Przejdź do serwisu tematycznego

Początek budowy drugiej fińskiej korwety typu Pohjanmaa

W stoczni fińskiej spółki Rauma Marine Constructions (RMC) miała miejsce uroczystość palenia blach drugiej z czterech dużych korwet rakietowych typu Pohjanmaa w ramach projektu Eskadra 2020.

W środę, 9 października 2024, w stoczni fińskiej spółki Rauma Marine Constructions (RMC) miała miejsce uroczystość palenia blach drugiej z czterech dużych korwet rakietowych typu Pohjanmaa w ramach projektu Laivue 2020 (pol. Eskadra 2020) dla rodzimej marynarki wojennej (Merivoimat). Wcześniej, 11 kwietnia br. położono stępkę pierwszego okrętu z serii.

Zdjęcia: Merivoimat

W symbolicznym rozpoczęciu prac przy budowie drugiej jednostki brali udział przedstawiciele Ministerstwa Obrony Finlandii, Dowództwa Marynarki Wojennej i Dowództwa Logistycznego Sił Obronnych (Puolustusvoimien logistiikkalaitos), a także Towarzystwa Klasyfikacyjnego Lloyd’s Register oraz kierownictwo i personel spółki RMC.

RMC ma kontrakt na budowę czterech wielozadaniowych korwet dla Marynarki Wojennej we współpracy z Dowództwem Logistycznym Sił Obronnych. Ścisła współpraca z klientem gwarantuje, że okręty zaspokoją potrzeby, które Marynarka Wojenna będzie miała w przyszłości. Podczas budowy pierwszej korwety wielozadaniowej wykonaliśmy dużą ilość prac rozwojowych, na których również znacząco skorzystamy przy budowie przyszłych okrętów. Kiedy teraz rozpoczyna się budowa drugiej korwety wielozadaniowej, jestem usatysfakcjonowany, że możemy to zrobić kilka tygodni wcześniej, powiedział dyrektor generalny RMC, Mika Nieminen.

Dowództwo Logistyczne Sił Obronnych ceni interaktywną współpracę z RMC. Wierzymy, że dzięki temu Merivoimat będzie miała dostęp do korwet wielozadaniowych, które najlepiej odpowiadają potrzebom w każdych warunkach. RMC była w stanie sprostać naszym wymaganiom, dodał Zastępca Dyrektora Działu Logistyki w Puolustusvoimien logistiikkalaitos, Gen. bryg. inż. Juha-Matti Ylitalo.

Za budowę kadłuba bezpośrednio odpowiada spółka-córka RMC Defence, a bezpośredni wpływ projektu na zatrudnienie w Finlandii wynosi około 3600 osobolat.

Korwety będą mieć 117 m długości, 16 m szerokości i 5 m zanurzenia. Będą wypierały 4300 t. Zespół napędowy w układzie CODLOG o mocy 29 000 kW zapewni prędkość maksymalną 26 w., a zasięg przy 14 w. wyniesie 3500 mil morskich. Autonomiczność wyniesie 26 dni. Załoga będzie składać się z 73 oficerów i marynarzy.

15 sierpnia 2023 szwedzka spółka Saab Defence and Security rozpoczęła prace przy pierwszym maszcie zintegrowanym SLIM (Saab Integrated Lightweight Mast) dla fińskich okrętów. Wcześniej, bo 9 kwietnia 2019 Szwedzi zostali wskazani jako dostawca i integrator okrętowego systemu walki 9LV, a odpowiednią umowę sygnowano 26 września tego samego roku.

Natomiast 5 października 2023, służba prasowa Merivoimat informowała o wyborze amerykańskich pocisków przeciwlotniczych RIM-162 Evolved SeaSparrow Missiles (ESSM) w wersji Block 2 na ich uzbrojenie, które trafią do 8-komorowego modułu uniwersalnej wyrzutni pionowego startu Mk 41 VLS – 32 pociski na okręt. Ich uzupełnieniem będą izraelskie przeciwokrętowe pociski kierowane Gabriel V Advanced Naval Attack Missile, zamówione jeszcze w 2020 – osiem wyrzutni na okręt.

Uzbrojenie dodatkowe ma stanowić 57-mm armata morska BAE Systems Bofors L70, wyrzutnie lekkich torped Tp 47 i dwa zdalnie sterowane moduły uzbrojenia Saab Trackfire. Okręty mają być też zdolne do stawiania min morskich. Na rufie znajdzie się lądowisko dla śmigłowca i hangar.

Budowa pozostałych okrętów rozpocznie się w kolejnych latach, a próby morskie prototypu w 2026. Do końca 2029 ma zostać skompletowana budowa wszystkich okrętów. Nowe korwety zastąpią cztery małe okręty rakietowe typu Hamina (o długości 51 m i wyporności 250 t) i osiem wspomnianych jednostek typu Rauma. Pohjanmaa pozostaną w służbie operacyjnej do lat 2060.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X