Przejdź do serwisu tematycznego

Premiera JLTV A2 od AM General

Podczas corocznego sympozjum AUSA Global Force Symposium and Exposition, amerykańska spółka AM General zaprezentowała ulepszony wielozadaniowy pojazd opancerzony JLTV w wersji A2.

Podczas sympozjum AUSA Global Force Symposium and Exposition, zaplanowanego na 25-28 marca w Huntsville w Alabamie, amerykańska spółka AM General zaprezentowała na stoisku nr 121 ulepszony wielozadaniowy pojazd opancerzony JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) w wersji A2.

Zdjęcie: AM General

Zgodnie z dwiema umowami z 9 lutego 2023 na zlecenie Dowództwa Zamówień US Army (Army Contracting Commmand, ACC) z Detroit Arsenal w stanie Michigan, spółka AM General z South Bend w stanie Indiana, otrzymała środki w wysokości 230 874 512 USD (1,032 mld zł) na utworzenie drugiej linii produkcyjnej pojazdów JLTV w nowej wersji A2, które dotąd w wersji A1 były produkowane tylko przez oryginalnego producenta, spółkę Oshkosh Defense. Druga umowa, w wysokości 8,66 mld USD (38,70 mld zł), przewiduje produkcję maksymalnie 20 682 pojazdów JLTV A2 wraz z maksymalnie 9883 przyczepami JLTV-T (Produkcja JLTV także w AM General, Navistar Defense wyprodukuje przyczepy do JLTV).

Kolejna umowa z AM General została zawarta 24 maja 2023 i miała wartość 4 653 330 000 USD (19,66 mld zł) – obejmowała niesprecyzowaną liczbę JLTV A2 i przyczep JLTV-T, przy czym szacuje się że ok. 10 tys. pojazdów (Druga umowa na JLTV z AM General).

Nowy JLTV ma być bardziej odporny na korozję oraz cechuje się zredukowanym średnim spalaniem i zastosowaniem 24-woltowych akumulatorów litowo-jonowych (Li-Ion), zwiększających ich zasięg operacyjny. Spółka ma też zapewnić gotowość do realizacji modernizacji architektury pojazdów w przyszłości dzięki pakietowi Modular Base Integration Kit. Pojazdy są napędzane doładowanymi silnikami wysokoprężnymi MY 2024 L5P Duramax, sprzężony z 6-przekładniową skrzynią biegów Allison 2500SP i cechują się zastosowaniem rozwiązań redukujących sygnaturę akustyczną. Dlatego pojazdy są określane jako II generacji.

Jak dotąd na zakup pojazdów JLTV, których produkcja niedawno przekroczyła 20 tysięcy egzemplarzy, oprócz amerykańskich sił zbrojnych jako głównego użytkownika (w planach zakup łącznie ok. 65 tys. pojazdów) zdecydowały się: Czarnogóra, Litwa, Macedonia Północna, Słowenia, Słowacja, Rumunia, Belgia i Brazylia. W ostatnim czasie dołączyły do nich MongoliaIzrael. Potencjalnymi przyszłymi użytkownikami mogą zostać Wielka Brytania, Grecja, Portugalia i Polska (wyrażono chęć zakupu 26 pojazdów opancerzonych w wersji M1279A1 w wariancie transportowym).

Oczywiście Oshkosh Defense pozostaje producentem JLTV i wozy jeszcze w wersji A1 ma dostarczyć na podstawie ostatniej umowy o wartości 208 890 089 USD (863,31 mln zł) z 3 listopada 2023 (JLTV ponownie od Oshkosh Defense).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X