Przejdź do serwisu tematycznego

Kolejne Przewoźne Jednostki Nadzoru dla SG

Straż Graniczna odebrała 13 Przewoźnych Jednostek Nadzoru o łącznej wartości 22 mln zł brutto. Zabudowy na bazie samochodów Toyota Hilux SR5 wykonało konsorcjum Korporacja Wschód – Zeszuta. 

23 września Komenda Główna Straży Granicznej (KG SG) poinformowała o odbiorze 13 Przewoźnych Jednostek Nadzoru (PJN) o łącznej wartości 22 mln zł brutto. Zabudowy na bazie samochodów terenowych Toyota Hilux SR5 4×4 z silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2,4 l i mocy 150 KM oraz automatyczną skrzynią biegów wykonało konsorcjum Korporacja Wschód – Zeszuta. Zakup pojazdów sfinansowano z ustawy o ustanowieniu Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa 2017-2020 (Straż Graniczna odbiera Jeepy).

Straż Graniczna odebrała 13 Przewoźnych Jednostek Nadzoru o łącznej wartości 22 mln zł brutto. Zabudowy na bazie samochodów Toyota Hilux SR5 wykonało konsorcjum Korporacja Wschód – Zeszuta / Zdjęcia: KG SG

Wszystkie Przewoźne Jednostki Nadzoru wzmocnią granicę zewnętrzną, ale obecnie przede wszystkim będą służyły do ochrony granicy polsko-białoruskiej. Zostały rozdysponowane do oddziałów SG: Nadbużańskiego na granicę z Białorusią i z Ukrainą (5 pojazdów), Warmińsko-Mazurskiego na granicę z Rosją (3) i Podlaskiego na granicę z Białorusią (5). Do Podlaskiego Oddziału SG zostaną oddelegowane jeszcze 3 pojazdy, które obecnie są w Warmińsko-Mazurskim Oddziale SG i Nadodrzańskim Oddziale SG (Straż Graniczna otrzymała nowe motocykle).

W pojazdach obserwacyjnych po raz pierwszy zamontowane zostały systemy optoelektroniczne, takie same jak te stosowane na wieżach obserwacyjnych. Wcześniej systemy te miały nieco mniejszy zasięg. Po raz pierwszy zastosowano również kamerę światła dziennego Full HD typu LRCS-B1000 spółki Dat-Con Defense z dalmierzem laserowym, która umożliwia obserwowanie kolorowego obrazu bardzo wysokiej jakości nawet przy niewielkim poziomie oświetlenia. System obserwacyjny składa się także z kamery termowizyjnej dalekiego zasięgu Ranger HRC spółki FLIR.

Wyposażenie PJN składa się także z nadajnika GPS i czujnika północy, a także dwóch komfortowych stanowisk operatorskich, wyposażonych w monitory oraz system sterowania masztem i sprzętem optoelektronicznym. W celu poprawy komfortu pracy funkcjonariuszy, stanowiska operatorskie przeniesiono do pierwszego rzędu siedzeń, co zwiększyło przestrzeń i pozwoliło na rozpoczęcie prowadzenia obserwacji bez konieczności opuszczania pojazdu.

Wykorzystano również nowe elementy w konstrukcji samych pojazdów, dzięki czemu są przystosowane do jazdy w trudnym terenie o wiele bardziej, niż poprzednie PJN: zmodyfikowane zostało zawieszenie, w którym zwiększono prześwit oraz kąty decydujące o zdolności do pokonywania przeszkód terenowych. Pojazdy wyposażono także w specjalne opony oraz zamontowano osłony newralgicznych elementów przeniesienia napędu oraz wyciągarkę. Urządzenia obserwacyjne współpracują ponadto z aplikacją wyświetlającą obserwowane obiekty na mapie cyfrowej, zwiększając świadomość sytuacyjną operatorów pojazdu. Kamera termowizyjna pozwala wykrywać obiekty wielkości człowieka i prowadzić obserwację z odległości kilkunastu kilometrów.

Wcześniejsza umowa o wartości ponad 41,3 mln zł brutto na zakup 23 PJN i jednego symulatora została podpisana 27 lipca 2018. Zrealizowało ją wówczas konsorcjum Siltec z Zeszuta. Pojazdy zostały odebrane 4 lutego 2019.

Źródło: KG SG

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X