W czwartek, 1 sierpnia 2024, amerykańska spółka Pratt & Whitney (część korporacji RTX) poinformowała w mediach społecznościowych, że dostarczyła pierwszy z nowej partii silników turbowentylatorowych dwuprzepływowych F100-PW-229 dla polskich samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-16 Jastrząb.
Obecnie około 3300 silników rodziny P&W F-100 napędza głównie samoloty bojowe F-16 i F-15 na całym świecie / Zdjęcie: Pratt & Whitney via Facebook
To pierwszy z kilku silników, które dostarczymy naszemu polskiemu sojusznikowi w tym roku, aby zapewnić moc napędową potrzebną do sprostania obecnym i przyszłym zagrożeniom – powiedział Josh Goodman, starszy dyrektor programu F100 w Pratt & Whitney.
Nie jest jasne kiedy, ile egzemplarzy i za jaką kwotę zostały zamówione omawiane silniki. Prawdopodobnie ich zakup został uwzględniony w którejś z niedawnych umów dotyczących wsparcia eksploatacji F-16C/D Block 52+ Advanced Sił Powietrznych RP (Kolejna modyfikacja polskich F-16).
Przykładowo, 13 września 2023, Departament Stanu USA wydał zgodę na sprzedaż pakietu wsparcia i modyfikacji floty polskich samolotów za maksymalnie 389 mln USD (1,525 mld zł). W pakiecie znalazło się m.in. wsparcie programu modyfikacji podzespołów silnika Pratt & Whitney F100-PW-229.
Wcześniej natomiast, 12 sierpnia 2022, Air Force Life Cycle Management Center (AFLCMC) Dowództwa Logistycznego Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (Air Force Materiel Command, AFMC) z bazy lotniczej Tinker w Oklahomie podpisało umowę o wartości 132 645 676 USD (520,3 mln zł) ze spółką Raytheon (także część RTX) na na regenerację modułu silników rodziny P&W F-100 różnych użytkowników, w tym Polski, za pośrednictwem programu FMS (Foreign Military Sales).
Inną opcją byłby zakup przez Polskę nowych silników poprzez komercyjną procedurę DCS (Direct Commercial Sales) i których informacja nie jest zamieszczana na stronach Departamentu Obrony USA, a producent nie musi koniecznie o niej informować.
Silniki w wersji F100-PW-229 są produkowane od 1989 z montażem końcowym w zakładach Pratt & Whitney w Middletown w Connecticut. 1 sierpnia 2019 ówczesne Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 4 z Warszawy (obecnie część Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 2) przekazały użytkownikom w 31. Bazie Lotnictwa Taktycznego (31. BLT.) w Poznaniu-Krzesinach pierwszy wyremontowany przez siebie moduł wentylatora omawianego silnika.
Wcześniej zakłady te uczestniczyły w koprodukcji oryginalnych silników do zamówionych przez Polskę samolotów. Jednakże głównym partnerem po stronie polskiej była Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Rzeszów, która 31 maja 2006 w wydziale montażowym odebrała pierwszy silnik do polskiego F-16, zmontowany z zespołów dostarczonych z USA. Silniki pozostałych samolotów również zostały zmontowane w Rzeszowie. 1 lipca 2015 spółka zmieniła nazwę na Pratt & Whitney Rzeszów.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.