W czwartek, 20 lutego 2025, europejska spółka General Dynamics European Land Systems (GDELS) – Mowag poinformowała, że podpisała umowę zostając podwykonawcą niemieckiej grupy Rheinmetall AG, na mocy której dostarczy podwozia bazowe kołowego transportera opancerzonego Piranha V w układzie napędowym 8×8 do programu platform łączności o kryptonimie TaWAN LBO (Tactical Wide Area Network for Land Based Operations) dla niemieckich sił zbrojnych (Bundeswehry).
Od lewej do prawej: Nico Danneberg (GDELS), Timo Haas i Christian Hieronimus (Rheinmetall AG), Thomas Kauffmann i Giuseppe Chillari (GDELS) / Zdjęcia: GDELS
Umowa ramowa obejmuje dostawę maksymalnie 256 pojazdów za kilkaset mln EUR, a w ramach pierwszego zamówienia 58 z nich z dostawami od 2025.
Niemiecka Piranha V zostanie wyposażona w 15-metrowy teleskopowy system masztowy z nadajnikami, który będzie służył jako wysoce mobilny, opancerzony punkt łączności w sieci TaWAN. Zostanie wyposażona w stanowiska robocze z oprogramowaniem do zarządzania kierunkowym systemem łączności, które zapewni podstawową funkcjonalność całej architektury, jak i wsparcie w ramach planowania i wykonywania operacji. Będzie to zbliżona konfiguracja do pojazdu Piranha III Kompak, podobny wariant pojazdu łączności dalekiego zasięgu, który od 2014 jest użytkowany w armii szwajcarskiej w liczbie 12 egzemplarzy.
Aby zapewnić natychmiastowe utrzymanie techniczne i logistyczne oraz gotowość operacyjną, GDELS utworzy centrum wsparcia systemowego w Neubrandenburgu.
Jesteśmy bardzo wdzięczni i dumni z zaufania, jakim Bundeswehra i nasz partner przemysłowy obdarzyli GDELS. Już w przyszłym roku dostarczymy pierwsze pojazdy serii Piranha 5 i ustanowimy możliwości produkcyjne i konserwacyjne w Niemczech, stwierdził dr. Thomas Kauffmann, wiceprezes GDELS i dyrektor zarządzający GDELS-Deutschland.
Podjęty wysiłek świadczy o silnym zaangażowaniu GDELS jako wiarygodnego partnera Bundeswehry i Niemiec. Z niecierpliwością czekamy na tę szansę i wzmocnienie naszego zaangażowania w ten ważny rynek krajowy, powiedział Antonio Bueno, prezes GDELS.
Przypomnijmy, że 4 lutego br. grupa Rheinmetall AG informowała, że zawarła umowę ramową o wartości kilku miliardów euro z Urzędem do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) na dostawy platform łączności w programie TaWAN LBO wraz z pierwszą umową wykonawczą o wartości 1,88 mld EUR (wówczas 7,94 mld zł).
Rheinmetall dostarczy również opancerzone samochody ciężarowe RMMV HX2 8×8, które służyć będą jako platformy nośne dla dużych kierunkowych systemów łączności radiowej i zostaną wyposażone w mobilne, wysoko rozkładane maszty antenowe. W ramach ukompletowania jednostki TaWAN LBO, jeden z pojazdów HX2 będzie dysponował systemem masztowym, a drugi będzie przewoził 20-stopowy kontener funkcjonalny ze stanowiskami roboczymi, serwerami i innym sprzętem. RMMV dostarczy łącznie 102 pojazdy.
Podstawową funkcją TaWAN LBO będzie zapewnienie otwartej sieci łączności FMN (Federated Mission Networking) opartej na jądrze szyfrowania PCN (Protected Core Network) w celu połączenia taktycznych sieci D-LBO (Digitalisierung Landbasierte Operationen) z siecią szkieletową szczebla wsparcia CIR. Po kontraktach przyznanych pod koniec 2024 w ramach programu D-LBO Bundeswehry, TaWAN LBO będzie kolejnym kamieniem milowym dla zapewnienia kompleksowych możliwości łączności dla systemu dowodzenia niemieckimi siłami zbrojnymi. W połączeniu z D-LBO, sieć TaWAN LBO ma zapewnić łączność głęboko na tyłach przy wysokich prędkościach transmisji danych.
Na koniec warto dodać, że zgodnie z doniesieniami mediów branżowych z października 2024, Piranha V w wariancie 6×6 zostanie wybrana w niemieckim programie kołowych pojazdów rozpoznawczych Korsak SpähFz NG jako następca starzejących się pojazdów LGS Fennek. Na dzień dzisiejszy nie ma oficjalnego potwierdzenia.