Przejdź do serwisu tematycznego

PJN nowej generacji na testach w Straży Granicznej

Funkcjonariusze z Placówki Straży Granicznej w Węgorzewie testowali najnowszej generacji Przewoźną Jednostkę Nadzoru (PJN) na podwoziu Isuzu D-Max.

W piątek, 1 grudnia, Komenda Główna Straży Granicznej (KG SG) poinformowała, że w bieżącym tygodniu funkcjonariusze z Placówki Straży Granicznej w Węgorzewie testowali najnowszej generacji Przewoźną Jednostkę Nadzoru (PJN), która powstała w ramach projektu naukowo-badawczego kr. Sowa, Straży Granicznej i Wojskowej Akademii Technicznej (WAT).

Projekt otrzymał tegoroczną nagrodę Defender w grupie sprzętu Wojsk Specjalnych, Żandarmerii Wojskowej, Wojsk Obrony Terytorialnej, Policji, Straży Granicznej i Straży Pożarnej, podczas XXXI Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO 2023 w Kielcach.

Nagroda Defender: Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego (lider), JSW Nowe Projekty, Vortex, SZYBICKI Sprzęt i Zabudowy Pojazdów Specjalistycznych Waldemar Szybicki za prototyp mobilnego wieloczujnikowego systemu obserwacyjnego przeznaczonego do zabezpieczenia strefy nadgranicznej.

To prototyp mobilnego, wieloczujnikowego systemu obserwacyjnego przeznaczonego do zabezpieczenia strefy nadgranicznej. Po wdrożeniu uwag funkcjonariuszy SG, pojazd w styczniu wróci na kolejne testy. Jeśli wypadną one pozytywnie, formacja zakupi i wprowadzi więcej tego typu jednostek do służby. Testy w warunkach bezpośredniej ochrony granicy państwowej poprzedzą szkolenia funkcjonariuszy w zakresie obsługi pojazdu. Dokumentacja utworzona w ramach całości projektu posłuży funkcjonariuszom SG do opracowania szczegółowych wymagań, które tej klasy PJN powinien spełniać.

W obecnym prototypie nośnikiem wybudowanego systemu obserwacyjnego jest samochód terenowy typu pick-up marki Isuzu D-Max, na którym znajduje się zabudowana platforma zapewniająca start i lądowanie bezzałogowego statku powietrznego na uwięzi z osprzętem technicznym. Dodatkowo zainstalowano tam pneumatyczny maszt teleskopowy z radarem termowizyjnym, systemem anten i stacją pogodową, autonomiczny system zasilania, sterowania, kontroli i dowodzenia wraz z oprogramowaniem przystosowanym do zarządzania przez dwóch operatorów za pomocą dedykowanego oprogramowania obsługiwanego na ekranach dotykowych.

Zainstalowane i zintegrowane różne sensory zapewniają automatyczne wykrycie i jednoczesne śledzenie wielu poruszających się obiektów wielkości człowieka na dystansie kilku km wraz z zobrazowaniem termowizyjnym i dzienno-nocnym. Termowizyjny obraz panoramiczny o polu widzenia 360 stopni jest odświeżany, uaktualniany co 1 sekundę bez konieczności zmiany położenia kamery.

Dzięki zaś zastosowaniu linii kablowej do transmisji danych i zasilania bezzałogowy statek powietrzny wznosi się na wysokość 60 m i jest w pełni odporny na zakłócenia radiowe oraz może nieprzerwanie pracować przez 8 godzin. Zintegrowane moduły radiowe na nośniku oraz bezzałogowym statku powietrznym zapewniają wykrycie i wskazanie z dużą dokładnością kierunku emisji radiowej pochodzącej z logowania telefonów komórkowych, oraz innych transmisji takich jak np. sterowanie obcych dronów, zakłócenia generowane przez przemytników mających na celu zakłócenie systemów radiowych oraz innych źródeł emisji, a także umożliwiają szyfrowaną komunikację i wysłanie obrazów do patroli w terenie na odległość do 2 km.

Zdjęcia: KG SG

Dotychczas Straż Graniczna otrzymała 36 egzemplarzy PJN pierwszej generacji, zabudowanych na podwoziu Toyota Hilux SR5. Pierwsza umowa o wartości ponad 41,3 mln zł brutto została podpisana 27 lipca 2018 z konsorcjum spółek konsorcjum Siltec i Zeszuta. Umowa dotyczyła dostawy 23 PJN j jednego symulatora, co wykonano do 4 litego 2019. 23 września 2021 odebrano kolejnych 13 egzemplarzy  PJN, zakupionych za 22 mln zł brutto, które dostarczyło konsorcjum Korporacja Wschód i Zeszuta (Kolejne Przewoźne Jednostki Nadzoru dla SG).

Źródło: KG SG

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X