3 sierpnia izraelska spółka Rafael Advanced Defense Systems porozumiała się z amerykańską Raytheon Missiles & Defense (wchodzącą w skład Raytheon Technologies) sprawie budowy w USA zakładu produkującego elementy systemu przeciwrakietowego krótkiego zasięgu Iron Dome na potrzeby amerykańskich sił zbrojnych. Produkcją zajmie się nowo utworzona spółka joint venture Raytheon Rafael Area Protection Systems.
Amerykańskie zestawy Iron Dome zostaną zabudowane na podwoziach bazowych spółki Oshkosh Corporation, które 3 sierpnia br. zostały dostarczone do Izraela w celu realizacji prac integracyjnych / Zdjęcie: Rafael Advanced Defense Systems
Umowę o utworzeniu spółki joint venture pomiędzy oboma przedsiębiorstwami sygnowali Sam Deneke wiceprezes działu biznesowego Land Warfare & Air Defense w Raytheon Missiles & w Defense Systems oraz gen. bryg. (rez.) Pini Yungman, wiceprezes wykonawczy Rafael Advanced Defense Systems ds. obrony powietrznej i przeciwrakietowej. Lokalizacja nowego zakładu produkcyjnego, pierwszego poza Izraelem gdzie będą powstawać elementy systemu Iron Dome, zostanie sfinalizowana przed końcem 2020.
Umowa przewiduje utworzenie linii produkcyjno-montażowej izraelskich pocisków przechwytujących Tamir oraz wcześniej już proponowanego, amerykańskiego wariantu SkyHunter (promowanego m.in. w ramach polskiego programu zakupu zestawów rakietowych obrony powietrznej krótkiego zasięgu o kr. Narew) (PGZ o realizacji programu Narew, 2020-07-17).
Pierwsze informacje o zainteresowaniu zakupem przez amerykańskie wojska lądowe (US Army) dwóch baterii izraelskich zestawów Iron Dome, w ramach wzmocnienia zdolności obrony przed pociskami artyleryjskimi, manewrującymi, rakietowymi i bezzałogowymi statkami powietrznymi w ramach systemu Indirect Fire Protection Capability Increment 2-Intercept (IFPC Inc 2-I), pojawiły się 9 stycznia 2019 (Iron Dome dla US Army?, 2019-01-19).
Na zakup 12 jednostek ogniowych, dwóch zestawów systemu dowodzenia i kontroli ogniem mPrest Systems, dwóch stacji radiolokacyjnych wykrywania i śledzenia IAI Elta EL/M-2084 MMR (Multi-Mission Radar), a także 240 pocisków przechwytujących Tamir zarezerwowano kwotę 373 mln USD (1,394 mld zł).
W międzyczasie, w maju 2019 zainteresowanie zakupem na próby Iron Dome wyraził także Korpus Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC), ale z możliwością integracji baterii z radarami AN/TPS-80 G/ATOR (Ground/Air Task-Oriented Radar) (USMC zainteresowany Iron Dome, 2019-05-14).
Kongres zgodził się na zakup dwóch baterii dla US Army w październiku 2019 z możliwością rozszerzenia o kolejne dwie i zwiększenia wartości zamówienia do ok miliarda USD (3,74 mld zł). Jednak w marcu 2020 poinformowano o anulowaniu opcji z uwagi na brak konsensusu pomiędzy stronami dotyczącego przede wszystkim transferu technologii do USA. Próby ogniowe pierwszych zamówionych zestawów zaplanowano na trzeci kwartał roku fiskalnego 2021. Wstępna gotowość operacyjna ma zostać osiągnięta przed 2023.
Co ciekawe, również 3 sierpnia, jak poinformowało ministerstwo obrony Izraela w mediach społecznościowych, na lotnisku Tel Awiw Ben Gurion wylądował strategiczny samolot transportowy An-225 Mrija. Ukraiński samolot został wynajęty do transportu z Bangor w stanie Maine, ładunku złożonego z nieokreślonej liczby podwozi bazowych spółki Oshkosh Corporation (która dostarcza standardowe pojazdy ciężarowe US Army) do zabudowy pod elementy zamówionych przez US Army elementów baterii systemu Iron Dome. Można spekulować, że będą to trzyosiowe FMTV (Family of Medium Tactical Vehicles) 6×6, wcześniej już wykorzystane pod zabudowę wyrzutni MML (Multi Mission Launcher) z elementów samochodów ciężarowych M1157 i wyrzutni rakietowych M142 HIMARS.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.