18 czerwca niemiecka grupa Rheinmetall AG zaprezentowała prototyp autonomicznego, amfibijnego i opcjonalnie załogowego pojazdu transportowego Mission Master XT (MM XT). 4-kołowy pojazd to kolejny członek rodziny pojazdów Mission Master, których dotychczasowi 8-kołowi przedstawiciele otrzymali nową, wspólną nazwę Mission Master SP (MM SP). Rodzinę pojazdów zaprojektowała spółka-córka Rheinmetall Canada (Kolejne roboty Rheinmetall Mission Master dla Wielkiej Brytanii).
Niemiecka grupa Rheinmetall AG zaprezentowała prototyp autonomicznego, amfibijnego i opcjonalnie załogowego pojazdu transportowego Mission Master XT / Zdjęcia: Rheinmetall AG
W przeciwieństwie do elektrycznych MM SP, nowo zaprezentowany pojazd MM XT otrzymał silnik wysokoprężny, który zapewnia mu zasięg jazdy do 750 km, a alternatywnie akumulatory litowo-jonowe wystarczą na 6 godzin cichej jazdy. Charakteryzujący się masą całkowitą 2217 kg pojazd może przetransportować ładunek użyteczny o masie 1000 kg w ekstremalnych warunkach terenowych.
Najbardziej charakterystyczną cechą MM XT są cztery duże bezdętkowe koła o niskim ciśnieniu, które może być dostosowywane do przeszkód terenowych. Koła spełniają swoją funkcję nawet po przebiciu (maksymalnie otwór o szerokości 2 cm) i pozwalają MM XT na pełne zdolności do pływania dzięki specjalnemu bieżnikowi (przypomina to rozwiązanie znane m.in. z ukraińskiego załogowego wszędołaza Sherp ATV, który jest oferowany na rynku cywilnym od 2016 czy rosyjskich BigBo i Shatun – przyp. red.).
Podobnie jak MM SP, nowy pojazd wyposażono w autonomiczny układ sterowania za pomocą pakietu zestawu Rheinmetall PATH (A-kit), który dzięki umieszczonym na platformie czujnikom steruje nią odciążając operatora od większości czynności. Operator zachowuje jednak pełną kontrolę za pomocą tabletu, smartwatcha czy mobilnej naziemnej stacji kierowania, zaprojektowanego dla systemu Rheinmetall Argus lub z oprogramowaniem Rheinmetall zainstalowanym w dowolnym systemie zarządzania polem walki (BMS). Oprogramowanie pozwala na wykonywanie w pełni zautomatyzowanym manewrów, takich jak podążanie za innym pojazdem lub człowiekiem, poruszanie się w konwoju czy autonomiczne tryby nawigacji z cyberochroną, wybierające najlepsze ścieżki do pokonania wyznaczonej trasy z punktu A do B.
Alain Tremblay, wiceprezes działu Business Development and Innovation w Rheinmetall Canada powiedział:
Najbardziej innowacyjną cechą jest to, że tablet zaprojektowany przez Rheinmetall pozwala operatorowi kontrolować każdą platformę Mission Master z ładunkiem użytecznym za pomocą jednego interfejsu, co jest pierwszym takim rozwiązaniem na rynku. Na przykład użytkownicy mogą monitorować obraz z kamer lub kierować stacją uzbrojenia, a następnie szybko zaprogramować platformę do autonomicznej nawigacji do wybranej lokalizacji – wszystko z tego samego urządzenia.
W razie potrzeby, MM XT może być sterowany ręcznie za pomocą wbudowanego joysticku i miejsca dla kierowcy, służąc jako pojazd załogowy. Pojazdy, na życzenie klienta, mogą zostać dostosowane do wielu zadań: logistycznych, rozpoznawczych, wsparcia ogniowego, ewakuacji medycznej, wykrywania skażeń, przekaźnika radiowego i innych wymagań operacyjnych (Rheinmetall prezentuje rozpoznawczo-bojowego Mission Master, Rakietowy MM UGV, MSPO2019: MM UGV z Warmate-TL).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.