W poniedziałek, 24 lutego 2025, amerykańska spółka Boeing poinformowała w mediach społecznościowych, że zakończyła prace przy pierwszym zmodernizowanym samolocie patrolowym i zwalczania okrętów podwodnych P-8A Poseidon (Increment 3 Block 2) dla amerykańskiej Marynarki Wojennej (US Navy).
Prace były realizowane w zakładzie Boeinga w Cecil Field w pobliżu Jacksonville na Florydzie, gdzie mieści się także ośrodek GSS&S (Global Sustainment and Support). Samolot o nr rej. 169562 został dostarczony przez dowództwo NAVAIR (Naval Air Systems Command) w dniu 27 marca 2024. Modernizację wykonano w nowym hangarze naprawczo-remontowo-obsługowym (maintenance, repair and overhaul; MRO). Prace miały zakończyć się w styczniu br.
Jest to pierwszy z czterech planowanych egzemplarzy, przeznaczonych do testów nowej konfiguracji. Prace zostały zakończone 21 lutego, zgodnie z informacją zamawiającego. Prace nadzoruje biuro programowe PMA-290, które zarządza zakupem, rozwojem, wsparciem i dostawą samolotów P-8A Poseidon, P-3C Orion, EP-3E Aries i innych samolotów dla US Navy i jej międzynarodowych partnerów.
Modyfikacje objęły znaczące udoskonalenia płatowca i systemów awionicznych samolotu P-8A, a także zintegrowanie nowego zestawu systemów bojowych z ulepszonym przetwarzaniem komputerowym i wyższą architekturą bezpieczeństwa, szerokopasmowy system łączności satelitarnej, możliwości wywiadu sygnałowego (Signals Intelligence, SIGINT, system zarządzania śledzeniem celów oraz dodatkowe systemy łączności i akustyczne, które usprawnią możliwości wyszukiwania, wykrywania i namierzania celów podwodnych i nawodnych. Na załączonej fotografii można zauważyć nowe owiewki na kadłubie, mieszczące anteny czujników.
Choć szczegółowy zakres modernizacji pozostaje niejawny, to z wcześniejszych informacji wiadomo, że amerykańskie samoloty będą integrowane z pociskami przeciwokrętowymi Lockheed Martin AGM-158C LRASM (Long Range Anti-Ship Missile), zasobnikami do samoobrony BAE Systems ASP (Advanced Survivability Pod) czy innymi dodatkowymi zasobnikami misyjnymi.
Boeing uzyskał zamówienia na ponad 200 Poseidonów, które trafiły, oprócz US Navy w liczbie 122 egzemplarzy, także do Australii (12 egz.), Indii (zmodyfikowany P-8I Neptune; 12 egz. odebranych + 6 egz. zamówionych), Wielkiej Brytanii (jako Poseidon MRA Mk1; 9 egz.), Norwegii (5 egz.), Nowej Zelandii (4. egz.), Korei Południowej (3 z 6 egz. odebrano), Niemiec (niedawno zaprezentowano pierwszy z pierwszy z 8 egz.), Kanady (zamówiono 16 egz.). Natomiast zainteresowanie zakupem wyraziła jakiś czas temu Arabia Saudyjska, a w ostatnich miesiącach Królestwo Niderlandów, Dania czy Włochy. Globalna flota wylatała ponad 600 tys. godzin.
https://twitter.com/BoeingDefense/status/1894153073007702116