Przejdź do serwisu tematycznego

Produkcja pierwszych CH-53K dla Izraela

Departament Obrony USA zlecił spółce Lockheed Martin produkcję pierwszych 4 z 12 zamówionych ciężkich śmigłowców transportowych CH-53K King Stallion dla Korpusu Powietrznego Izraela.

15 lutego br. amerykańska spółka Lockheed Martin poinformowała o podpisaniu umowy o wartości 372 040 552 USD (1,47 mld zł) z dowództwem NAVAIR (Naval Air Command) na produkcję, w ramach 6. partii małoseryjnej, 4 z 12 zamówionych ciężkich śmigłowców transportowych CH-53K King Stallion dla Korpusu Powietrznego Izraela (Chejl ha-Awir) (CH-53K dla Izraela wycenione).

Departament Obrony USA zlecił spółce Lockheed Martin produkcję pierwszych 4 z 12 zamówionych ciężkich śmigłowców transportowych CH-53K King Stallion dla Korpusu Powietrznego Izraela / Grafika: Lockheed Martin

Izrael zamówił 12 śmigłowców z opcją na 6 kolejnych. Śmigłowce powstaną w zakładach montażowych spółki Sikorsky Aircraft Corporation (wchodzącej w skład Lockheed Martin) w Stratford w stanie Connecticut. Dostawa pierwszej partii ma zostać zrealizowana do listopada 2025.

Prace będą realizowane we wspomnianym Stratford (37,57%), a także w Wichita (Kansas; 9,56%), Salt Lake City (Utah; 5,6%), St. Louis (Missouri; 4,36%), Bridgeport (Zachodnia Wirginia; 3,11%), Redmond (Waszyngton; 1,99%), Kent (Waszyngton; 1,67%), Quebec (Kanada; 1,63%), Cudahy (Wisconsin; 1,42%), Rochester (Wielka Brytania; 1,29%), Fort Walton Beach (Floryda; 1,19%), Rome (Nowy Jork; 1,12%), Saint Marcel (Francja; 1,04%), Jupiter (Floryda; 1,03%), w innych lokalizacjach w USA (26,36%), jak i poza nimi (1,06%).

W ramach tej samej serii produkcyjnej, Lockheed Martin zbuduje kolejnych 9 CH-53K dla amerykańskiego Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC), który pierwszy seryjny egzemplarz odebrał 24 września ub. r. Jak dotąd dla USMC zamówiono 42 śmigłowce z około 200 planowanych do kupienia (Pierwszy seryjny King Stallion).

Paul Lemmo, prezes spółki Sikorsky Aircraft Corporation, powiedział:

Opieramy się na dziesięcioleciach doświadczenia i partnerstwa we wspieraniu produkcji i eksploatacji CH-53E dla Korpusu Piechoty Morskiej i CH-53D dla Korpusu Powietrznego Izraela. Sikorsky rozumie znaczenie ciężkich śmigłowców transportowych w skali globalnej, umożliwiając naszemu zespołowi i sprawdzonemu łańcuchowi dostawców oferowanie dostosowanych rozwiązań, które skutkują zwiększają zdolności operacyjne użytkowników. Zobowiązaliśmy się do zapewnienia wsparcia szkoleniowego i technicznego, aby zapewnić sprawne wejście do służby CH-52K w Korpusie Powietrznym Izraela.

Bardzo prawdopodobne, że zawarta właśnie umowa zostanie sfinansowana w ramach funduszy z programu FMF (Foreign Military Financing), wartego 3 mld USD (11,86 mld zł) rocznie. Fundusz jest narzędziem realizowanej od 2008 amerykańskiej polityki obronnej QME (Qualitative Military Edge), gwarantującej wsparcie państwu żydowskiemu w zakresie przewagi technologicznej w regionie Bliskiego Wschodu.

CH-53K King Stallion zostanie następcą 22 ciężkich śmigłowców transportowych S-65C-3 Yas’ur-2000/2025 (wywodzących się z CH-53 Sea Stallion, dostarczonych do Izraela w 1969, ale zmodernizowanych na początku lat 2000.). Wraz z wyborem konstrukcji Lockheed Martin/Sikorsky odrzucono kontrofertę Boeinga z CH-47F Chinook. Poszukiwania nowych śmigłowców ciężkich rozpoczęto w lipcu 2018, gdyż obecne śmigłowce są uznawane za przestarzałe – nalot wielu przekracza 10 tys. godzin (Izrael wybrał CH-53K King Stallion).

CH-53K King Stallion jest obecnie oferowany, we wstrzymanym aktualnie, niemieckim programie STH (Schwere Transporthubschrauber), a w grudniu 2017 zainteresowanie tą konstrukcją wyraziła Japonia (Współpraca Sikorsky z Niemcami).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X