W czwartek, 27 lutego 2025, niemiecka spółka POLARIS Raumflugzeuge z Bremy poinformowała na swoim profilu na portalu społecznościowym LinkendIn, że otrzymała kontrakt od Urzędu do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr), w imieniu Federalnego Ministerstwa Obrony Niemiec, na opracowanie pełnowymiarowego prototypu hipersonicznego samolotu wielokrotnego użytku.
Samolot kosmiczny Aurora / Grafiki: POLARIS Raumflugzeuge
Umowa o nieujawnionej wartości przewiduje zaprojektowanie dwustopniowego, poziomego startu i w pełni wielokrotnego użytku hipersonicznego pojazdu badawczego. Oprócz projektu kontrakt obejmuje już opcje kontynuacji produkcji i testów w locie pełnowymiarowego pojazdu.
Głównym celem umowy jest opracowanie doświadczalnego pojazdu do testowania lotów z prędkością hipersoniczną (czyli powyżej Ma5), który ma służyć jako platforma eksperymentalna do badań związanych z obronnością, a także badań naukowych i instytucjonalnych. Dodatkowo, pojazd będzie mógł być używany jako nosiciel małych satelitów o masie do 1000 kg przy użyciu jednorazowego górnego stopnia.
Powyższa umowa to kontynuacja współpracy z Bundeswehrą, zapoczątkowana 23 lipca 2021 w ramach projektu samolotu rozpoznawczego RDRS (Rapid Deployable Reconnaissance System). Następnie, 17 marca 2022 wojsko przyznało pierwszy kontrakt na budowę demonstratora w skali samolotu kosmicznego Aurora, zdolnego do rozwijania prędkości hipersonicznych.
Docelowo, Aurora którego pełnowymiarowy prototyp ma powstać do 2028, będzie napędzany czterema silniki turbowentylatorowymi Eurojet E200 (które napędzają samoloty wielozadaniowe Eurofighter Typhoon) do lotu atmosferycznego oraz dwoma silnikami rakietowymi na paliwo ciekłe do lotu suborbitalnego.
Aurora ma charakteryzować się maksymalną masą startową do 10 000 kg z udźwigiem do 1000 kg na niską orbitę okołoziemską (LEO). Docelowo ma osiągać prędkość Ma10. Przewiduje się, że 80-90% komponentów samolotu ma być do pionowego użytku po zakończeniu jednorazowego lotu. Konstruktorzy chcą również uzupełnić go w możliwość tankowania w locie (silników EJ200).
Spółka zbudowana osiem demonstratorów technologii w skali oznaczonych jako: Stella (VCN-001), Aleda (VCN-002), Atena (VCN-003), Mira (VCN-004), Mira-Light (VCN-006), Mira-II (VCN-007), Mira-III (VCN-008), Mira-II Light (VCN-009), z których cztery do 10 grudnia 2024 wykonały łącznie 121 lotów, a w tym roku oblatany zostanie dziewiąty: Nova (VCN-005). W ramach tych faz testowano silnik rakietowy AS-1 Linear Aerospike.
22 sierpnia 2022 spółka dołączyła do grupy roboczej NATO Hypersonics Working Group w ramach NATO Science and Technology Organization. 15 stycznia br. spółka ogłosiła otwarcie nowego ośrodka testowego na wyspie Peenemünde nad Morzem Bałtyckim, nad którym może wykonywać loty testowe.
Głównymi partnerami spółki są Niemieckie Centrum Lotnictwa i Kosmonautyki DLR, z którego 20-osobowy zespół inżynierów wywodzi się, a dokładnie Institute of Aerodynamics and Flow Technology z Kolonii, Elecnor DEIMOS z Hiszpanii, E2MC Ventures z USA, MBB (Mittelständische Beteiligungsgesellschaft Bremen) z Niemiec oraz prywatny niemiecki inwestor Andreas Kupke.