 km) ultralekki Zephyr S ma skrzydła o rozpiętości 25 metrów, waży mniej niż 75 kg, lata ponad zjawiskami pogodowymi (chmury, prądy strumieniowe – jet stream) i nad normalnym ruchem lotniczym.
Idealnie przystosowany do długotrwałej, lokalnej obecności (ISR/wywiad, obserwacja i rozpoznanie), Zephyr S oferuje użytkownikowi możliwość skupienia zainteresowania na określonym obszarze (który może być szeroki na setki mil), zapewniając przy tym usługi telekomunikacyjne podobne do satelitów oraz obserwacji ziemi (z większą szczegółowością obrazu) przez długi czas bez zakłóceń (Bezzałogowiec/pseudosatelita Zephyr zapewni łączność na Bermudach).
https://twitter.com/AALTOHAPS/status/1889237948316705263
https://twitter.com/AALTOHAPS/status/1896470607451021648