26 kwietnia br. w zakładach tureckiego holdingu TUSAŞ/TAI (Türk Havacılık ve Uzay Sanayii/Turkish Aerospace Industries), z udziałem przedstawicieli lokalnych mediów, dokonano pierwszego testowego rozruchu silników turbowałowych jeszcze nieukończonego prototypu śmigłowca uderzeniowego nowej generacji T929 ATAK 2, opracowywanego w ramach programu ASTH (Ağır Sınıf Taarruz Helikopteri) (Turcja: TAI Hürjet oblatany).
Przygotowania do pierwszego rozruchu silników zakończono 23 kwietnia. Test przeprowadzono w budynku nr 993, w którym testowano również rozruch napędu 6-tonowego śmigłowca wielozadaniowego T625 Gökbey, z którym T929 ATAK 2 współdzieli część komponentów i jest efektem doświadczenia zdobytego przy uderzeniowo-rozpoznawczym T129 ATAK, pozyskanym na włoskiej licencji Agusta A129 Mangusta.
Prace nad prototypem T929 ATAK 2 rozpoczęły się około rok temu od produkcji i gromadzenia komponentów. Montaż końcowy rozpoczął się 3-4 miesiące temu, aby oblot, zgodnie z harmonogramem, mógł zostać zrealizowany jeszcze w tym roku (pierwotnie planowano w 2024, ale harmonogram został przyspieszony). Planuje się budowę co najmniej trzech prototypów do realizacji programu testowego.
Śmigłowiec jest napędzany dwoma ukraińskimi silnikami turbowałowymi WK-2500-03 (o maksymalnej mocy 2700 KM/1985 kW każdy), będącymi rozwinięciem rosyjskiego silnika TW3-117WMA-SBM1W serii pierwszej (2400 KM/1765 kW). Umowa na zakup jednostek napędowych z Ukrainy na potrzeby nowych śmigłowców szturmowych została zawarta ze spółką Motor Sicz, 29 czerwca 2021. Zakupiono wówczas 14 silników z dostawami w latach 2022-2025.
W związku z amerykańskim embargiem na silniki CTS800-4A, które dostarcza konsorcjum LHTEC (Light Helicopter Turbine Engine Company) – joint venture Rolls-Royce i Honeywell, Ankara poszukiwała alternatyw w postaci silników o mocy co najmniej 2500 KM (co ciekawe, embargo zostało zniesione przez Departament Stanu USA 18 maja 2021, ale Turcja sfinalizowała rozmowy z Ukraińcami – przyp. red.).
Program nowych ciężkich śmigłowców uderzeniowych w klasie 10 ton w Turcji jest rozwijany przez TUSAŞ/TAI od 22 lutego 2019 na mocy umowy z Podsekretariatem Przemysłu Obronnego SSB (Savunma Sanayii Başkanlığı).
Ciężki śmigłowiec szturmowy T929 ATAK 2 ma być zdolny do udźwigu 1500 kg uzbrojenia: 30-mm działka umieszczonego w obrotowej wieżyczce oraz pociski rakietowe: powietrze-powietrze, przeciwpancernych UMTAS/L-UMTAS oraz kierowanych CİRİT i niekierowanych kalibru 70 mm na sześciu węzłach podskrzydłowych.
Śmigłowiec wyposażony będzie w głowicę optoelektroniczną Aselsan CATS Aselflir. W dolnej części kadłuba zostanie rozmieszczony system wykrywania przeszkód, radar milimetrowy, system zakłócania pocisków rakietowych na podczerwień, a także wyrzutnie flar. Śmigłowiec będzie zdolny do działania w temperaturach od -40 do +50°C, w dzień jak i w nocy.
T929 ATAK 2 będzie bezpośrednim następcą T129 ATAK w wojskach lądowych Turcji (Türk Kara Kuvvetleri) oraz trafi na wyposażenie marynarki wojennej (Türk Deniz Kuvvetleri) na śmigłowcowce desantowe: wprowadzony do służby operacyjnej 10 kwietnia br. TCG Anadolu (L-400) i planowany bliźniaczy TCG Trakya.
Gökyüzünün büyüğü, ağır taarruz sınıfının yerlisi #ATAK2 🇹🇷 pic.twitter.com/drNUMCGbvW
— Türk Havacılık Uzay Sanayii (@TUSAS_TR) April 27, 2023
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.