W czwartek, 30 października 2025, Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych (DO RSZ) poinformowało w mediach społecznościowych, że para dyżurna samolotów myśliwskich MiG-29 przechwyciła, zidentyfikowała i eskortowała rosyjski samolot zwiadu obrazowego i elektronicznego Ił-20M.
30 października 2025 r., przed godziną 9:00, para dyżurna myśliwców MiG-29 Polskich Sił Powietrznych dokonała kolejnego w tym tygodniu przechwycenia samolotu rozpoznawczego Federacji Rosyjskiej Ił-20 wykonującego lot nad Morzem Bałtyckim.
Maszyna, lecąca w międzynarodowej przestrzeni powietrznej bez złożonego planu lotu i z wyłączonym transponderem, została przechwycona, dokonano jej identyfikacji oraz eskortowano poza rejon odpowiedzialności. Nie doszło do naruszenia polskiej przestrzeni powietrznej.
Dzięki wysokiej gotowości bojowej i profesjonalizmowi zespołów dyżurnych, pilotów oraz obsługi naziemnej, działania zostały przeprowadzone sprawnie, skutecznie i bezpiecznie.
Żołnierze Wojska Polskiego każdego dnia z pełnym zaangażowaniem strzegą bezpieczeństwa polskiego nieba.
Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych
Wczoraj miał miejsce podobny incydent, i co ciekawe z tym samym egzemplarzem Ił-20M o nr rejestracyjnym RF-95671. Był on w ostatnich kilkunastu miesiącach wielokrotnie przechwytywany nad Morzem Bałtyckim przez samoloty sojusznicze ze Szwecji, Włoch, Portugalii, Niemiec czy Francji (Polskie MiG-29 przechwyciły rosyjskiego Ił-20M).
Poprzednie przechwycenia przez polskie lotnictwo, ale F-16 Jastrząb i innego egzemplarza o nr rejestracyjnym RF-93611 miało miejsce 12 sierpnia 2024 oraz 3 i 6 marca 2024 przez MiG-29 i F-16.
Ił-20M (w kodzie NATO: Coot-A) jest wyspecjalizowaną wersją samolotu Ił-18 (dlatego alternatywne oznaczenie to Ił-18D-36 Bizon), przeznaczoną do prowadzenia zwiadu obrazowego, rozpoznania łączności (COMmunications INTelligence, COMINT) i rozpoznania elektronicznego (ELectronic INTelligence, ELINT), tj. przechwytywania emisji sygnałów elektromagnetycznych. Jest wyposażony w szeroki zestaw czujników optoelektronicznych A-87P LOROP, Romb 4 i Wisznaja, a także pokładowy radar obserwacji bocznej z anteną fazowaną Igła-1 (ang. Side-Looking Airborne Radar, SLAR) oraz systemy komunikacji satelitarnej do transferu informacji w czasie rzeczywistym. Prototyp Ił-20M oblatano w marcu 1968. Wyprodukowano 20 egzemplarzy, z których w służbie Sił Powietrzno-Kosmicznych (WKS) pozostaje 14.
17 września 2018 inny rosyjski Ił-20M został omyłkowo zestrzelony z 15-osobową załogą na pokładzie przez syryjską obronę powietrzną, w czasie izraelskiego ataku rakietowego na cele w Syrii (Ił-20M zestrzelony u wybrzeży Syrii). Z kolei 13 kwietnia 2014 rosyjski Ił-20M zbliżył się do przestrzeni powietrznej Turcji w rejonie Morza Czarnego i został przechwycony przez cztery F-16, a 22 października 2014 jeden z samolotów naruszył przestrzeń powietrzną Estonii.
Czytaj także:
30 października 2025 r., przed godziną 9:00, para dyżurna myśliwców MiG-29 🇵🇱 Sił Powietrznych dokonała kolejnego w tym tygodniu przechwycenia samolotu rozpoznawczego Federacji Rosyjskiej 🇷🇺 Ił-20 wykonującego lot nad Morzem Bałtyckim.
Maszyna, lecąca w międzynarodowej… pic.twitter.com/Glqhv9DjTz
— Dowództwo Operacyjne RSZ (@DowOperSZ) October 30, 2025




